
1 
 

Pravda počas prevratných politických, ekonomických a sociálnych zmien 

Keď charakter bol na predaj 
Vyzváňanie telefónu ma trocha znervóznilo. Dával som dokopy predstihovú 
stranu, ktorá mala čoskoro uzávierku. Vtedy chcete mať od každého pokoj. 

Mechanicky som zdvihol slúchadlo. 

„Ahoj, Peter, tu je Trávniček. Mohol by si sa u mňa dnes zastaviť?“ 
Familiárne zaznel z druhej strany hlas šéfredaktora Pravdy, hoci sme sa 
osobne nepoznali. 

Na chvíľu som sa zarazil. „Nehnevajte sa, ale nemôžem,“ začal som, 
„pripravujem ‚predstihovku‘ a čas ma tlačí.“ Publicistická strana, ktorú sme 
dávali dohromady spravidla dva dni pred uverejnením v novinách, mi prišla 
vhod. Poskytla mi pravdivú a zdvorilú únikovú cestu. 

Nedal sa odbiť. Pozvanie odsunul na neskôr. 

Nezvyčajná ponuka 
Mal som zlé tušenie. Pár týždňov predtým ma bývalý kolega v denníku Smena, 
kde som začínal a postupne som prešiel od eléva až po vedúceho ekonomického 
oddelenia, prekvapil správou, že Trávniček ma chce do Pravdy. Mne sa to však vôbec 
nepáčilo. Denník Pravda nebol podľa môjho gusta. Jeho veľký svetový formát pôsobil 
neprakticky. Ba čo viac, niektoré publikované materiály sa mi zdali zbytočne rozvláčne. 
Na mňa ako odchovanca zhruba o polovicu menšej Smeny, kde sme boli vedení k tomu, 
aby sme veľmi úsporne pracovali so slovami, to nepôsobilo najlepšie. Navyše v Smene 
som bol už ôsmy rok, zvykol som si tam a atmosféra v nej sa mi zdala menej formálna, 
akú som z počutia predpokladal v Pravde. 

Bohuš Trávniček však všetko videl inak. Ponúkol mi miesto vedúceho oddelenia 
hospodárskej politiky a člena redakčnej rady Pravdy. Prekvapilo ma to. Bola to 
nezvyčajná ponuka. Po takej príležitosti by mnohí chňapli všetkými desiatimi. 
Mne však funkcie a šéfovské miesta nikdy nezastierali zrak. Pravda ma touto 
ponukou neuchvátila. 

Taktizoval som v prípustných hraniciach, vyžiadal som si čas na rozmyslenie. 
Skúmavo sa na mňa pozrel a poriadkumilovným gestom preložil spred seba na pravý 
okraj stola praobyčajnú, ostro zastrúhanú ceruzku, ktorá – ako som neskôr pochopil – 
bola jeho neodmysliteľnou súčasťou. Súhlasil. 

Keď som o dva týždne, v marci 1980, opäť vstupoval do dvier jeho sekretariátu, 
práve vyprevádzal návštevu. Hneď ma prekukol. 

„Nalej nám po štamperlíku,“ mávol rukou na sekretárku, „vidím, že ho budem musieť 
presviedčať.“ 



2 
 

Ponuku som slušne odmietol. 

Nezmiatlo ho to. Nenaliehal, vysvetľoval, argumentoval, ponúkal mi možnosť prispieť 
k zvyšovaniu kvality i ku konštruktívnej kritickosti ekonomického spravodajstva 
a publicistiky v Pravde. 

Nezaberalo to na mňa. Napokon ma však presvedčil, keď mi pripomenul, že ako 
absolvent Vysokej školy ekonomickej v Bratislave, publicista a riadiaci pracovník mám 
v mládežníckej Smene s jej cieľovou skupinou menej možností venovať sa vážnejším 
a zložitejším hospodárskym otázkam a problémom. 

Nástup do Pravdy som s jeho súhlasom odsunul až na prvého decembra 1980. 
Vtedy som netušil, že o niekoľko rokov náš dobrý, intenzívny pracovný vzťah ukončí 
jeho tragické úmrtie, že o pár ďalších rokov, už ako šéfredaktor, budem čeliť klamstvám, 
urážkam, vyhrážkam a budem sa musieť zaoberať minulosťou, no predovšetkým 
ohrozenou budúcnosťou Pravdy. 

Bez čierno-bieleho videnia 
Prvý pracovný deň v Pravde ma naladil pozitívne. Išlo najmä o personálne zloženie 
oddelenia hospodárskej politiky, ktoré som mal viesť. Z ôsmich redaktorov traja mali 
okolo 27 rokov, ďalší traja vrátane mňa mierne prekročili tridsiatku a jedna kolegyňa 
bola o pár rokov staršia. Iba zástupca vedúceho sa blížil k dôchodkovému veku, no bol to 
čulý, skúsený novinár a človek. 

Obzvlášť ma potešila vzdelanostná úroveň členov oddelenia. Tí, čo absolvovali na 
vysokej škole žurnalistiku, mali väčšinou odborné stredoškolské vzdelanie so 
zameraním na strojárstvo, stavebníctvo, teda odvetvia, ktorým sa ako novinári plne 
venovali. Iní vyštudovali na vysokých školách elektrotechniku či ekonomiku, čo pre dané 
oddelenie bolo nesporne prínosom. A, samozrejme, všetci mali talent na písanie a ďalej 
ho rozvíjali. 

Postupne sa nám spoločnými silami darilo posúvať kvalitu ekonomickej publicistiky 
i spravodajstva čoraz vyššie. Materiály publikované v Pravde redaktormi oddelenia 
a čiastočne aj krajovými redaktormi sa stali neraz inšpirujúcimi aj pre redaktorov iných 
médií, pre ekonómov a pre stranícke orgány a organizácie. 

Na vyššiu úroveň sme posunuli aj plánovanie rozhodujúcich tém a celá redakcia prešla 
na inovovaný systém odmeňovania. Spočíval v tom, že z fondu interných honorárov 
a odmien istú časť dostali k dispozícii vedúci oddelení. Oni najlepšie vedeli, čo ten či 
onen redaktor v danom mesiaci urobil, aký bol iniciatívny, akej kvality boli jeho 
materiály pred odovzdaním vedúcemu, koľko tzv. čiernej roboty vykonal 
(redigovanie rukopisov externistov, čítacie služby za oddelenie…) atď. Vedúci však 
museli každý mesiac pred celým oddelením zdôvodniť a obhájiť nimi navrhovanú 
odmenu jednotlivcom. 

Nemali sme čierno-biele videnie. Hospodárske problémy sme rozoberali vecne, kriticky, 
pričom sme, aj v intenciách uznesení vrcholových straníckych orgánov, zdôrazňovali 
nevyhnutnosť zvyšovať kvalitu všetkej práce a rýchlejší prechod z extenzívneho na 
intenzívny rozvoj hospodárstva. 



3 
 

Kritický, no konštruktívny tón našich spravodajských a publicistických materiálov 
niektorým hospodárskym i straníckym pracovníkom občas nebol pochuti, s odmietavým 
postojom k nim hľadali podporu na Ústrednom výbore Komunistickej strany Slovenska 
(ÚV KSS). Dokázali sme však zdôvodniť kritiku, v čom nás plne podporoval šéfredaktor 
Bohuš Trávniček. 

Vysoké hodnotenie práce nášho oddelenia mi tlmočili aj viacerí novinári z Prahy, 
čo v novinárskych kruhoch nebývalo všedné. 

Zlomové udalosti 
Nový impulz pre prácu celej redakcie priniesol rok 1985, keď sa M. S. Gorbačov stal 
generálnym tajomníkom Komunistickej strany Sovietskeho zväzu (KSSZ) a nositeľom 
perestrojky a glasnosti. Prestavbu i väčšiu otvorenosť sme privítali. Poznali sme klady 
i nedostatky socializmu, vedeli sme, kde sa dá čo zlepšovať. A o to išlo aj väčšine 
občanov, čo potvrdili i prieskumy. V novembri 1989 preferovalo socializmus 
v Československej socialistickej republike (ČSSR) 45 percent občanov. 
Kapitalistická cesta bola blízka len trom percentám. V polovici uvedeného roku 
dokonca 51 percent občanov schvaľovalo vedúcu úlohu komunistickej strany. 

Asi uprostred roku 1985 mi šéfredaktor oznámil, že súdruhovia (pochopil som, 
že z ústredného výboru strany) ma chcú poslať študovať na Vysokú školu politickú 
Ústredného výboru Komunistickej strany Československa (ÚV KSČ). Moje razantné 
odmietnutia Bohuš Trávniček prijal s úsmevom. Čakal to, mal už premyslenú inú 
alternatívu: začiatkom roka 1986 dvojmesačný kurz v Moskve na Akadémii 
spoločenských vied pri Ústrednom výbore Komunistickej strany Sovietskeho zväzu 
(ÚV KSSZ). Potom ti už všetci dajú pokoj, konštatoval. Ani tým som nebol nadšený. 
Pár týždňov sa však dá vydržať, povedal som si, navyše som dúfal, že získam 
podrobnejšie informácie o prestavbe v Sovietskom zväze. 

Na kurze sa zúčastnilo 25 novinárov z Čiech a Slovenska. Prednášky i semináre 
mi pripadali príliš teoretické, no jedno naznačili – perestrojka zmení Sovietsky zväz 
a celý východný blok. Ako? Na to som odpoveď nedostal. 

V polovici mája 1987 zasiahla redakciu veľmi smutná správa: Bohuš Trávniček tragicky 
zomrel. Oficiálna verzia o jeho úmrtí niektorým pracovníkom v redakcii vôbec neznela 
presvedčivo. 

Keď sme v deň jeho pohrebu čakali pred bratislavským krematóriom, prišiel ku mne 
Vladimír Matejčík, vtedajší riaditeľ Československého rozhlasu v Banskej Bystrici. 
Idem práve z „úvé“, povedal mi, do Pravdy príde šéfovať riaditeľ Československého 
rozhlasu na Slovensku Štefan Bachár, desať ľudí blízkych Trávničkovi vraj vyhodí. 



4 
 

Štefan Bachár žiadne čistky nerobil. Riadenie redakcie prenechal väčšinou na svojich 
zástupcov, sám viac uprednostňoval kontakty s ÚV KSS. V roku 1988 však musel riešiť 
vážnejšiu situáciu vo vedení redakcie, pretože jeden z jeho zástupcov prekonal mozgovú 
príhodu. Kým sa liečil, šéfredaktor ma poveril jeho zastupovaním. Po návrate zástupcu 
šéfredaktora do práce vedenie redakcie – aj s jeho súhlasom – rozhodlo, že vzhľadom na 
jeho zdravotný stav i dôchodkový vek sa značne zmení jeho pracovná náplň, aby nebol 
vystavený veľkej záťaži. Ja som mal naďalej plniť okrem svojich aj jeho pôvodné úlohy 
zástupcu šéfredaktora. Po krátkom čase sa mu to však znepáčilo. Mne zasa začalo 
prekážať divadielko okolo tejto záležitosti, preto som šéfredaktora listom požiadal, 
aby ma zbavil povinností spojených so zastupovaním. 

To sa v redakcii neutajilo. Niektorí kolegovia ma dokonca nabádali, aby som 
neustupoval. Napokon šéfredaktor napriek môjmu listu presadil svoje rozhodnutie 
a v júni 1988 som sa oficiálne stal zástupcom šéfredaktora. 

Sťahovanie a konferencia v Moskve 
Roky 1988 a 1989 boli charakteristické aj prípravou na využívanie redakčného 
systému pri výrobe novín a sťahovanie redakcie i Vydavateľstva Pravda a jeho ďalších 
periodík do (v tom čase) novej budovy Presscentra na Pribinovej ulici v Bratislave. 
Prácu s počítačmi si vybraní pracovníci našej redakcie osvojovali na školeniach 
vo Viedni. Pravda totiž bol prvý denník, ktorý mal pripravovať noviny pomocou 
redakčného systému. 

So sťahovaním to bolo trocha problematické. Niektorí zamestnanci vydavateľstva tvrdili, 
že v stropoch Presscentra sa nachádza azbest, ktorý nie je dostatočne izolovaný 
a drobné čiastočky z neho sa môžu dostať cez dierkavé stropy až na kancelárske stoly. 
To vyvolalo medzi ľuďmi značnú nevôľu so sťahovaním, dokonca sa šuškalo aj o štrajku. 
Vtedy o ňom padla zmienka. Neviem však o tom, že aj v novembri 1989, ako som sa 
dočítal vo Wikipédii, slobodnej encyklopédii. 

Na prelome júna a júla 1988 ma redakcia akreditovala na 19. všezväzovú konferenciu 
KSSZ do Moskvy. Zúčastnilo sa na nej okolo 5 000 delegátov. Zastupovali takmer 
20 miliónov sovietskych komunistov. Poslaním konferencie bolo vypracovať jednotné 
stanovisko k úlohe strany v procese vtedy prebiehajúcich revolučných premien. 

Rokovanie prilákalo do Sovietskeho zväzu stovky novinárov z celého sveta. 
Konalo sa v nezvyčajne otvorenom a kritickom ovzduší, a tak prebiehali aj tlačové 
konferencie s poprednými straníckymi, ekonomickými a spoločenskými predstaviteľmi, 
ale aj s robotníkmi z rozličných odvetví hospodárstva. S naším stálym spravodajcom 
v Moskve Vladimírom Jancurom sme o priebehu konferencie i o stretnutiach jej 
účastníkov s novinármi denne informovali našich čitateľov. 

Ako sa to všetko skončilo, netreba zvlášť komentovať. S odstupom času a s následným 
vývojom v Rusku v deväťdesiatych rokoch minulého storočia sa mi zdá, že táto 
konferencia mala len učičíkať občanov vrátane radových komunistov a odpútať ich 
pozornosť od toho, čo malo nasledovať: demontáž Zväzu sovietskych socialistických 
republík (ZSSR), rozkrádanie majetku Ruska a ožobračovanie ľudí. 



5 
 

Pohyb na domácej scéne 
Pod vplyvom prestavby a väčšej otvorenosti v Sovietskom zväze sa aj v ďalších 
socialistických krajinách malá časť spoločnosti dala do pohybu. Na Slovensku sa 
uskutočnila tzv. sviečková demonštrácia, v Prahe sa konalo viacero demonštrácií na 
Václavskom námestí. Tam sa to aj začalo 17. novembra 1989, keď bola povolená 
manifestácia pri príležitosti vtedy Medzinárodného dňa študentov. Bol to piatok a ani 
počas víkendu nič nenaznačovalo, že sa udialo niečo nezvyčajné. Až o pár dní začali 
prenikať na verejnosť informácie, že manifestácia neprebehla pokojne, že došlo ku 
konfliktu študentov s políciou, dokonca neskôr sa objavila aj „mŕtvola“, ktorú, 
ako sa časom preukázalo, zahral agent Štátnej bezpečnosti… 

Do redakcie prichádzali zástupcovia niektorých organizácií či inštitúcií so svojimi 
stanoviskami, odsudzujúcimi zákrok polície, hoci podrobnú a dôveryhodnú informáciu 
o ňom verejnosť ani novinári ešte nepoznali. Časť z nich sme napriek tomu publikovali. 

Samozrejme, udalosti ostatného obdobia i pražská manifestácia sa odzrkadlili aj 
v atmosfére a konaní redakcie Pravdy. Wikipédia to zaznamenala takto: 

„So šéfredaktorom Štefanom Bachárom zasiahlo Pravdu aj revolučné obdobie 
Novembra 1989. Na začiatku decembra 1989 sa členovia redakcie vzbúrili proti 
šéfredaktorovi. Redaktori Peter Sitányi a Juraj Halas požiadali Ústredný výbor 
Komunistickej strany Slovenska o odvolanie šéfredaktora, pohrozili štrajkom – 
a výbor im takmer okamžite vyhovel. V tajnej voľbe prešla právomoc v redakcii do rúk 
nového šéfredaktora Petra Sitányiho a jeho zástupcov Jozefa Krška a Juraja Halasa… 
Bývalé vedenie bolo odvolané…“ 

Všetko prebehlo inak. Z nasledujúcich riadkov je zrejmé, ako sa v danom období situácia 
v Pravde naozaj vyvíjala, čo si možno ľahko overiť. 

Postoj redakcie 
Keď sme prvého decembra s kolegom Jurajom Halasom vystúpili z redakčného auta 
na Hlbokej ulici v Bratislave, od budovy ÚV KSS kráčal oproti nám Rudolf Čižmárik, 
náš bývalý redakčný kolega a tiež zástupca šéfredaktora. Nebol vo svojej koži. 

„Poslali ma na Námestie SNP, mám tam vystúpiť na tribúne,“ prezradil hneď 
po pozdrave. 

„Ty?“ Začudoval som sa, „veď si na ‚úvé‘ len krátko.“ 

Bezradne mykol plecom. 

Kráčajúc do sídla ústredného výboru mi prebleskol hlavou náš rozhovor spred 
niekoľkých mesiacov. Vtedy sa ma opýtal: „Dostal som ponuku robiť na ÚV KSS, 
čo si myslíš, mám to zobrať?“ 



6 
 

„To si musíš ujasniť sám,“ zareagoval som. „Ak si myslíš, že je to dobrá ponuka, 
tak ju prijmi, ak tam nechceš ísť, tak za ňu poďakuj a zdvorilo ju odmietni. Nič sa ti 
nestane. Ja som odmietol dve také ponuky. Prvú mi tlmočil šéfredaktor Trávniček 
od Jozefa Lenárta, prvého tajomníka ÚV KSS, druhú som dostal neskôr od Ignáca Janáka, 
úradujúceho v tej istej funkcii.“ 

Rudo sa však rozhodol inak. 

Pred „stoosmičku“(zasadačku) sme prišli medzi prvými. Postrehli sme, že atmosféra 
v budove, kde dnes sídli Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, 
je nervózna a napätá. Pohľady prítomných boli zdržanlivé a neprívetivé. Nečudo. 

V piatok 24. novembra 1989 sme v Pravde publikovali Stanovisko redakcie Pravdy – 
Sme za posilnenie socializmu, v ktorom sme okrem iného uviedli: 

„Jednoznačne stojíme na pozíciách socializmu, sme proti úsiliu stupňovať napätie 
v spoločnosti, proti generálnemu štrajku ako prostriedku jeho riešenia. Zároveň však 
upozorňujeme, že hodnotenie terajšej politickej situácie Predsedníctvom ÚV KSČ zo dňa 
20. novembra t. r. je neadekvátne. Názory verejnosti nemožno nebrať do úvahy, naopak, 
musíme sa o ne opierať. Ak je strana teraz v defenzíve, je to predovšetkým dôsledok 
nesprávneho postupu vedenia…“ 

Situácia v spoločnosti sa však zo dňa na deň viac dramatizovala. Základná organizácia 
KSS (ZO KSS) v redakcii Pravdy na ňu reagovala 27. 11. 1989 mimoriadnou členskou 
schôdzou. V jej uznesení, ktoré kolegovia doručili na ÚV KSS, sa okrem iného uvádzalo, 
že účastníci schôdze žiadajú zásadné kádrové zmeny v Predsedníctve a Sekretariáte 
ÚV KSS, že spoločensko-politická stagnácia, ktorá vyústila do krízy, sa odzrkadlila aj 
v Pravde a vyslovili nedôveru šéfredaktorovi Štefanovi Bachárovi a jeho prvému 
zástupcovi Arnoštovi Bakovi. Na záver navrhli „poveriť vedením redakcie do 
mimoriadneho zjazdu KSS doterajšieho zástupcu šéfredaktora Petra Sitányiho“. 
(Schôdza trvala dosť dlho a atmosféra bola napätá. Vzhľadom na to, že som mal v ten deň 
službu za vedenie redakcie, a teda aj povinnosti pri výrobe novín, zhruba v polovici som sa 
z nej ospravedlnil.) 

Reakcia z „úvé“ nebola nijaká. Prišla až 1. decembra 1989, keď sme na prvej strane 
publikovali stĺpček Vráťme strane česť! V treťom bode sme sa obrátili na členov strany: 

3. „Žiadajte revolučnú kádrovú obrodu ÚV KSS, jeho predsedníctva a sekretariátu ako 
základu obnovenia akcieschopnosti celej strany!“ 

Pozvanie na stretnutie prišlo vzápätí, a tak sme hneď v ten deň podvečer čakali pred 
„stoosmičkou“ na zasadnutie predsedníctva. 



7 
 

Zoči-voči 
Všetko však bolo trocha nezvyčajné. Návrh na personálne riešenie vedenia Pravdy a na 
moje poverenie jej dočasným vedením vzišiel z mimoriadnej straníckej schôdze, mal ho 
teda zdôvodniť a obhajovať predseda ZO KSS v redakcii Pravdy Jozef Krško. Ten sa však 
v poslednej chvíli ospravedlnil, údajne pre ochorenie rodičov, a tak ho zastupoval 
Juraj Halas, ktorý, ak si dobre pamätám, bol členom straníckeho výboru. Okrem členov 
predsedníctva priamo oproti nám sedel aj Štefan Bachár, ktorého kolektív navrhol 
odvolať. 

Pripomínalo to konfrontačné rokovanie, no bol som rád, že sa to stretnutie uskutočnilo. 
Osobné pocity museli ísť nabok. Vzniknutá situácia v spoločnosti i redakcii si vyžadovala 
pragmatické riešenie, a to v danom čase ani jedna zo zúčastnených strán nemohla urobiť 
osve. Výmena názorov a postojov bola namieste. 

„No dobre, súdruh Sitányi, tak my ťa poveríme vedením Pravdy,“ skonštatoval po dlhšej 
diskusii Ignác Janák, prvý tajomník ÚV KSS, „ale môžeš nám zaručiť, že Pravda zostane 
komunistická?“ 

Jeho otázka ma prekvapila. Pred naším príchodom poslali Rudolfa Čižmárika, 
ktorý pracoval na ÚV KSS len zopár mesiacov, obhajovať stranu na Námestie SNP, 
kde kľúčmi štrngali tisíce ľudí, odo mňa zasa chceli záruku, ktorú by im v danej situácii 
dal málokto. Z nálad a vývoja spoločnosti za ostatné mesiace a najmä dni vystupovala 
do popredia skôr otázka, či komunistická strana bude vôbec existovať. Ani na ňu sa však 
nedalo jednoznačne odpovedať. 

Cestou do redakcie sa mi v mysli vybavila spomienka na rok 1976, keď ma stranícka 
organizácia v Smene navrhla prijať za kandidáta komunistickej strany. Nenadchlo ma to. 
V našej rodine nikto nebol v strane. O tom, či si mám do nej podať prihlášku – tak totiž 
systém fungoval – som sa poradil so starším kolegom, ktorého som si vážil a ktorý mal 
vždy triezve názory na stranícku problematiku. Za ten čas, čo tu pracuješ, je očividné, 
že sa nebojíš problémov, povedal mi, chceš ich riešiť a to môžeš ako novinár účinnejšie 
robiť vtedy, keď budeš v strane. Jeho argumentácia ma trocha prekvapila, no zavážila… 

Kolegovia v redakcii nás netrpezlivo očakávali. Keď sme im oznámili výsledok, 
napätie opadlo. 

Ja som si však nechal prejsť hlavou ešte raz celé rokovanie. Predsedníctvo sa 
nepredháňalo v tom, aby ma poverilo vedením redakcie. Konalo pod tlakom redakčného 
návrhu. Jedna vec je, čo sa povie za zatvorenými dverami, druhá ako sa to interpretuje 
verejnosti. Preto som bol zvedavý, čo bude obsahovať komuniké z rokovania. 
Tušenie ma neklamalo. Posledná veta v ňom znela: „Predsedníctvo ÚV KSS rozhodlo 
poveriť vedením redakcie denníka Pravda do mimoriadneho zjazdu KSS zástupcu 
šéfredaktora Petra Sitányiho.“ 

Ani slovo o návrhu z redakcie. Vzhľadom na búrlivé dianie na Slovensku v tom čase mi to 
pripadalo neseriózne voči členom ZO KSS v Pravde i voči mne osobne. Preto som za 
uvedenú vetu dopísal: 

(Rozhodlo tak v súlade s uznesením mimoriadnej členskej schôdze ZO KSS v redakcii 
Pravdy konanej 27. 11. 1989 – pozn. red.) 



8 
 

Správa z rokovania bola v novinách vysádzaná polotučnou sadzbou, môj dodatok 
obyčajnou. 

Ospravedlnenie 
Keď som sa v sobotu druhého decembra zobudil, hneď mi došlo, že moje hlasivky 
nevydržali maratón uplynulých dní. Bol som zachrípnutý ako ešte nikdy. Pochopili to aj 
v Slovenskej televízii v Bratislave, keď ma ráno telefonicky pozývali na besedu zameranú 
na novinárov a ich prácu. 

„A koho by ste odporúčali z vašej redakcie?“ Povedal som im asi dve mená. Ich nositelia 
sa večer objavili v priamom prenose na obrazovke. Spolu s nimi ešte jeden či dvaja 
redaktori Pravdy, ktorých si televízia pravdepodobne pozvala podľa vlastného uváženia 
alebo podľa návrhu niekoho iného… 

Diskusia prebiehala – ako aj iné v tom čase – miestami vecne, miestami emotívne. 

Hlasová indisponovanosť mi však nebránila premýšľať o tom, aké kroky urobím 
v nasledujúcich dňoch. Nuž a spätný pohľad, poznatky a skúsenosti z uplynulých dní, 
mesiacov i rokov mi spolu s intuíciou napovedali, že dochádza k prelomovému obdobiu 
v Európe, našej spoločnosti i Pravde. Musel som konať, bremeno zodpovednosti za jej 
budúcnosť sa prenieslo – hoci len dočasne – na moje plecia. Vyrovnať sa však bolo treba 
aj s jej mnohoročnou minulosťou. Preto som ešte v ten sobotný večer v mene vedenia 
redakcie i jej kolektívu pripravil ospravedlnenie jednotlivcom, skupinám či 
organizáciám, ktorých sa Pravda v minulosti nejakým spôsobom (hoci aj nevedomky) 
dotkla či im ublížila. Na druhý deň, v nedeľu, som do redakcie prišiel už s hotovým 
Ospravedlnením, ktoré kolegovia bez zásadnejších pripomienok odobrili. 
Publikovali sme ho hneď v pondelok 4. 12. 1989. 

Vzhľadom na to, že som bol vedením redakcie poverený len do mimoriadneho 
zjazdu KSS, mohli niektorí toto Ospravedlnenie chápať ako trúfalosť. Veď o nejaký 
týždeň, dva som už v redakcii vôbec nemusel byť, doba bola dynamická 
a nepredvídateľná. No bol som presvedčený, že to bol správny krok, ktorý by 
uvítal aj môj nástupca. 

Na druhej strane, s pribúdajúcimi informáciami, skúsenosťami a vývojom 
z poprevratového bašovania kapitalizmu a jeho prisluhovačov ničiacich nielen negatíva, 
ale aj všetky pozitíva socializmu sa ukázalo, že za niektoré články z minulosti sa nebolo 
treba ospravedlňovať. Čas potvrdil ich pravdivosť a aktuálnosť. 



9 
 

Personálne zmeny 
Hneď po víkende prišli na pretras niektoré personálne otázky. Bolo pravdepodobné, 
že ani Štefan Bachár, ani Arnošt Bak nebudú chcieť zostať v redakcii. Druhý menovaný 
to riešil po svojom – asi priamo s riaditeľom Vydavateľstva Pravda. Ja som ho po 
1. decembri už vôbec nevidel. Na rokovanie so Štefanom Bachárom ma prizval riaditeľ 
vydavateľstva. Uňho sme sa zhodli na tom, aby bývalý šéf redakcie až do skončenia 
pracovného pomeru pracoval doma a monitoroval médiá, ktoré prinášali predovšetkým 
informácie dotýkajúce sa nejakým spôsobom Pravdy. Zároveň som navrhol, aby sa mu 
značne znížil plat. Argumentoval som tým, že v tých dňoch niektorí redaktori pracovali 
denne aj desať hodín za rovnakú základnú mzdu. Navyše navrhnutá práca bola preňho 
výhodná v tom, že nemusel byť v redakcii a jeho dcéra pracujúca v Presscentre mohla 
monitoring raz týždenne priniesť do redakcie. 

Bola to zložitá doba, keď sa personálne otázky v médiách, no nielen v nich, neraz riešili 
veľmi necitlivo. Ja som tak postupovať nechcel, hoci to možno na prvý pohľad tiež tak 
vyzeralo. Čas však ukázal – a Štefan Bachár to napokon pochopil – že moje riešenie bolo 
preňho výhodné. Keď totiž jeho dcéra priniesla posledný monitoring, tlmočila mi 
poďakovanie otca aj matky… 

Mimochodom, bývalé vedenie Pravdy nebolo odvolané, ako to uviedla Wikipédia. 
Opustili ho len šéfredaktor a jeho prvý zástupca, ktorých následne, už na základe môjho 
rozhodnutia, nahradili noví zástupcovia Jozef Krško a Juraj Halas, pričom z pôvodného 
vedenia okrem mňa zostal aj zástupca šéfredaktora Milan Rusko. 

Kapitalizmus na obzore 
Nielen druhá polovica novembra 1989 bola búrlivá pre komunistov v Československu, 
personálne zemetrasenie prebiehalo aj v decembri na ich mimoriadnych zjazdoch. 
Slovenský zjazd, ktorý sa konal 17. 12. 1989, zvolil nové ústredné orgány: ÚV KSS, 
Výkonný výbor ÚV KSS, ktorého predsedom sa stal Ján Široký. Ten sa však zhruba 
po mesiaci vzdal funkcie a navrhol do nej Petra Weissa, ktorého ÚV KSS schválil. 
Predsedom Ústrednej kontrolnej a revíznej komisie sa stal Ján Demikát. 

Pre Pravdu však bolo dôležité, že na návrh redakčného kolektívu ma zjazd schválil za 
šéfredaktora a zároveň uložil: vydávať Pravdu už nie ako orgán ÚV KSS, ale ako denník 
Komunistickej strany Slovenska, v hlavičke na prvej strane nepoužívať štátne 
vyznamenania, šéfredaktora voliť redakčným kolektívom a schvaľovať zjazdom. 

Informácie o rokovaní sme publikovali v Pravde 18. 12. 1989 a deň nato sme uskutočnili 
uložené zmeny. 

Do vedenia ČSSR nastúpili noví predstavitelia. Jej prezidentom sa stal Václav Havel 
a premiérom Marián Čalfa, na Slovensku bol novým predsedom vlády Milan Čič, 
neskôr Ján Čarnogurský. Kým Havel vošiel do histórie aj tvrdením, že nechce zlikvidovať 
socializmus, Čalfa hneď na úvod prezradil strategický cieľ svojej vlády: pripraviť 
prechod na trhovú ekonomiku. 



10 
 

Pre mňa to bol signál, že kapitalizmus je na obzore, a preto bolo nevyhnutné 
v organizácii a riadení Pravdy urobiť kroky na jej záchranu a udržanie si čo najlepšieho 
postavenia na mediálnom trhu. O to viac, že do politiky vstupovali ďalšie strany a hnutia 
a niektoré z nich mali ambície vydávať vlastné noviny. Ja som mal, naopak, 
iné predstavy – spraviť z Pravdy nezávislé periodikum. 

Ako som sa však neskôr dozvedel, v redakcii boli aj iné názory. Kroky, 
s podtitulom jediný ľavicový mesačník na Slovensku, priniesli v januári 2014 rozhovor 
s Drahošom Machalom, spisovateľom a novinárom, ktorý pracoval v Pravde na oddelení 
kultúry v rokoch 1986 – 1990. V ňom sa k Pravde o. i. vyjadril aj takto: „Ľudia si Pravdu 
kupujú zo stereotypu, ale najmä zo zúfalstva, lebo niet čo čítať. My, čo sme tam robili do 
prevratu, sme chceli po roku 1989 zmeniť názov na ten pôvodný PRAVDA CHUDOBY. 
To by bola bomba, lebo potom by ten názov obmedzoval novinárov a museli by písať aj 
brániť chudobných.“ 

Verím, že Drahoš či ďalší kolegovia to mysleli dobre, no pravdepodobne sa 
nezamysleli nad tým, ako by také noviny v tom čase prežili. V eufórii, ktorá krátko po 
novembri 1989 v mnohých ľuďoch vyvolávala predstavy, že všetci budú úplne slobodní, 
bohatí a rozcestovaní po celom svete, by také noviny určite nešli na dračku, nemali by 
potrebný náklad a dostatok inzercie na prežitie. Navyše zastať sa obyčajného človeka, 
kritizovať ľahostajnosť spoločnosti, ktorá chudobu vlastne vytvára, môže nezávislé 
médium bez akýchkoľvek zábran, nemusí to mať napísané na čele. 

Pochopiteľne, o nezávislosti sme spočiatku v redakcii nehovorili zoširoka, stále sme 
totiž boli denníkom komunistickej strany, no aj uvedené zmeny v hlavičke novín, 
uložené zjazdom KSS, naznačovali, že postupne sa k nej môžeme dopracovať. 

Cesta k tomu však bola dosť tŕnistá. Mnohí „revolucionári“ sa neuspokojili s tým, 
že komunisti dobrovoľne opúšťajú mocenské pozície, Pravdu takisto chceli zniesť 
z povrchu zemského. Nevykrikovali to len verejne, kuli likvidačné teórie aj v kuloároch, 
iní sa nám a najmä šéfredaktorovi vyhrážali anonymne v listoch šibenicami a telefonicky 
bombovými útokmi v redakcii. (Dokonca som dostal pohľadnicu až z USA, v ktorej mi 
anonym oznamoval, že má kontrakt na moju likvidáciu.) Anonymní „hrdinovia“ dávali 
o sebe vedieť aj listami, popísanými samými nepravdami. Svojou úpornou snahou za 
každú cenu niekoho osočiť a klamstvami mu ublížiť však prestali byť opatrní a niektorí 
boli ľahko identifikovateľní… Iní sa zasa návštevami a telefonátmi snažili ovplyvňovať 
konanie šéfredaktora a celej redakcie, vyzvedať naše postoje k aktuálnym otázkam 
a pod. Ich názory som si vypočul, riadil som sa však vlastnou analýzou vyvíjajúcej sa 
situácie v spoločnosti, zdravým rozumom a intuíciou. 

Oveľa viac však bolo ozajstných prívržencov a čitateľov Pravdy, ktorí telefonicky, 
listami či osobne prejavili redakcii úprimnú podporu. 

Prvý krok k záchrane 
Vedel som, že v budúcnosti neudržíme vysoký náklad a predajnosť, pretože nám 
priškrtia zdroje, zúžia naše možnosti a pribudne konkurencia. Preto bolo nevyhnutné 
urobiť v organizácii a riadení Pravdy také kroky, aby ekonomicky prežila. 



11 
 

Jedným z mojich prvých rozhodnutí bol pokyn dokorán otvoriť dvere inzercii. 
Pravda ju síce v neveľkom množstve uverejňovala, ale predchádzajúci režim ju nevnímal 
ako zvlášť potrebnú pre orgán ÚV KSS. Hneď na začiatku roka 1990 sme ju začali 
ponúkať. Aby sme však silnejšie motivovali potenciálnych inzerentov a predbehli 
konkurenciu, nariadil som, aby každý inzerát prinesený či poslaný do 14.00 hodiny bol 
na druhý deň v novinách. Samozrejme, ak zadávateľ nemal inú predstavu. Zabralo to, 
zabodovali sme nákladom i rýchlosťou. Inzercie a tržieb z nej bolo čoraz viac, čo nám 
pomohlo pokryť časť zvyšujúcich sa výrobných i distribučných nákladov a vytvoriť aj 
zisk. Z neho sme vykrývali aj každoročné straty Nového slova. 

Inzerciou však nemožno noviny zahltiť. V čísle jej môže byť maximálne 23 percent. 
Ak je jej viac, čitateľ to zbadá a začne mu to prekážať, čo môže viesť až k jeho rezignácii 
na dané médium. 

Ústupky výkonného výboru 
Najväčšie problémy však mali ešte len prísť. Po viacerých rokovaniach o zabezpečení 
tlače novinovým papierom, na ktorý si nárokovali novovznikajúce médiá s predstavou 
mnohotisícových nákladov, prijal Výkonný výbor ÚV KSS Stanovisko k problémom 
periodickej tlače, ktoré sme publikovali 19. 2. 1990. Podľa neho mala Pravda od apríla 
1990 vychádzať pri zníženom náklade o vyše 100 000 výtlačkov denne na zmenšenom 
formáte, tzv. tabloide. Z papiera prideleného Tlačovému kombinátu KSS Pravda sa začali 
dotovať nové periodiká Verejnosť, NAP a Zmena. V stanovisku tiež stálo, že sa zníži 
rozsah a veľkosť denníka Pravda na hranicu, ktorá zabezpečí potreby čitateľov, 
a podobne o polovicu sa zníži rozsah a náklad Nedeľnej Pravdy, ktorá prestane 
vychádzať samostatne a stane sa prílohou denníka. 

Boli to tvrdé zásahy, ktoré prišli v čase, keď náklad denníka bol približne 380-tisíc 
výtlačkov a remitenda nedosahovala ani dve percentá. 

Zmeny prebiehali aj vo Vydavateľstve Pravda. Od 1. 4. 1990 sa premenovalo na 
Apollopress (onedlho na Slovakopress). To znamenalo, že do vedenia vydavateľstva budú 
dosadení ľudia, ktorým sme celú našu ekonomiku nechceli nechať napospas. O to viac, 
že šuškanda v Presscentre tvrdila, že na našich ziskoch sa priživujú aj novovznikajúce 
médiá. Preto sme hľadali optimálne východisko zo situácie črtajúcej sa v blízkej 
budúcnosti. Napokon, aj po diskusiách s Výkonným výborom ÚV KSS rozhodli sme sa 
založiť akciovú spoločnosť, podobne ako české Rudé právo (dnešné Právo). 

Neoficiálne padali z výkonného výboru rozličné návrhy: aby sa akcionármi stali aj 
niektorí jeho členovia alebo aby som ním bol iba ja a pod. Tieto úvahy som odmietol. 
Podrobnosti som prediskutoval s právničkou z Čiech, ktorá vedela, ako postupovať, 
pričom podčiarkla prednosti nášho rozhodnutia oproti obdobnému kroku pražského 
denníka. 

Napokon sme 16. 10. 1990 založili zamestnaneckú akciovú spoločnosť Perex. Hneď nato, 
18. 10. 1990, som sa aj so šéfredaktorom Nového slova zúčastnil na rokovaní Výkonného 
výboru KSS, na ktorom sme sa zaoberali prevodom nakladateľských a vydavateľských 
práv oboch periodík na Perex, a. s. Nebolo to jednoduché rokovanie, diskutovali sme 
dlho do noci, keď výbor vyjadril súhlas s prevodom. Zmluva o ňom bola podpísaná 
obidvomi stranami 19. 10. 1990. 



12 
 

Reakcia na ústavný zákon 
Krátko nato – 16. 11. 1990 – bol na svete Ústavný zákon č. 496/1990 o navrátení 
majetku Komunistickej strany Československa ľudu Českej a Slovenskej Federatívnej 
Republiky. Z toho vyplynuli pre Perex (po spojení denníka s Nedeľnou Pravdou a po 
znížení nákladu) ďalšie povinnosti: vrátiť ľudu, čiže odovzdať Slovakopressu, 
celý redakčný systém, platiť ročne za prenájom dvoch poschodí vyše 7 miliónov korún 
atď. Vedel som, čo musíme urobiť, aby sme podmienky na prácu všetkých troch redakcií 
priveľmi nenarušili, ale aby sme dosiahli aj nejaké úspory, na čom sme sa vo vedení 
redakcie zhodli. A tak sme postupne uskutočnili ďalšie kroky na záchranu Pravdy a jej 
prosperitu do budúcnosti: 

• Redakčný systém sme si od nového vlastníka prenajali za úplatu dovtedy, 
kým si nekúpime nový, čo v tom čase nebolo jednoduché, trh s počítačmi ešte 
nebol rozbehnutý. 

• Celý kolektív Pravdy i Nedeľnej Pravdy sme sústredili na treťom poschodí, 
na štvrtom zostalo len Nové slovo, kancelárie Perexu a jedna kancelária filiálky 
Rudého práva. Obdobne sme v Prahe časom zoštíhlili našu filiálnu redakciu 
v Rudom práve, no aj tie, ktoré sme mali v krajoch na Slovensku. 

• Najzložitejším a najcitlivejším problémom boli personálne záležitosti. 
Bolo zrejmé, že spojením Nedeľnej Pravdy s denníkom a výrazným znížením 
rozsahu oboch periodík neudržíme existujúci počet zamestnancov. Oni sami 
napokon trochu prispeli k riešeniu, keď niektorí z nich odišli počas roku 1990, 
ďalší o niečo neskôr. Citlivým problémom však boli najmä redaktori 
v dôchodkovom veku. Očividne boli veľmi zaskočení udalosťami, ktoré po 
novembri 1989 nasledovali, väčšina z nich nebola schopná tvoriť. Zišiel som sa 
s nimi a vysvetlil som im, že by bolo pre nich aj pre redakciu najlepšie, ak pôjdu 
do dôchodku. Nešlo len o peniaze. Chaos, útoky proti Pravde a nebývalé 
psychické vypätie v tých časoch im určite neprospievali. Cítil som, že si to aspoň 
časť z nich plne uvedomila. (Nedeľnú Pravdu sme mohli opäť osamostatniť až po 
dvoch rokoch.) 

• Padlo aj rozhodnutie zrušiť náš post stáleho spravodajcu v Moskve, ktorý nás 
ročne stál približne milión korún. Namiesto nášho redaktora sme získali na 
spoluprácu tamojšieho novinára, čo nás vyšlo oveľa lacnejšie. 

• Z troch na dvoch sme znížili aj počet zástupcov šéfredaktora. 

V súvislosti s majetkom a príjmami komunistickej strany možno pripomenúť rozhovor 
s tajomníkom ÚV KSČ Ondrejom Šalingom, publikovaný v Pravde 13. 2. 1990. V ňom 
uviedol, že v roku 1989 mala strana 1,7 milióna členov a len z členských príspevkov 
získala 1 325 930 000 korún, čo bolo 82 percent jej rozpočtu. Ďalším zdrojom jej 
príjmov boli odvody straníckych podnikov, ktoré v uvedenom roku predstavovali 
171 516 000 korún, a napokon príspevok od štátu vo výške 70 miliónov korún. 
Čiže všetky prevádzkové náklady si strana hradila z vlastných príjmov. (Predpokladám, 
že príspevok od štátu dostávalo aj ďalších päť strán, ktoré v ČSSR oficiálne existovali, 
z nich dve na Slovensku – Strana slobody a Strana slovenskej obrody.) 



13 
 

Trocha s úsmevom 
Popri mnohých starostiach občas bolo aj zábavnejšie. Raz ma navštívil jeden z nových 
funkcionárov KSS a z mosta do prosta na mňa vychrlil: „Mali by sme zakopať peniaze!“ 
Zasmial som sa. „Aké peniaze? Ja nemám žiadne a Pravda tiež nie.“ Došlo mi, že mal na 
mysli nejaké tajné fondy, ale vidiac moju reakciu, stíchol. Onedlho vyšlo najavo, že bol 
zamestnancom Štátnej bezpečnosti a v straníckej funkcii skončil. Ktovie, či to vtedy bola 
od neho voči mne sprostá provokácia, alebo pokus o vtip. 

Úsmevnú situáciu mi pripravili aj organizátori atletického mítingu Pravda-Televízia-
Slovnaft (P-T-S). Pár týždňov pred podujatím v roku 1990 zmenili jeho názov na Grand 
Prix Bratislava. Išlo im iba o to, aby Pravda v názve nefigurovala. Krátko nato ma však 
navštívil predstaviteľ organizačného výboru a chcel, aby sme na míting prispeli 
obvyklou sumou 300-tisíc Kčs. 

Ako si to predstavujete, opýtal som sa ho, vyhodíte Pravdu z názvu, no peniaze od nás 
žiadate? Váš zástupca v organizačnom výbore zo športového oddelenia Pravdy nebol 
proti tomu, dôvodil návštevník. Bolo trápne odvolávať sa na nášho redaktora, 
ktorý nemal kompetencie rozhodovať o financiách a v danom čase sa asi bál obhajovať 
záujmy redakcie. Mimochodom, názov tohto atletického mítingu sa v ďalších rokoch 
viackrát menil, napokon od roku 2016 sa opäť volá P-T-S. 

Sľubný vývoj 
Od založenia Perexu uplynulo len päť či šesť mesiacov, keď zopár akcionárov navrhlo, 
aby sme do predstavenstva pribrali nejakého pána z ministerstva financií. Bolo zrejmé, 
čo tým sledovali, s návrhom však neuspeli a napokon o pár mesiacov z Pravdy odišli. 
Na druhej strane ja som chcel umožniť, aby sa do predstavenstva, v ktorom bolo na 
začiatku celé vedenie Pravdy, dostali ďalší šikovní radoví akcionári, a tak som sa 
rozhodol uvoľniť im moje miesto. Následne sa vzdal svojho miesta aj môj zástupca 
Juraj Halas. Urobili sme tak v polovici roku 1991 s vedomím, že predsedom 
predstavenstva bol môj zástupca Jozef Krško, čiže Pravda v ňom hrala prvé husle, 
tak ako aj v prosperite celého Perexu, ktorého riaditeľ bol tiež v predstavenstve. 
Ako sa však neskôr ukázalo, urobil som veľkú chybu! 

Aj keď nám kdekto hádzal polená pod nohy, Pravda aktívne pôsobila na mediálnom poli. 
Prílohami sme informovali čitateľov o zmenách mnohých zákonov, ako prvý slovenský 
denník sme sa prezentovali na internete, čo kvitovali aj naši čitatelia žijúci v Severnej 
Amerike. Začali sme organizovať anketu o najlepšieho futbalistu roka, pripravili sme 
niekoľko veľmi úspešných čitateľských súťaží… Z nich hodno spomenúť unikátnu súťaž 
o jeden milión korún. Prostredníctvom inzercie ju finančne pokrylo niekoľko 
slovenských podnikateľov, ktorých ten nápad veľmi zaujal. Súťaž rozhýbala mnohotisíc 
Slovákov natoľko, že pobočka pošty sídliaca na prvom poschodí Presscentra mala 
problémy s veľkým návalom obálok. Spoločne sme ich však vyriešili. Sponzorovali sme 
viacero menších i väčších spoločenských, kultúrnych ale najmä športových podujatí, 
pričom sme niektorých sponzorovaných aktívne zapojili do získavania inzercie a z jej 
príjmov sme prispeli na ich akcie. 



14 
 

Milým prekvapením bolo, že do redakcie si pravidelne našlo cestu zopár študentiek 
a študentov žurnalistiky. Keď sa už na jednotlivých oddeleniach akosi udomácnili, 
opýtal som sa ich, prečo tak priľnuli k Pravde práve v takých pohnutých časoch. 
Ich odpoveď bola jednoznačná: vysoká profesionalita a dobré medziľudské vzťahy! 

Keď už bolo zrejmé, že Pravda stále dominuje medzi mienkotvornými novinami 
a vlastnia ju jej zamestnanci, záujem o jej kúpu prejavilo viacero subjektov. 
Ako sprostredkovateľ nemenovanej švajčiarskej firmy ma napríklad navštívil 
federálny zmocnenec pre majetok komunistickej strany a jeho odovzdanie ľudu. 

S ponukou mediálneho magnáta Roberta Maxwella na kúpu Pravdy prišiel na moje 
počudovanie brat jedného nášho redaktora. Oznámil mi, že o týždeň letí do Londýna, 
kde má Maxwella informovať o našom rozhovore a mojom stanovisku… Pochopiteľne, 
to bolo odmietavé! Mimochodom, išlo o toho magnáta, ktorý vytuneloval penzijný fond 
svojich zamestnancov a záhadne tragicky sa utopil počas plavby na svojej jachte. 

Dvakrát sa ma pokúšal nakloniť na súhlas s predajom aj Ing. Juraj Široký, prezident 
Harvard Capital and Consulting Slovakia, a. s. Ani on u mňa nepochodil. Ako však neskôr 
vyšlo najavo, našiel si iné cestičky… 

Zabetónované predstavenstvo 
Nešlo však všetko ako po masle. Rozruch v spoločnosti spôsobil zverejnený zoznam 
spolupracovníkov Štátnej bezpečnosti. Značné napätie to vyvolalo aj v médiách. Tí, 
čo na ňom boli, redakcie väčšinou opustili alebo „ boli odídení“. Z Pravdy bolo na 
zozname zopár mien, no v čase jeho publikovania bol už len jeden z prednovembrových 
a jeden z ponovembrových redaktorov. Podrobnejšie to už nejdem rozoberať, lebo tie 
úbohé verejné výhovorky niektorých novinárov, čo sa na zozname ocitli, by patrili skôr 
do humoristického časopisu. Mimochodom, ponuku na spoluprácu so Štátnou 
bezpečnosťou som dostal aj ja, keď som už pracoval v Pravde. Na dotyčného pána som 
sa pousmial a záporne som pokýval hlavou. Nič sa nestalo a život išiel ďalej. 

Postupne som si čoraz viac uvedomoval, že bola chyba odísť z predstavenstva, 
lebo začalo prijímať rozhodnutia, ktoré by som nedopustil. Napríklad niektorí akcionári 
pravidlá stanovené v spoločnosti obchádzali, no predstavenstvo to ignorovalo. Naopak, 
tých, ktorí ich dodržiavali, v konečných verdiktoch vlastne postihovalo. 

No nielen to som pocítil aj na vlastnej koži. Jeden z redaktorov dlho otáľal, kým mi 
povedal, že sa hovorí o mojich vlastníckych podieloch v hazardných hrách. Samozrejme, 
nikde inde okrem Perexu som nemal nijaké podiely. Bol som však vďačný kolegovi, 
že nabral odvahu povedať mi to, pretože klamstvo o mne asi už dlhšie poletovalo celou 
redakciou. A nielen ňou. Šíril ju (okrem iných) človek mimo redakcie, veľmi blízky Strane 
demokratickej ľavice. A možno bola len náhoda, že bol dobrý kamarát s naším 
redaktorom, ktorý na intervenciu jej predstaviteľov nastúpil po novembri 1989 do 
Pravdy a bol na spomínanom zozname… 

Na dennej porade som odsúdil tento zákerný útok voči mne a všetko som uviedol na 
správnu mieru. 



15 
 

Keď už bolo takmer isté, že Pravda prežije, vznikali takpovediac na pôde Perexu 
„eseročky“. Diverzifikácia spoločnosti nemusí byť škodlivá, ak sa robí premyslene 
a nie na škodu jej pôvodnej činnosti. Podrobnú analýzu o ich nákladoch, personálnej 
a vlastníckej štruktúre a prínose pre Perex a všetkých jeho zamestnancov som sa však 
nedozvedel. 

Jednu s. r. o. (Perexis) založil v októbri 1993 predseda predstavenstva Jozef Krško. Stal sa 
jej riaditeľom, a preto abdikoval na funkciu zástupcu šéfredaktora denníka. Zostal však 
predsedom predstavenstva! Znamenalo to, že nikto z vedenia Pravdy, ktorá držala celý 
Perex nad vodou, v ňom už nebol. Preto som žiadal, aby vedenie redakcie malo 
zastúpenie v predstavenstve, ktoré však moju požiadavku úplne ignorovalo! 

(Keď sa mi po pár rokoch snažilo niekoľko členov predstavenstva ospravedlniť za svoje 
konanie, na postupnom úpadku Pravdy to už nič nezmenilo, potrebovali len uľahčiť svojmu 
svedomiu.) 

Klamstvá barlou zrady a mamonárstva 
V roku 1994 začali niektorí akcionári šíriť fámy, že spoločnosť neprežije nasledujúci rok. 
Hrozí jej vraj krach. Bolo to klamstvo. Jeho nositelia chceli vyvolať neistotu a nervozitu 
v redakcii i celom Perexe. V každej firme sa totiž nájde zopár jednotlivcov, ktorí až 
s cholerickou zaujatosťou všetko kritizujú, (sebakritika je im cudzia), bez faktov 
a preukázaných riadiacich znalostí a skúseností šíria reči o zlých šéfoch, o úpadku firmy, 
a ak majú nejaký návrh, tak väčšinou vedie k odstráneniu vedenia spoločnosti a jej 
ovládnutiu. 

Časť akcionárov spoločnosti – redaktorov a administratívnych pracovníkov – zneistela. 

Samozrejme, išlo len o prvé kolo v snahe zbaviť akciovú spoločnosť, no najmä Pravdu, 
nezávislosti, a zároveň posilniť konto svojho súkromného účtu. Silno to zaváňalo 
zradou predstáv, ktoré sme mali po novembri 1989 a ktoré sme nezávislosťou mohli 
ďalej rozvíjať na prospech kvalitnej, objektívnej a zodpovednej žurnalistiky. Žiaľ, 
moje protiargumenty boli potláčané ďalšími výmyslami. Následne sa totiž po chodbách 
i v kanceláriách začali trúsiť „zaručené“ správy, že akcie treba predať, že tá či oná firma 
zaplatí za ne toľko a toľko, jedno nemecké vydavateľstvo vraj ponúka až jednu miliardu 
korún… Niektorí redaktori ma požiadali, aby mohli viac pracovať doma, lebo na 
oddeleniach sa priveľa diskutovalo o zisku z predaja akcií a mali toho už plné zuby. 
Pochopiteľne, debaty o predaji sa odzrkadľovali aj na nižšej aktivite časti redaktorov 
a redaktoriek, preto som na viacerých denných poradách na to upozorňoval a žiadal 
som, aby sa zamestnanci opäť naplno venovali pracovným povinnostiam. 

Ktovie prečo poplašné správy a dezinformácie dôrazne a verejne nedementovali riaditeľ 
Perexu a predseda jeho predstavenstva?! 



16 
 

Asi mali iné ciele, čo naznačovalo rozhodnutie predstavenstva dať v decembri 1994 
spoločnosť trhovo oceniť. Znalecká organizácia vo svojom posudku stanovila trhovú 
hodnotu Perexu, a. s., na 182 445 000 slovenských korún a podnikateľskú hodnotu 
podielov Perexom založených dcérskych s. r. o. (Perexis, Comexis, Moravia Perex a Azet 
Press) na ďalších 33 448 000 korún. Dohromady to predstavovalo 215 893 000 Sk. 
Nebola hodnotená spoločnosť Perexstav. Jej činnosť bola totiž pozastavená, a to až do 
nadobudnutia vlastnej budovy, na čo bola vlastne aj zriadená. 

Neviem, čo predstavenstvo od ocenenia očakávalo. Neviem, kto dal naň impulz, 
podľa akých kritérií sa uskutočnilo a koľko stálo. Viem však, že: 

• na základe odporúčania (?) sa vedenie Perexu 21. 12. 1994 obrátilo na znaleckú 
organizáciu pre oceňovanie a hodnotenie podnikov – v odbore podnikové 
hospodárstvo, 

• pravdepodobne prvýkrát sa v SR oceňovala vydavateľská spoločnosť, preto mali 
akcionári poznať kritériá, 

• ohodnotenie značky malo aj ďalšiu slabú stránku – oceniť Perex bolo možné vraj 
len za obdobie jeho existencie, čiže za štyri roky, mnohoročná história Pravdy, 
Nedeľnej Pravdy a Nového slova bez rešpektu (rozšírený názov od roku 1994) 
akoby neexistovala, 

• prekvapujúca bola aj rýchlosť splnenia objednávky Perexu – už 24. 1. 1995 jeho 
riaditeľ písomne informoval o výsledkoch trhového ocenenia, teda napriek tomu, 
že boli sviatky a išlo o nezabehnutý druh oceňovania, znalecká organizácia to 
pomerne rýchlo stihla! 

Aj zamestnanci, ktorí sa do predaja akcií vôbec nehrnuli, zrazu stáli pred dilemou… 
Zvíťazili dezinformácie, umelo vyvolané obavy a chamtivosť. 

Keď už bolo zrejmé, že vedenie i väčšina akcionárov Perexu sú rozhodnutí predať akcie, 
do hry vstúpila aj skupina slovenských podnikateľov, ktorí Pravde vyšli v ústrety pri 
súťaži o jeden milión korún. Navyše nemali pošramotenú podnikateľskú povesť, čo sa 
o iných záujemcoch nedalo povedať. Mali však podmienku, aby som zostal ako šéf 
Pravdy, ak odkúpia akcie Perexu. Zároveň dali k dispozícii jednu svoju utlmenú firmu, 
v ktorej hodlali nahromadiť kapitál na nákup, a navrhli, aby som v nej bol konateľom. 
Hoci rokovali s vedením Perexu a raz či dvakrát zvýšili aj ponúkanú sumu, všetko 
nasvedčovalo, že o budúcom majiteľovi je už dávno rozhodnuté. 

Keď podnikateľ Juraj Široký nepochodil u mňa, našiel „pochopenie“ vo vedení Perexu 
a v jeho predstavenstve. 



17 
 

Pohreb nezávislosti 
V apríli 1995 akcionári Perexu schválili predaj svojich akcií Harvardskej burzovej 
spoločnosti, a. s., (ďalej len Harvard) a tá im za ne vyplatila prvú časť sumy. 
Následne chaoticky a unáhlene vyhlásili nové voľby šéfredaktora, čím porušili pravidlá, 
preto krátko nato (12. 4. 1995) ma páni Dvonka a Krško požiadali o dodatočný písomný 
súhlas s ich konaním. Podpísal som im ho. Neplánoval som zostať v Pravde, pretože 
v niektorých kolegoch som sa sklamal a nemal som dôveru ani v novú situáciu. 
Vyjadril som to vo formálnom liste, ktorý som 24. 4. 1995 odovzdal riaditeľovi Perexu 
Vladimírovi Dvonkovi a na vedomie som ho kuriérom poslal i Jurajovi Širokému. 
V ňom som oznámil, že nebudem kandidovať vo vyhlásených voľbách na funkciu 
šéfredaktora, pretože hodlám rozviazať pracovný pomer s Perexom. Zároveň som 
sa poďakoval kolegom a kolegyniam, ktorí ma opätovne na tento post navrhli. 

Pár hodín nato prišiel do redakcie podnikateľ Eduard Šebo. Po novembri 1989 napísal 
dva či tri články, ktoré sme publikovali. Oznámil mi, že bol akurát vymenovaný za 
viceprezidenta Harvardu pre médiá, a potešene skonštatoval, že teraz budeme robiť 
biznis. Zasmial som sa, ak chcete robiť biznis, tak bezo mňa. A povedal som mu o liste, 
s ktorým sa zrejme minul. 

Popoludní prišiel aj Juraj Široký. Naoko skonštatoval, že sa určite najneskôr v septembri 
vrátim do Perexu, prinajmenšom do predstavenstva. V duchu som sa pousmial… 

Vzhľadom na to, že som mal nevyčerpanú časť dovolenky z predchádzajúceho 
a alikvotnú časť z prebiehajúceho roka, chcel som si všetky dni vyčerpať. Na druhej 
strane, noví majitelia chceli mať (po mojom liste) čo najskôr nového šéfa Pravdy. 
Preto som navrhol, aby som počas dovolenky už nebol šéfredaktorom, aby som bol 
preradený na inú funkciu. Nebola to odo mňa len ústretovosť. Nechcel som byť v tiráži 
a niesť zodpovednosť za niečo, k čomu by prípadne došlo bez môjho vedomia 
a schválenia. Na tom sme sa dohodli a voľby sa bez problémov mohli konať. No také 
jednoduché to napokon nebolo. Volebný poriadok stanovoval, že šéfredaktor musí byť 
zvolený dvojtretinovou väčšinou hlasov redaktorov tak ako ja dvakrát predtým. To však 
nijaký kandidát nedosiahol, preto údajne zmenili pravidlá. 

Predajom akcií Perexu sa skončila nezávislosť Pravdy i Nového slova bez rešpektu 
a začala sa éra, ktorú som nevidel optimisticky. Napriek tomu som si prial, aby Pravda 
po úspešnom prekonaní mnohých úskalí a pri očividnej neprajnosti väčšiny novodobých 
politikov a ich podporovateľov pokračovala v dobre nastúpenom trende. Ona totiž 
nebola v úpadku, ako to kolektívu podsúvali niektorí redakční zlomyseľníci. 
Fakty hovorili svoje… 

Facka dezinformáciám 
Keď som skončil vo funkcii šéfredaktora Pravdy, mal denník náklad približne 165-tisíc 
výtlačkov. (Nedeľná Pravda na tom bola tiež dobre.) Uvedený náklad Pravdy bol vtedy 
najvyšší medzi slovenskými mienkotvornými novinami. A nielen medzi nimi. 
Na porovnanie: rakúsky denník Die Presse mal náklad okolo 90-tisíc výtlačkov. 
Pritom počet obyvateľov Rakúska bol približne o tri milióny väčší ako počet 
Slovákov a ich krajina bola dlhodobo stabilnejšia ako naša, ktorá sa stále zmietala 
v poprevratových kŕčoch. 



18 
 

Počas môjho šéfovania v Pravde boli hospodárske výsledky z roka na rok lepšie. 
Napriek tomu, že na trhu sa objavovali nové printové médiá a boli preferované, 
ich predajnosť bola v porovnaní s Pravdou aj tak nízka. Poštová novinová služba však 
náklad bezdôvodne administratívne okresávala nášmu denníku, pričom sme mali vážne 
podozrenie, že do našej fyzickej remitendy započítavala i časť nepredaných novín iných 
vydavateľov. 

Čo teda hovoria ďalšie údaje, ktoré mi priebežne poskytoval riaditeľ Perexu? 

Ku dňu môjho odchodu mal Perex na účte okolo 20 miliónov slovenských korún po 
zdanení. Teda čistý zisk postupne nadobudnutý v rokoch 1990 – 1993. Ekonomicky 
ucelený rok 1994 bol najúspešnejší. Perex dosiahol hrubý zisk približne 30 miliónov 
korún, na čom mali najväčší podiel, ako aj v predchádzajúcich rokoch, predovšetkým 
denník Pravda a týždenník Nedeľná Pravda a inzercia v nich. Tržby z nej predstavovali 
v uvedenom roku zhruba 80 miliónov korún. 

Okrem toho v septembri 1994 uskutočnil Metodicko-výskumný kabinet Slovenského 
rozhlasu v Bratislave sociologický výskum na vzorke 1 479 respondentov, z ktorého 
vyplynulo, že Pravdu číta asi milión občanov Slovenskej republiky. O výskume 
i o námetoch, ktoré z neho mohli byť pre redakciu v ďalšej práci inšpirujúce, 
som informoval celý kolektív na redakčnej porade 18. 1. 1995. 

Ponuka na návrat 
Po odchode z Pravdy som si založil malú mediálnu „eseročku“. Venovala sa poradenskej 
a analytickej činnosti, príprave mediálnych projektov, podľa potreby klientov aj 
reklamne atď. Spolu so synom Richardom sme okrem iného graficky i obsahovo 
rozhodujúco participovali na niektorých mediálnych projektoch v štádiu prípravy 
a neraz i realizácie. Hoci ich čitatelia privítali a mnohí odborníci podčiarkli potrebu 
takýchto médií, niektorí vydavatelia nielenže nezvládali svoje úlohy a povinnosti, 
ale zanedbávali aj právnu stránku podnikania. Preto sme s nimi prestali spolupracovať 
a projekty napokon skončili pre nedostatok financií. No nielen preto. Ony totiž neboli 
istým kruhom po vôli… 

Zopár rokov po mojom odchode z Pravdy ma oslovil generálny riaditeľ Perexu 
(nominant Harvardu) s tým, či by som sa nevrátil do Pravdy ako šéfredaktor. Pripustil, 
že to ešte nemá prekonzultované s najvyššou vrchnosťou, ale asi v tom nevidel veľký 
problém. Odmietol som. 

Pravdupovediac, jeho ponuka ma ani veľmi neprekvapila. Po mojom odchode sa stal 
šéfredaktorom Pravdy Marián Leško. Bol ním zopár týždňov, potom nastúpil 
Vladimír Jancura. Nové vedenie však nezabodovalo, jeho zástupcu časť redakcie nazvala 
hrobárom Pravdy. Asi po desiatich mesiacoch sa stal šéfom Pavol Minárik. Z viacerých 
dôvodov som tušil, že to tiež nie je dobrá voľba. A nebola, ponuku som totiž dostal 
v čase, keď on šéfoval denníku. Napokon zaňho našli náhradu v Českej republike. 

Noví majitelia zmenili Nedeľnú Pravdu na časopis Moment. Asi nebol veľmi úspešný, 
pretože časom zanikol. Redakcia sa začala rozpadávať aj personálne. 



19 
 

Postupne dochádzalo k výmene majiteľov i šéfredaktorov, zmenšil sa formát denníka, 
ale klesal aj záujem čitateľov. Napríklad v decembri 2022 mala Pravda náklad už 
len niečo vyše 23-tisíc výtlačkov, pričom fyzická remitenda predstavovala okolo 
7 000 kusov. Áno, dá sa to čiastočne odôvodňovať existenciou internetu, výrazným 
poklesom nákladov všetkých printových médií a pod. Dôvody však treba hľadať aj v tom, 
o čom Pravda píše a ako o tom píše! 

Jednostrannosť v prístupe „o čom a ako“ je očividná viac-menej vo všetkých 
mienkotvorných médiách, ktoré neraz zaujato a neobjektívne rozhodujú o tom, 
koho hladkať a koho ukrižovať. Nedochádza im, že ak budú naďalej robiť z ľudí 
hlupákov, koruna hlúposti napokon zostane na ich hlavách! A nielen ona… 

 

Bratislava, máj 2023 PETER SITÁNYI 

 


	Keď charakter bol na predaj
	Nezvyčajná ponuka
	Bez čierno-bieleho videnia
	Zlomové udalosti
	Sťahovanie a konferencia v Moskve
	Pohyb na domácej scéne
	Postoj redakcie
	Zoči-voči
	Ospravedlnenie
	Personálne zmeny
	Kapitalizmus na obzore
	Prvý krok k záchrane
	Ústupky výkonného výboru
	Reakcia na ústavný zákon
	Trocha s úsmevom
	Sľubný vývoj
	Zabetónované predstavenstvo
	Klamstvá barlou zrady a mamonárstva
	Pohreb nezávislosti
	Facka dezinformáciám
	Ponuka na návrat



<<

  /ASCII85EncodePages false

  /AllowTransparency false

  /AutoPositionEPSFiles true

  /AutoRotatePages /None

  /Binding /Left

  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)

  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)

  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)

  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)

  /CannotEmbedFontPolicy /Warning

  /CompatibilityLevel 1.4

  /CompressObjects /Tags

  /CompressPages true

  /ConvertImagesToIndexed true

  /PassThroughJPEGImages true

  /CreateJobTicket false

  /DefaultRenderingIntent /Default

  /DetectBlends true

  /DetectCurves 0.0000

  /ColorConversionStrategy /CMYK

  /DoThumbnails false

  /EmbedAllFonts true

  /EmbedOpenType false

  /ParseICCProfilesInComments true

  /EmbedJobOptions true

  /DSCReportingLevel 0

  /EmitDSCWarnings false

  /EndPage -1

  /ImageMemory 1048576

  /LockDistillerParams false

  /MaxSubsetPct 100

  /Optimize false

  /OPM 1

  /ParseDSCComments true

  /ParseDSCCommentsForDocInfo true

  /PreserveCopyPage true

  /PreserveDICMYKValues true

  /PreserveEPSInfo true

  /PreserveFlatness false

  /PreserveHalftoneInfo false

  /PreserveOPIComments true

  /PreserveOverprintSettings true

  /StartPage 1

  /SubsetFonts true

  /TransferFunctionInfo /Apply

  /UCRandBGInfo /Preserve

  /UsePrologue false

  /ColorSettingsFile ()

  /AlwaysEmbed [ true

  ]

  /NeverEmbed [ true

  ]

  /AntiAliasColorImages false

  /CropColorImages false

  /ColorImageMinResolution 300

  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleColorImages true

  /ColorImageDownsampleType /Bicubic

  /ColorImageResolution 300

  /ColorImageDepth -1

  /ColorImageMinDownsampleDepth 1

  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeColorImages true

  /ColorImageFilter /DCTEncode

  /AutoFilterColorImages true

  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG

  /ColorACSImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /ColorImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /JPEG2000ColorACSImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /JPEG2000ColorImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /AntiAliasGrayImages false

  /CropGrayImages false

  /GrayImageMinResolution 300

  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleGrayImages true

  /GrayImageDownsampleType /Bicubic

  /GrayImageResolution 300

  /GrayImageDepth -1

  /GrayImageMinDownsampleDepth 2

  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeGrayImages true

  /GrayImageFilter /DCTEncode

  /AutoFilterGrayImages true

  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG

  /GrayACSImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /GrayImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /JPEG2000GrayACSImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /JPEG2000GrayImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /AntiAliasMonoImages false

  /CropMonoImages false

  /MonoImageMinResolution 1200

  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleMonoImages true

  /MonoImageDownsampleType /Bicubic

  /MonoImageResolution 1200

  /MonoImageDepth -1

  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeMonoImages true

  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode

  /MonoImageDict <<

    /K -1

  >>

  /AllowPSXObjects false

  /CheckCompliance [

    /None

  ]

  /PDFX1aCheck false

  /PDFX3Check false

  /PDFXCompliantPDFOnly false

  /PDFXNoTrimBoxError true

  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [

    0.00000

    0.00000

    0.00000

    0.00000

  ]

  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true

  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [

    0.00000

    0.00000

    0.00000

    0.00000

  ]

  /PDFXOutputIntentProfile ()

  /PDFXOutputConditionIdentifier ()

  /PDFXOutputCondition ()

  /PDFXRegistryName ()

  /PDFXTrapped /False



  /CreateJDFFile false

  /Description <<



    /BGR <>

    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>

    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>



    /DAN <>

    /DEU <>

    /ESP <>

    /ETI <>

    /FRA <>

    /GRE <>



    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)

    /HUN <>

    /ITA <>

    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>

    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>

    /LTH <>

    /LVI <>

    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)

    /NOR <>

    /POL <>

    /PTB <>

    /RUM <>

    /RUS <>

    /SKY <>

    /SLV <>

    /SUO <>

    /SVE <>

    /TUR <>

    /UKR <>

    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)

  >>

  /Namespace [

    (Adobe)

    (Common)

    (1.0)

  ]

  /OtherNamespaces [

    <<

      /AsReaderSpreads false

      /CropImagesToFrames true

      /ErrorControl /WarnAndContinue

      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false

      /IncludeGuidesGrids false

      /IncludeNonPrinting false

      /IncludeSlug false

      /Namespace [

        (Adobe)

        (InDesign)

        (4.0)

      ]

      /OmitPlacedBitmaps false

      /OmitPlacedEPS false

      /OmitPlacedPDF false

      /SimulateOverprint /Legacy

    >>

    <<

      /AddBleedMarks false

      /AddColorBars false

      /AddCropMarks true

      /AddPageInfo false

      /AddRegMarks true

      /BleedOffset [

        0

        0

        0

        0

      ]

      /ConvertColors /ConvertToCMYK

      /DestinationProfileName ()

      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK

      /Downsample16BitImages true

      /FlattenerPreset <<

        /PresetSelector /MediumResolution

      >>

      /FormElements false

      /GenerateStructure false

      /IncludeBookmarks false

      /IncludeHyperlinks false

      /IncludeInteractive false

      /IncludeLayers false

      /IncludeProfiles false

      /MarksOffset 6

      /MarksWeight 0.250000

      /MultimediaHandling /UseObjectSettings

      /Namespace [

        (Adobe)

        (CreativeSuite)

        (2.0)

      ]

      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK

      /PageMarksFile /RomanDefault

      /PreserveEditing true

      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged

      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile

      /UseDocumentBleed true

    >>

    <<

      /AllowImageBreaks true

      /AllowTableBreaks true

      /ExpandPage false

      /HonorBaseURL true

      /HonorRolloverEffect false

      /IgnoreHTMLPageBreaks false

      /IncludeHeaderFooter false

      /MarginOffset [

        0

        0

        0

        0

      ]

      /MetadataAuthor ()

      /MetadataKeywords ()

      /MetadataSubject ()

      /MetadataTitle ()

      /MetricPageSize [

        0

        0

      ]

      /MetricUnit /inch

      /MobileCompatible 0

      /Namespace [

        (Adobe)

        (GoLive)

        (8.0)

      ]

      /OpenZoomToHTMLFontSize false

      /PageOrientation /Portrait

      /RemoveBackground false

      /ShrinkContent true

      /TreatColorsAs /MainMonitorColors

      /UseEmbeddedProfiles false

      /UseHTMLTitleAsMetadata true

    >>

  ]

>> setdistillerparams

<<

  /HWResolution [2400 2400]

  /PageSize [612.000 792.000]

>> setpagedevice



		2023-08-05T14:06:23+0200
	Richard Sitányi




