Najlepší
Re: Správy z Číny
Čína vítězí v africké honbě za „bílým zlatem“ v podobě lithia
15.11.2023
Celosvětová poptávka po lithiu dramaticky roste, protože výrobci a vlády v Evropě, USA a Číně se snaží ovládnout trh s udržitelnou energií a splnit klimatické cíle.
Afrika se nachází v centru geopolitické hry o nerostné suroviny používané v technologiích čisté energie, které budou pohánět globální přechod na zelenou energii. Lithium – neboli „bílé zlato“ – je jedním z nejvyhledávanějších nerostů pro energetický přechod, který se používá v elektromobilech a větrných turbínách.
V době, kdy se vedoucí představitelé EU scházejí v Bruselu na Týdnu surovin EU (13.-17. listopadu 2023) a kdy se blíží přijetí Aktu EU o kritických surovinách, je zásobování Evropy nerostnými surovinami, které mají zásadní význam pro energetický přechod, na pořadu dne.
Světové nabídce lithia v současné době dominují Austrálie, Chile a Čína, které v roce 2022 dohromady vyrobily více než 90 % ze 130 000 tun lithia na celém světě. Avšak vzhledem k tomu, že se předpokládá, že poptávka po lithiu se v letech 2022 až 2035 zvýší šestinásobně, pokud mají být splněny stávající klimatické cíle, se situace rychle změní. Projekty ve fázi průzkumu nabírají na obrátkách po celém světě a Afrika není výjimkou. Zdroje lithia byly zjištěny v Zimbabwe, Namibii, Ghaně, Demokratické republice Kongo (DRK), Mali a Etiopii. Několik projektů na kontinentu podpořili významní hráči v bateriovém a komoditním průmyslu, jako jsou CATL, Ganfeng Lithium a Glencore. Nicméně naprostá většina afrických lithiových projektů zůstává ve fázi průzkumu nebo vývoje.
Význam Afriky vzroste
Podle norské společnosti Rystad Energy bude podíl Afriky na celosvětové produkci lithia v roce 2025 činit 10,6 %, zatímco v roce 2019 to bylo jen 0,1 %, přičemž největší podíl na tomto nárůstu bude mít Zimbabwe. Celkově bude více než 90 % afrických dodávek v tomto desetiletí pocházet od subjektů, které jsou alespoň částečně vlastněny čínskými firmami, odhaduje poradenská společnost Benchmark Mineral Intelligence.
Naléhavost čínské snahy je podněcována snahou udržet si dominantní postavení v dodavatelských řetězcích. Čína má 8 % světových zásob lithia, ale rafinuje 60-70 % tohoto kovu. Firmy v meziproduktovém řetězci, které provádějí chemický proces, z nichž některé jsou součástí těžebních skupin, jako je Huayou, potřebují být zásobovány. Podle newyorského think-tanku Natural Resource Governance Institute (Institut pro správu přírodních zdrojů) trvá doba od objevení těžebního projektu k výrobě v průměru 17 let. Mnoho čínských firem však získává již existující aktiva, jako je Arcadia. Huayou koupila Arcadii od společnosti Prospect Resources, kótované na australské burze, za 422 milionů dolarů v roce 2022 – a rozvíjí ji závratnou rychlostí. Než se společnost Prospect Resources rozhodla Arcadii prodat, jednala se západními diplomaty o získání financování od rozvojových agentur, ale byla frustrována jejich pomalým tempem. Společnost Huayou provedla transakci během několika měsíců.
Váhání Západu má své důvody. Některé rafinerie se staví mimo Čínu. Investoři se však obávají, že nové doly a zpracovatelské závody by mohly vést k nadměrné nabídce a snížit ceny. Obávají se také politických rizik afrických projektů, zejména v zemích s historií úplatkářství a porušování lidských práv, jako je Zimbabwe a Kongo.
Západ tvrdí, že chce, aby Afričané více využívali hodnotu svého nerostného bohatství. Zatímco však mluví, Čína těží.

Re: Správy z Číny
Čínská centrální banka hlásí pokrok v internacionalizaci jüanu
8.11.2023
S tím, jak neustále roste ekonomická síla Číny, její pozice v globálním průmyslu a dodavatelských řetězcích nadále roste a funkce jüanu jako mezinárodní rezervní měny a platební měny se nadále posiluje.
Čínská lidová banka (PBC – People’s Bank of China), centrální banka země, nedávno zveřejnila zprávu o internacionalizaci jüanu v roce 2023. Mezi řadou připravovaných opatření PBC zdůraznila svůj závazek prohlubovat dvoustrannou měnovou spolupráci, uvedly čínské noviny Global Times.
Podle průzkumu Banky pro mezinárodní platby z roku 2022 vzrostl podíl jüanu na celosvětovém obchodování s devizami za poslední tři roky ze 4,3 % na 7 %, čímž se jeho globální pozice zvýšila z osmého na páté místo (jüan zaostal pouze za dolarem, eurem, jenem a librou).
Posílila se také schopnost přeshraničního obchodu s jüanem sloužit reálné ekonomice. Od ledna do září 2023 dosáhl celkový objem přeshraničních plateb v jüanech 38,9 bilionů jüanů, což představuje meziroční nárůst o 24 %.
Kromě toho se posílila také role jüanu jako měny pro financování. Byla zavedena řada opatření, jako je zajištění úvěrů domácími bankami v zahraničí a vydávání dluhopisů zahraničními institucemi v tuzemsku, což přispělo k neustálému zlepšování investičního a finančního prostředí jüanu.
Internacionalizace jüanu na jedné straně usnadní pokrok čínské ekonomiky a společnosti, pomůže zvýšit efektivitu jejího zahraničního obchodu a přispěje ke globálnímu rozvoji čínského průmyslu, poznamenal Wang Peng, odborný pracovník Pekingské akademie sociálních věd. Na druhé straně by mohla také zlepšit efektivitu obchodování zemí nebo jiných subjektů, které používají jüan k vypořádání, a pomoci snížit ztráty způsobené kolísáním směnného kurzu.

Re: Zpravy z Polska
18. listopadu 2023
Jen dva kamiony za hodinu. Poláci blokují hraniční terminály kvůli přepravním společnostem z Ukrajiny
V okolí hraničních přechodů mezi Polskem a Ukrajinou se od minulého týdne tvoří desítky kilometrů dlouhé kolony nákladních aut. Polští přepravci blokují jejich přejezd. Stěžují si, že Polsko zahltily ukrajinské přepravní společnosti, kterým nemůžou cenově konkurovat. Kritizují i nerovný přístup při přepravě zboží na Ukrajinu, kdy musí v kolonách při vjezdu ze sousední země čekat i více než deset dní.
Polští přepravci si stěžují i na nerovné podmínky při přepravě zboží na Ukrajinu | Foto: Kateřina Havlíková | Zdroj: Český rozhlas
--
„V současnosti jsem musel zmenšit svůj vozový park, a to o polovinu. Už jsem neměl na to, abych platil některé daně a dopravní poplatky nebo odvody za zaměstnance, pro které nemám práci,“ popisuje svou situaci Stanisław Necek u zábrany na hraničním přejezdu v Korczowé.
Mezinárodní přepravě zboží se věnuje 34 let. Teď ho z trhu vytlačuje východní konkurence.
„Obecně je situace nás, polských dopravců zboží, těžká. Z důvodu nekontrolované konkurence z východu. Ta vznikla v posledních dvou letech a ve velké míře převzala náš trh orientovaný na přepravu zboží z a na východ. Jejich dnešní sazby a náklady na provoz jsou mnohem nižší, než naše, které jsou regulované unijními přepisy. My musíme například dodržovat mobilní balíčky,“ dodává Necek.
Mobilní balíčky například upravují mzdu řidičů, jejich maximální dobu řízení, určují způsob vysílání řidičů přes hranice a mají zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž.
Evropská unie tyto balíčky přijala poté, co západoevropský trh přepravy zboží začaly přejímat levnější společnosti z východní části Unie. Mezi nimi byly i ty polské.
Vzájemná dohoda
„Ukrajina a Polsko dřív měly vzájemnou dohodu, kolik nákladních aut ročně bude moci přejet společnou hranci. Ale Evropská unie po začátku války zrušila tato povolení a Ukrajina tím získala přístup na trh přepravy zboží nejen v Polsku, ale v celé Unii. A mohou přepravovat i zboží mezi místy v jedné zemi. Přitom my jsme za kabotáž trestaní, jinde jsme velmi omezení,“ popisuje Necek.
Před válkou mělo povolení k přejetí polsko-ukrajinské hranice 160 tisíc kamionů z Ukrajiny a 160 tisíc kamionů z Polska. Letos už ale přejelo hranici 800 tisíc ukrajinských kamionů.
Polští přepravci si stěžují i na nerovné podmínky při přepravě zboží na Ukrajinu. Jejich výhrady se týkají elektronické fronty, do které se musí řidič přihlásit v momentě přejezdu na Ukrajinu. Na vyřízení ale čeká i deset a více dní.
Zatímco cesta do Kyjeva trvá zhruba dva dny, ty zbylé musí trávit na parkovišti. Ukrajinci se ale v systému můžou registrovat ještě před začátkem cesty.
Od 6. listopadu blokují podnikatelé v přepravě zboží terminály v Dorohusku, Hrebennem a Korczowe.
„Ukrajinci ještě nejsou v Unii, tak proč mají v Unii provádět přepravu zboží? Chceme, aby se situace vrátila do stavu před válkou, kdy přepravce musel získat povolení a tato povolení byla co do množství limitovaná,“ tlumočí jeden z požadavků Komitetu na obranu přepravců a pracovníků v dopravě Stanisław Necek.
Přitom ale opakuje, že je pořád potřeba podporovat Ukrajinu v obraně proti útočícímu Rusku.
Protest zemědělců
Podnikatelé v přepravě zboží blokují terminály v Dorohusku, Hrebennem a Korczowe od 6. ledna.
K protestujícím v Korczowe se ve středu připojili polští zemědělci vystupující jako společenství Okradený venkov. Ti už blokovali hraniční přechody na jaře. Tehdy taky prováděli nárazové krátké blokády ve velkých městech, například Varšavě nebo Štětíně.
„Situace nás dohnala k protestům. Příval ukrajinské kukuřice, ale i jiných plodin a ceny výkupu naší produkce vedly k tomu, že už si zkrátka neporadíme. Výnosy už nepokryjí náklady,“ říká Alina Radecká z Podkarpatské zemědělské komory.
Společně s dalšími rolníky v oblasti přišla podpořit polské podnikatele v autodopravě. „Bereme si úvěry, abychom naše rodinné podniky udrželi, ale vláda nám prostě nepomáhá,“ vysvětluje Radecká.
Rodina Radecké vlastní 150 hektarů půdy. Tvrdí ale, že náklady na osiva a hnojiva rostou a s příbuznými už neví, co dál. Poslední rok vidí jako nejtěžší, protože zároveň vázne i výkup plodin. Sklady jsou plné.
Příliš levné obilí?
Protesty zemědělců začaly kvůli výkupu levného ukrajinského obilí. To mělo přes Evropu směřovat kvůli blokádě Černomořských koridorů do přístavů a pak loděmi dál do Asie a Afriky.
Skončilo ale ve skladech, mimo jiné v Polsku, a snížilo výkupní cenu domácího obilí. Protesty trvaly do přijetí embarga Evropské unie na výkup plodin. Povolený byl jen jejich převoz.
V Korczowe smí projet jen dva ukrajinské kamiony za hodinu. K bariéře je doprovází policejní auto. Teprve pak protestující přepravci ve žlutých vestách odepnou pásku a odstraní kužel. Další stovky řidičů kamionů musí čekat v koloně, která má okolo deseti kilometrů.
Mezi čekajícími je i Oleg, který se na Ukrajinu vrátil po začátku války. Dříve pracoval pro evropskou mezinárodní přepravní společnost.
„Jsem na seznamu v pořadí 805. Přijel jsem včera. Převážím v cisterně plyn, který na Ukrajině potřebujeme. A teď tu stojím na krajnici. A je to nebezpečné. Někdo kolem projede, odhodí nedopalek a může to bouchnout,“ popisuje.
Oleg si pro jídlo chodí, stejně jako ostatní řidiči, do Biedronki. Pomalu mu ale prý dochází peníze. Záchod ukrajinští řidiči nemají k dispozici žádný. Chodí ke strouze a do lesa. Při poryvu větru je to cítit.
Blokáda do prosince
Polští dopravci mají povolení terminál v Korczowe blokovat do 6. prosince. Pokud Polsko a Ukrajina nenajdou pro ně přijatelné řešení, terminál v Hrebenne mohou blokovat až do 6. ledna.
„Momentálně se ta kolona zadržených kamionů táhne až do Dąbrowa Tomaszowska, což je vesnice asi 30 kilometrů od samotného hraničního přejezdu,“ představuje situaci Małgorzata Pawłowska, mluvčí okresního policejního velitelství Tomaszow Lubelski.
Přepravci v Hrebennem blokují přejezd nákladních vozů v obou směrech. Na Ukrajinu pouští jen čtyři kamiony za hodinu, do Polska pět.
„Kvůli protestu jsou v oblasti posílené policejní hlídky. Naši jednotku posílily jednotky z celé země. Dohlížíme na bezpečnost i pořádek, ale taky na dopravu. Silnice a křižovatky dál musí zůstat průjezdné,“ míní Pawłowska.
Příští týden navíc přepravci společně se zemědělci chtějí zablokovat i terminál v Medyce u Přemyšli. Tím budou pro nákladní auta zablokované všechny polsko-ukrajinské silniční přejezdy. Výjimka nadále bude platit pro humanitární a vojenské konvoje a pro přepravu živých zvířat.

Re: Správy zo severu a Pobaltia
Fínsko zatvorí na hraniciach s Ruskom štyri hraničné priechody
Helsinki 16. novembra (TASR) - Fínsko zatvorí štyri z deviatich hraničných priechodov s Ruskom, aby zamedzilo prílevu žiadateľov o azyl. Oznámil to vo štvrtok fínsky premiér Petteri Orpo, informuje TASR podľa správy agentúry Reuters.
"Fínska vláda sa dnes rozhodla, že Fínsko zatvorí niektoré hraničné priechody na východe. Východná hranica sa tak uzavrie v noci z piatka na sobotu," uviedol Orpo na tlačovej konferencii.
Fínska ministerka vnútra Mari Rantanenová informovala, že uzatvorené budú hraničné priechody Vaalimaa, Nuijamaa, Imatra a Niirala, píše agentúra AFP. Tieto štyri hraničné priechody ležia na juhovýchode Fínska a ide o najvyťaženejšie hraničné priechody medzi oboma krajinami.
Fínska vláda v utorok oznámila, že zvažuje uzatvorenie hraničných priechodov s Ruskom. Moskvu obvinila, že úmyselne vpúšťa do Fínska migrantov napriek tomu, že nemajú potrebné cestovné doklady.
Fínsky prezident Sauli Niinistö následne v stredu uviedol, že zvýšený počet žiadateľov o azyl na východných hraniciach môže byť odplatou Ruska za vstup Fínska do Severoatlantickej aliancie (NATO).
Tento týždeň prišli do Fínska každý deň desiatky žiadateľov o azyl z krajín ako Irak, Jemen, Somálsko či Sýria. Priemerne ich pritom doteraz prichádzalo na jeseň len niekoľko.
Žiadatelia o azyl prichádzajúci z Ruska si budú môcť po novom podať žiadosti len na dvoch hraničných priechodoch na severe.
Fínsko má s Ruskom hranicu dlhú 1340 kilometrov. Moskva v apríli, keď Helsinki vstúpili do NATO, varovala, že podnikne protiopatrenia "z taktického a strategického hľadiska".
Severská krajina v súčasnosti buduje 200-kilometrov dlhé oplotenie na úseku hranice s Ruskom. Dokončiť by ho mali v roku 2026.

Re: Správy zo severu a Pobaltia
Fínsko potvrdilo zákaz vstupu z Ruskej federácie na bicykloch
Helsinki 12. novembra (TASR) - Osoby cestujúce z Ruska do Fínska na bicykli majú zákaz vstupu na fínske územie. V nedeľu to potvrdila fínska pohraničná stráž.
Toto obmedzenie platí od 9. novembra, uviedol podľa stanice Rádio Sloboda (RFE/RL) zástupca veliteľa pohraničnej stráže pre juhovýchodné Fínsko Jukka Lukkari.
Ako vysvetlil, od augusta došlo k prudkému nárastu počtu ľudí, ktorí sa snažia dostať do Fínska bez dokladov cez kontrolné stanovištia na juhovýchodnej hranici, kde Fínsk susedí s Ruskom.
Celkovo bolo zaregistrovaných 91 takýchto prípadov – išlo o štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí využili Rusko ako tranzitnú krajinu a požiadali o azyl vo Fínsku.
Lukkari zároveň poznamenal, že len za posledný týždeň sa do Fínska na bicykloch pokúsilo dostať asi 30 nelegálnych migrantov - preto bol aj zákaz zavedený.
"Z pohľadu Fínska je celkom opodstatnené sústrediť kontrolu na cestnú dopravu. Pomôže to lepšie kontrolovať cezhraničnú dopravu," povedal hovorca fínskej pohraničnej stráže.
Spresnil, že cez hraničné priechody Vaalimaa, Nuijamaa a Imatra v juhovýchodnom Fínsku každý deň prejdú v oboch smeroch približne tri tisícky ľudí.
Európska komisia v septembri zverejnila objasnenie, ako by mali krajiny EÚ uplatňovať zákaz dovozu širokého spektra tovarov z Ruska vrátane áut. Následne Lotyšsko, Litva, Estónsko, Poľsko, Fínsko a Nórsko zakázali vjazd na svoje územie autám s ruskými poznávacími značkami. Európsky parlament v novembri vyzval na revíziu tohto zákazu.

Re: Správy zo severu a Pobaltia
Estonsko zavádí „potravinové karty“ pro chudé
6.11.2023
Chudí v Estonsku si mohou vedle využití potravinových bank nakoupit základní potřeby a potraviny za 30 euro na tři měsíce.
Podle informací estonského ministerstva sociálních věcí je nyní v Estonsku možné místo potravinových balíčků nakupovat potraviny a základní potřeby v síti obchodů Rimi prostřednictvím potravinové karty.
„Přechod na systém potravinových karet, který začal letos na jaře, ukázal, že lidé si tento systém rychle osvojují a zároveň získávají svobodu volby při výběru svých nákupů,“ uvedla ministryně sociální ochrany Signe Riisalo. Spolupráci se státem si chválí také síť obchodního řetězce Rimi patřícího finské firmě Kesko a švédské firmě ICA a působícího v celém Pobaltí.
Estonské ministerstvo uvedlo, že systém se začal realizovat od letošního dubna, kdy začaly být karty vydávány v okresech Talinn, Harju a Rapla. Během prvních dvou čtvrtletí patří k nejčastěji nakupovaným výrobkům chléb, pečivo, mléčné a jogurtové výrobky, zelenina, ovoce a masné výrobky.
Na potravinovou kartu se převádí 30 euro na čtvrtletí na osobu, tj. 10 euro (asi 250 korun) měsíčně. Slouží pouze k nákupu stanoveného seznamu potravin a základních potřeb.
Podle estonského ministerstva se jedná o první takové řešení v Evropě. „Pokusy o přechod byly provedeny v jiných zemích, ale žádná země jako celek dosud nepřešla na systém potravinových karet,” řekla Tea Varraková, která je vedoucí oddělení sociální kontinuity na ministerstvu sociálních věcí.
Podle údajů ministerstva byla v druhém čtvrtletí letošního roku potravinová pomoc distribuována celkem 28 936 lidem. Distribuce potravinové pomoci je spolufinancována Evropskou unií ESF+. Kromě takto nakoupené potravinové pomoci je od roku 2019 lidem v nouzi distribuována i darovaná potravinová pomoc, kterou průběžně shromažďují a průběžně distribuují potravinové banky.

Re: Správy z Ruska
Rusko dokončilo opravu podmorského kábla v Baltskom mori
Helsinki/Moskva 16. novembra (TASR) - Rusko dokončilo opravu telekomunikačného kábla v Baltskom mori, ktorý bol poškodený pred vyše mesiacom, približne v rovnakom čase ako plynovod Balticconnector medzi Estónskom a Fínskom a ďalšie podvodné káble. Oznámila to vo štvrtok fínska pobrežná stráž, informuje TASR podľa správy agentúry Reuters.
Fínski a estónski vyšetrovatelia upodozrievajú z poškodenia plynovodu a podvodných káblov čínsku kontajnerovú loď NewNew Polar Bear, ktorá po morskom dne vliekla kotvu.
Fínska pobrežná stráž uviedla 6. novembra, že monitoruje ruské plavidlo Spasateľ Karev, ktoré vykonáva opravu káblu Baltika v ekonomickej zóne Fínska. Vo štvrtok stráž uviedla, že pri oprave nezaznamenala nijaké porušenie zákona o ekonomickej zóne alebo nejakého povolenia.
Kábel Baltika patrí ruskej štátnej spoločnosti Rostelekom. Meria 1000 kilometrov a vedie z Petrohradu do ruskej exklávy Kaliningrad na juhu Baltského mora.
--
súvisí s viacerými správami tu:

Re: Správy - Balkán
18. listopadu 2023
Srbsko na rozcestí Východu a Západu. Čína do něj již investovala tolik, že nemůže odejít, míní analytik
Ve kterých zemích západního Balkánu se čínský vliv projevuje nejvíce a kde jsou vůči němu naopak imunní?
Západní Balkán se skládá ze šesti aktérů – Srbska, Černé Hory, Bosny a Hercegoviny, Severní Makedonie, Albánie a Kosova, ačkoliv to má sporný status zejména z perspektivy Bělehradu. V posledních čtrnácti letech se stalo největším partnerem Číny Srbsko, státy dokonce dosáhly formálně nejvyšší úrovně diplomatické spolupráce.
S Čínou dále spolupracuje Černá Hora. Obchod s ní ale postavil finanční stabilitu Černé Hory do problematické situace, když si v roce 2014 půjčila peníze od čínské banky na výstavbu první dálnice.
Z nestabilní finanční situace státu se stala situace ještě nestabilnější a Podgorica skončila s vyšším státním dluhem, než jaké bylo její HDP.
Černá Hora dokonce nezvládala splátky platit a tak podlehla tzv. kolaterálu, kdy podle smlouvy Čína může vymáhat dluh jinými cestami, problematické ale je, že způsoby vymáhání nejsou přesně vymezené.
Ostatní státy regionu s Čínou tak jednoznačné vztahy nemají. Členské státy NATO, mezi které patří Albánie a Severní Makedonie, se více orientují na USA. Čína neuznává Kosovo, tím pádem s ním nemá žádné diplomatické styky.

Re: Konflikt Rusko - USA - NATO - Ukrajina
První s tím začali ukroši, když jim USA naposílali rakety pro HIMARS s kazetovými hlavicemi.
Divím se, že s tím nezačali dříve. Kdyby se trochu vice přidržovali přísloví účel světí prostředky, mohli možná ušetřit více svých vojáků.
Ikdyž on ten bigoš je taky jen prostředek...

Re: Konflikt Rusko - USA - NATO - Ukrajina
Zpráva, kterou bych raději nepsala: Rusko použilo na frontě svou kazetovou bombu RBK-500.
Jsou to už 4 měsíce, co natovci dodali ukrům zakázanou kazetovou munici a co ji ukři začali v bojích používat. Rusko čekalo, že z mezinárodních institucí nebo ze zemí tzv. západu přijde odezva, kritika, povyk, akce.... Právě proto, že kazetová munice je zakázaná. Nepřišlo nic, ticho po pěšině. Takže Rusko si "pomohlo" svou kazetovou bombou, která prý zabíjí na 90%.
