Najlepší
Re: Správy z Afriky
Somálsko se stalo součástí východoafrického obchodního bloku
29.11.2023
Somálsko bylo koncem listopadu přijato do Východoafrického společenství (EAC) jako jeho osmý člen.
Regionální obchodní blok Východoafrické společenství (East African Community, EAC) usiluje o rozšíření volného obchodu v celém regionu. S výjimkou Somálska se země EAC dohromady rozkládají na ploše 4,8 milionu kilometrů čtverečních a jejich společný hrubý domácí produkt podle internetových stránek bloku činí 305 miliard dolarů. Celkový objem obchodu EAC v roce 2022 činil 78,75 miliardy dolarů. Organizace sídlí v tanzanském městě Arusha, byla založena v roce 2000 a snaží se podporovat obchod tím, že odstraňuje cla mezi členskými státy. V roce 2010 vytvořila společný trh. Somálsko se nyní připojilo k Burundi, Demokratické republice Kongo, Keni, Rwandě, Jižnímu Súdánu, Tanzanii a Ugandě. Tato nestabilní země Afrického rohu čítající 17 milionů obyvatel, usilovala o vstup do uskupení již od roku 2012. Jejím vstupem se trh EAC rozšíří na více než 300 milionů lidí. “Rozhodli jsme se přijmout Somálskou federativní republiku na základě smlouvy o přistoupení,” prohlásil na summitu sdružení v Tanzanii odstupující předseda EAC, burundský prezident Evariste Ndayishimiye. Posledním členem, kterého skupina přijala před Somálskem, byla v dubnu 2022 Konžská demokratická republika. “Přijměme všichni tuto novou kapitolu naší historie,” napsal hlavní ekonomický poradce somálského prezidenta Hassana Sheikha Mohamuda na platformě X. “Tento okamžik není jen vyvrcholením našich aspirací, ale i majákem naděje pro budoucnost plnou možností a příležitostí.”
Přijetí Somálska by mohlo pro blok znamenat další bezpečnostní výzvy, země se totiž snaží zastavit povstání teroristické skupiny mladých islámských vzbouřenců al-Šabáb napojené na al-Káidu. Ofenzíva Somálska proti této ozbrojené skupině se po výrazném pokroku na několik měsíců zastavila a vyvolala obavy, zda je vláda schopna 16 let trvající povstání potlačit. Členové EAC Keňa a Uganda posílají v rámci sil Africké unie vojáky, do Somálska byli poprvé vysláni v roce 2007, a to právě s cílem potlačit hnutí al-Šabáb. V listopadu loňského roku vyslalo EAC vojáky také do neklidné východní části Konžské demokratické republiky, která se k bloku připojila v loňském roce, poté, co se tam znovu objevila povstalecká skupina M23. Podle think tanku Heritage Institute for Policy Studies se sídlem v Mogadišu je vstup Somálska, které o vstup do bloku usiluje od roku 2012, “klíčovým krokem” v expanzi EAC do celé východní Afriky. Ve zprávě před summitem však think-tank uvedl, že “špatné výsledky Somálska v oblasti správy věcí veřejných, lidských práv a právního státu” by mohly bránit jeho hladké integraci do bloku. Země se také zapletla do sporů se svými sousedy – Etiopií, Džibutskem a Keňou – což někdy vedlo k přerušení diplomatických vztahů. V posledních letech však podnikla kroky k nápravě regionálních vazeb.

Re: Správy z Afriky
Burkina a Niger opouštějí G5 Sahel
6.12.2023
Vojenští představitelé Burkiny Faso a Nigeru se koncem minulého týdne rozhodli odejít ze skupiny G5 Sahel.
Skupina G5 Sahel byla vytvořena v roce 2014 a byla ustanovena pro boj proti džihádu v africké oblasti Sahel. Lídři pěti zemí se v roce 2017 dohodli na nasazení společné protiteroristické jednotky podporované Francií. Vojenští vládci Burkiny, Nigeru a Mali však nakonec obvinili Paříž, že po letech francouzského nasazení na jejich území hraje tato velmoc přehnanou vojenskou roli, ale v oblasti prevence džihádu dosahuje jen mizivých výsledků. V loňském roce z původních sil pěti zemí vystoupilo také Mali, rovněž v důsledku vojenského převratu. Burkina a Niger se pak “zcela suverénně rozhodly opustit všechny instance G5 Sahel, včetně společných sil” k 29. listopadu, toto uvedly obě země v prohlášení. Média píší o poslední ráně pro boj proti povstalcům v jednom z nejproblematičtějších regionů světa.
“Tato organizace nedosahuje svých cílů. A co hůř, legitimním ambicím našich zemí učinit z G5 Sahel zónu bezpečnosti a rozvoje brání institucionální byrokracie z předchozí (myšleno koloniální) éry, která nás přesvědčuje, že náš proces nezávislosti a důstojnosti není slučitelný s účastí v G5 v její současné podobě,” uvedly výše zmiňované země. v zastřené narážce na Francii dodali, že “G5 Sahel nemůže sloužit cizím zájmům na úkor našich lidí, a už vůbec ne diktátu jakékoli mocnosti ve jménu /takto je to akoby useknuté pôvodne/

Re: Európska únia
Zákaz řízení v jedné zemi EU by měl platit v celém unijním bloku
30.11.2023
Pro větší bezpečnost na evropských silnicích chtějí europoslanci, aby rozhodnutí o zákazu řízení platila ve všech členských státech EU a aby více přestupků bylo předmětem přeshraničního vyšetřování.
Výbor pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) ve středu přijal návrh nových pravidel EU, která mají ukončit beztrestnost řidičů nerezidentů a zlepšit bezpečnost silničního prozu. Podle současných pravidel platí, že pokud řidič spáchá přestupek v jiné zemi, než která mu vydala řidičský průkaz, a přijde o něj, sankce většinou platí pouze v zemi, kde byl přestupek spáchán, a ve zbytku EU neznamená žádné omezení, informoval Evropský parlament na svém webu.
Podle navrhovaných nových pravidel budou muset být rozhodnutí o pozastavení, omezení nebo odebrání řidičského průkazu nerezidentovi předána zemi EU, která řidičský průkaz vydala, aby se zajistilo, že rozhodnutí o zákazu řízení bude uplatňováno ve všech zemích EU.
Poslanci navrhují rozšíření seznamu závažných dopravních přestupků, které by vedly k výměně informací o zákazu řízení. K návrhu Komise, aby do něj byly zahrnuty nadměrná rychlost, řízení pod vlivem alkoholu nebo drog a dopravní přestupky způsobující smrt nebo těžkou újmu na zdraví, poslanci přidávají přestupek řízení bez platného řidičského průkazu.
Vzhledem k tomu, že přibližně 40 % přeshraničních přestupků zůstává nepotrestáno, poslanci podporují důkladnější postupy pomoci mezi zeměmi EU, a to větším zapojením národních kontaktních míst do přeshraničního vyšetřování, poskytnutím přístupu k různým národním registrům a zřízením IT portálu pro výměnu informací.
Celou tiskovou zprávu si můžete přečíst zde v angličtině.
--
Hovorí sa o elektronických vodičských preukazoch v rámci EÚ /nedávno to bolo v správach, nespomeniem si, v ktorých/, v Nemecku už v 2021 https://www.mojandroid.sk/nemecko-vodicsky-preukaz-v-mobile/ .

Re: Krachujúce banky
64 pobočiek bánk v USA sa má zatvoriť za jediný týždeň
GENERALMCNEWS, 4. decembra 2023
Veľké banky ako PNC Bank a JPMorgan Chase podali návrh na zatvorenie niekoľkých pobočiek vo viacerých štátoch podľa znepokojujúceho vzoru rastúceho zatvárania pobočiek v posledných rokoch.
V období medzi 12. a 18. novembrom niekoľko bánk požiadalo o zatvorenie pobočiek, pričom podľa údajov Úradu kontrolóra meny v USA (U.S. Office of the Comptroller of the Currency) najviac PNC Bank. PNC Bank so sídlom v Pittsburghu požiadala o zatvorenie 19 pobočiek – päť v Pensylvánii, štyri v Illinois, tri v Texase, dve v Alabame a New Jersey a po jednej v Indiane, Ohiu a na Floride.
JPMorgan Chase tesne nasledovala s 18 podaniami – tromi v Ohiu, po dvoch v Connecticute a Južnej Karolíne a po jednom v 11 štátoch vrátane New Yorku, Illinois, Floridy a Massachusetts.
Citizens Bank sa umiestnila na treťom mieste s 8 žiadosťami o zatvorenie pobočiek – šiestimi v New Yorku a po jednom v Massachusetts a Delaware.
U.S. Bank so sídlom v Minneapolise podala žiadosť o 7 zatvorení – tri v Tennessee a po jednom v Missouri, Wisconsine, Ohiu a Illinois.
Bank of America podala 5 žiadostí – dve v New Yorku a po jednom v Texase, Massachusetts a Kalifornii.
Citibank podala žiadosť o zatvorenie 2 pobočiek a Sterling, Bremer, First National Bank of Hughes Springs, Windsor FS&LA a Aroostook County FS&LA podali po jednom podaní.
Spolu banky podali návrh na zatvorenie 64 pobočiek.
Nedávne zatváranie pobočiek je súčasťou dlhodobého trendu zatvárania pobočiek, ktorý prebieha už niekoľko rokov. Zo správy Národnej komunitnej reinvestičnej koalície (National Community Reinvestment Coalition ) vyplýva, že v rokoch 2017 až 2021 zatvorilo 9 percent všetkých pobočiek bánk. Miera zatvárania sa počas pandémie COVID-19 zdvojnásobila.
Podľa údajov S&P bolo v minulom roku zatvorených 3 012 pobočiek a otvorených 958 pobočiek, čo viedlo k čistému zatvoreniu 2 054 pobočiek. Toto bol tretí rok po sebe, kedy čisté uzávierky prekročili 2 000.
Re: Správy z Ruska
Prezidentské volby budou 17. března 2024
Historické záběry ze Sovfedu, který stanovil termín voleb na 17. března. Senátoři pro tento termín hlasovali jednomyslně.

Re: Správy z Ruska
Bol vynesený prvý rozsudok za neodrazenie nečakaného útoku ukrajinských ozbrojených síl na ruskom území, informoval o tom ruský denník Kommersant. Predmetom súdneho procesu bol útok ozbrojených síl Ukrajiny, ktorý sa uskutočnil v apríli 2022. Vtedy z Charkovskej oblasti Ukrajiny pravdepodobne rakety Tochka-U zasiahli muničný sklad a techniku pri obci Stará Nelidovka v Belgorodskej oblasti. V dôsledku toho zahynulo sedem ruských vojakov.
Dvaja obžalovaní ruskí dôstojníci dostali po štyri roky väzenia. Z tohto trestu si už odsedeli viac ako rok a pol, keďže sú vo vyšetrovaní a súdnom procese, a preto môžu čoskoro požiadať o podmienečné prepustenie. Obžalovaným sa podarilo vyhnúť nielen maximálnemu trestu, ale aj dodatočnému trestu v podobe odňatia dôstojníckej hodnosti. Po odpykaní trestu alebo podmienečnom prepustení sa tak môžu vrátiť do služby v radoch ruských ozbrojených síl.

Re: Nová vláda SR
teraz každý plače, ale položím otázku, kde boli tí ľudia predošlé necelé 4 roky. Zrazu sa teraz každý zobudí a začne vykrikovať, že čo sa to deje? Každý je prekvapený aká je situácia a tvária sa, že to je pre nich novinka. Vtedy keď trebalo hovoriť mlčali, keď trebalo podporiť mlčali, keď sa mali postaviť mlčali. Odbory, firmy, obce a mestá a iné rôzne organizácie keď mali hovoriť a konať, mlčali. Teraz vykrikujú a plačú? Ich arogancia a drzosť je do neba volajúca. Hostina skončila a niekto teraz musí zaplatiť účet. Teraz si ten kalich horkosti vypijeme do dna.

Re: Správy zo Slovenska
UNAS prerušila blokádu hraničného priechodu Vyšné Nemecké
Vyšné Nemecké 5. decembra (TASR) - Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) prerušila štrajk s čiastočnou blokádou hraničného priechodu Vyšné Nemecké - Užhorod a zostáva v štrajkovej pohotovosti. Informovala o tom na sociálnej sieti po pondelkovom (4. 12.) rokovaní európskych ministrov dopravy v Bruseli.
UNAS nesúhlasí so zrušením povoleniek pre ukrajinských dopravcov v Európskej únii (EÚ) a pridala sa k protestu ich poľských kolegov na hraniciach s Ukrajinou.
"Únia autodopravcov Slovenska - UNAS dopravcov vyjadrovala svoj protest najprv hodinovou blokádou a potom aj štvordňovou čiastočnou blokádou. Jednak aby sa spojila a podporila požiadavky na EÚ pred zasadnutím Rady ministrov (TTE), ktoré mal predniesť minister dopravy SR Jozef Ráž ml. (nominant Smeru-SD), a jednak aby protestovala aj voči nečinnosti vlády voči dosahom aj na náš slovenský trh. Dnes sme štrajk prerušili a zostávame v štrajkovej pohotovosti," uviedla UNAS v noci na utorok.
Ako informoval v Bruseli minister dopravy Ráž ml., zasadnutie ministrov dopravy EÚ neponúklo momentálne žiadnu odpoveď slovenským či poľským kamionistom blokujúcich svojich lacnejších ukrajinských kolegov na hraničných priechodoch. Pre slovenských či poľských dopravcov to podľa jeho slov znamená, že musia rokovať s vládou o tom, ako zaistiť priechodnosť hraničných priechodov.
"Budeme radi, ak sa stretneme čo najskôr s ministrom, kde nám odprezentuje návrhy a riešenia a zároveň skonzultujeme s poľským partnerom KOPTIPT ďalší postup," reagovala UNAS.
Hraničný priechod Vyšné Nemecké - Užhorod UNAS zablokovala v piatok (1. 12.) od 15.00 h.
--
Minister Ráž: Únia nám riešenie neponúkla! Pre väčšinu štátov je prioritou solidarita s Ukrajinou
05.12.23
Leyenovej komisia stráca trpezlivosť. Zasadnutie ministrov dopravy EÚ neponúklo momentálne žiadnu odpoveď slovenským či poľským kamionistom blokujúcich svojich lacnejších ukrajinských kolegov na hraničných prechodoch. Uviedol to minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smer-SD) v rámci zasadnutia Rady EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku v Bruseli.
Návrh z Poľska
Minister skonštatoval, že viaceré členské krajiny EÚ podporujú iniciatívu Poľska, Slovenska a Maďarska sprísniť podmienky pre ukrajinských vodičov kamiónov, ďalšie krajiny a tiež Európska komisia však upozorňujú na solidaritu a pripomínajú, že po vstupe do EÚ v tejto pozícii boli aj naše krajiny.
Potvrdil, že Poľsko prišlo s návrhom, aby na úrovni EÚ došlo k prehodnoteniu zmluvy o uvoľnení pracovných povoleniek pre ukrajinských šoférov, pričom z krajín Vyšehradskej štvorky (V4) sa k tejto výzve pridalo aj Slovensko a Maďarsko, kým Česká republika zostala neutrálna. Podporné stanovisko naznačili tri pobaltské krajiny.
Leyenovej komisia stráca trpezlivosť
„Boli tam však štáty, ktoré vystúpili vyslovene proti. A ktoré vyzdvihovali, že solidarita s Ukrajinou by mala byť silná a jednoznačná. Ani Európska komisia nemala pochopenie pre tie blokády hraníc. A ani pre spôsob, akým slovenské združenia k tomu pristupujú,“ opísal situáciu Ráž.
Spresnil, že tri krajiny žiadajúce zmenu, a teda aj ochranu pred lacnou konkurenciou „si urobili svoju prácu“ a predniesli tento bod vo všetkej vážnosti a so všetkou razanciou, aby situáciu s blokádou hraníc upokojili.
Európska komisia pritom už minulý týždeň odkázala Poľsku, aby si „doma urobila poriadok.“ Nechýbali ani akési vyhrážky o tom, že EK môže zakročiť voči štátom, ktorých vodiči budú blokovať hranice a ohrozovať tak Ukrajinu.
Výbor až v marci
Zasadnutie Rady ministrov však neponúklo žiadnu odpoveď slovenským či poľským kamionistom blokujúcich svojich ukrajinských kolegov na hraničných priechodoch.
Ráž pripomenul, že v marci 2024 zasadne spoločný výbor (najskôr členské štáty a potom predsednícka krajina s Ukrajinou) v rámci Rady EÚ, ktorý bude riešiť ako ďalej naložiť s podmienkami pre šoférov nákladných áut z Ukrajiny. Či ich predĺžiť alebo zrušiť po dátume, ktorý vyprší 30. júna na budúci rok.
Rokovania s vládou
Pre slovenských či poľských dopravcov to podľa jeho slov znamená, že musia rokovať s vládou o tom, ako zaistiť priechodnosť hraničných priechodov.
„V najbližších mesiacoch to bude o tom, aby sme našli nejaké spoločné riešenie. Môžeme im vyjsť v ústrety v iných témach. Tam, kde to dokážeme. V tejto chvíli je záver Európskej komisie známy. A ťažko s tým niečo urobíme,“ vysvetlil Ráž.
Tvrdí, že štáty, ktoré v tomto podporili iniciatívu troch krajín, nevnímajú túto záležitosť politicky, ale vecne, že to treba riešiť, lebo ide o ohrozenie pracovného trhu EÚ.
„Na druhej strane, ako upozornila aj Európska komisia, boli časy, keď Slovensko vstúpilo do EÚ a kedy rovnako reagovali na slovenských dopravcov nemeckí dopravcovia a staršie členské štáty. Aj na to treba myslieť. Je na nás, aby sme s našimi združeniami rokovali. A našli spôsob, ako im pomôcť,“ odkázal minister dopravy.
--
Ako obyčajne, zvysoka se.ú na ľudí, hlavne že je Ursula a spol. spokojná. Čo tam po tom, že dopravcom hrozí krach. A Ukrajinci medzičasom polabzujú veselo po Európe.
