Najlepší
Re: Knihy - tipy
Vybrať sa do kníhkupectva je nebezpečná vec.
Zakaždým nájdem knihu - keby len jednu.
Natrafila som na túto a myslím si, že má čo povedať ľuďom a svetu.
Pozor na každé slovo
René Pfister
Amerikou sa prehnala ľavicová revolúcia: v mene spravodlivosti a boja proti rasizmu sa tam presadila ideológia, ktorá vytvára novú netoleranciu - v liberálnych médiách môže jedno nesprávne slovo ukončiť kariéru, na univerzitách vládne atmosféra strachu, firmy prepúšťajú zamestnancov, ktorí sa vzpierajú novému duchu doby.
René Pfister, šéf washingtonskej kancelárie nemeckého týždenníka SPIEGEL, opisuje toto nové politické náboženstvo na mnohých príkladoch a príbehoch a ukazuje, prečo sa americká demokracia nedostáva pod tlak len sprava. Vysvetľuje, ako dogmatizmus, myslenie v kategóriách „priateľ - nepriateľ“ a davová mentalita na internete už nebezpečne obmedzili slobodu prejavu v USA. Pôsobivým spôsobom varuje pred týmto novým fundamentalizmom, proti ktorému sa musíme postaviť, aby sme aj u nás ubránili otvorenú spoločnosť.
https://www.pantarhei.sk/543924-pozor-na-kazde-slovo-rene-pfister
Chytila ma od prvej strany, vlastne už prebalom :)

Re: Nová vláda SR
Peter Kmec: Slovensko stojí pri Ukrajine v jej snahe o obnovu a európsku integráciu
Slovensko stojí pri Ukrajine v jej snahe o obnovu a európsku integráciu, vyhlásil podpredseda vlády Peter Kmec na konferencii o obnove Ukrajiny v Berlíne. „Naša pomoc nebude len humanitárna a technická, ale aj ekonomická. Veríme, že spoluprácou môžeme vybudovať lepšiu budúcnosť pre obe krajiny,“ uviedol.
Podľa Kmeca ide o strategickú príležitosť. Zapojenie slovenských firiem do obnovy Ukrajiny podľa neho vytvorí nové pracovné miesta a prinesie ekonomické príležitosti. Zdôraznil, že slovenské firmy majú čo ponúknuť, a ich účasť na projektoch obnovy môže priniesť významné výhody pre slovenských občanov.
„Naša pomoc Ukrajine nie je len aktom solidarity, ale aj príležitosťou pre naše firmy a občanov. Spoluprácou môžeme vybudovať silnejšie ekonomické väzby a prispieť k stabilite a prosperite celého regiónu,“ povedal.

Re: Názory k článku "Neviditeľní ľudia"
marin povedal/-a: Je možné na základe takto opísaného postupu, dokonalého rozboru fragmentu listu, zistiť obsah listu, prípadne nejakú jeho emočnú charakteristiku?
Aby boli obrazy jasné. To, čomu hovoríš "list" už má aj meno. Volá sa Lex atentát a jeho emočnou charakteristikou je zavedenie represívnej totality v skrátenom legislatívnom konaní.
Faktické nereagovanie tzv. opozičných strán, mlčanie umelých "občianskych aktivistov" na oboch stranách politického spektra, mlčanie alebo zľahčujúce a zavádzajúce komentáre v médiách mainstreamu i "alternatívy" k priebehu atentátu a k reálnemu dopadu zákonov v stredu schválených vládou (kde doživotná renta pre Fica je zasa len dymovnicou, zakrývajúcou podstatu novej totalitnej legislatívy) nám zasa hovorí, že dohoda bola uzavretá medzi všetkými zainteresovanými stranami. Predstieraný atentát dal totiž aj "opozícii" a korporátnym médiám zástierku na to, prečo práve vtedy, kedy by sa ich existencia mohla prvýkrát pozitívne prejaviť, "taktne mlčia".

Re: Zaujímavé odkazy
Veľmi zaujímavý komentár o vláde Roberta Fica a jej smerovaní, o atentáte, sociálnom fašizme, vzťahoch s Maďarskom, zbrojárstve na Slovensku, o vojne na Ukrajine. Pán Stanko používa pri hodnotení udalostí a dlhodobých dejov svoj vlastný, prenikavý úsudok. A odporúča literatúru VP ZSSR :)
Čo je cieľom "atentátu" na premiéra SR Róberta Fica
--via RotS

Re: Lex "atentát"
Praktický dopad už len týchto dvoch zákonov z tzv. balíčka Lex atentát dáva štátu obrovské možnosti na zasahovanie do súkromia a odstránenie nepohodlných.
Prvý znamená napríklad, že ak by ste odmietli nosiť počas kovidu náhubok a udelili Vám "malú" pokutu, napr. 10€, nenosením náhubku by ste síce možno trestný čín nespáchali, ale ak uloženú pokutu nezaplatíte, áno. A budete trestne stíhaný. Dva roky odňatia slobody. To je nevídaný nátlak. To je totalitný nátlak.
Druhý spomínaný zákon dáva oprávnenie policajtovi zistiť vašu totožnosť (a iné údaje) u mobilného operátora, poskytovateľa internetu, poskytovateľa platformy (Facebook, Telegram) už pri podozrení zo spáchania priestupku - to bude prakticky kedykoľvek. A nedajbože, udelí vám pokutu...
--
Ak má stále niekto pochybnosti o účele fingovaného atentátu na Roberta Fica? Fingovaného, predstieraného, podvodného. Pýta sa niekto ešte na motív? Tvrdí, že Fico to myslí so Slovenskom dobre? Terapiu odporúčam začať návštevou psychiatra, alebo exorcistu. Podľa vlastných preferencií.

Re: Lex "atentát"
JUDr. Peter Šamko, sudca Krajského súdu v Bratislave píše:
Lex atentát a väzenie pre dlžníkov
Tento príspevok reaguje na návrh zákona (tzv. lex atentát), ktorý bol schválený Vládou SR a predložený do NR SR a ktorý by mal byť schválený v skrátenom legislatívnom konaní[1].
Okrem iného by mal lex atentát ako komplex zákonov meniť aj Trestný zákon a to tak, že má ambíciu vytvoriť novú skutkovú podstatu trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 Tr. zák.
Táto nová skutková podstata trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa nového § 348 ods. 1 písm. m) Tr. zák. má znieť:
Kto marí alebo podstatne sťažuje výkon rozhodnutia súdu alebo iného orgánu verenej moci tým, že bez vážneho dôvodu nesplní povinnosť zaplatiť pokutu alebo obdobnú sankciu peňažnej povahy uloženú rozhodnutím štátneho orgánu v malej výške, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.
Zákonodarca k vytvoreniu tejto novej skutkovej podstaty trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia iba stručne uvádza, že:
Navrhuje sa rozšírenie skutkových podstát trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia aj o stav, kedy je osobe právoplatne uložená povinnosť uhradiť pokutu, či inú formu peňažnej sankcie a osoba bez vážneho dôvodu túto povinnosť nesplatí. Dôvodom je snaha reagovať na prípady svojvoľného ignorovania ukladaných peňažných sankcií, ktorým sa podrýva autorita administratívneho trestania orgánmi štátu ako aj nedostatočný odstrašujúci efekt výkonu správneho rozhodnutia.
Návrh tohto nového trestného činu nie je postihovaním kriminality, ale umelým vytváraním kriminality
Návrh na zavedenie vyššie uvedeného trestného činu do Trestného zákona považujem za absolútne nepochopenie funkcie trestného práva. Štát chce fakticky zaviesť trestanie dlžníkov, ktorých veriteľom je štát, pretože dospel k záveru, že niektorí jedinci ignorujú peňažné sankcie, ktoré im boli uložené v priestupkovom, či inom konaní (napríklad daňovom).
Namiesto toho, aby štát vytvoril efektívny systém exekučného konania, ktoré umožní rýchle vymoženie uloženej peňažnej sankcie od dlžníka, pristúpil k tomu, že vymáhačom pohľadávok štátu sa stanú orgány činné v trestnom konaní, ktoré budú musieť rozsiahlo v dokazovaní objasňovať majetkové pomery dlžníka (teda rečou znakov skutkovej podstaty tohto nového trestného činu to, či dlžník nemal „vážny dôvod“ na to, že nezaplatil pokutu), teda budú vykonávať tú istú činnosť, ktorú by mali vykonávať exekútori (zisťovanie majetku dlžníka, jeho zaisťovanie na účely uspokojenia pohľadávky štátu a podobne).
V praxi to teda celé dopadne podobne ako je to napríklad pri trestnom čine nezaplatenia dane, či poistného, pri ktorom daňové orgány a príjemcovia odvodov, namiesto toho, aby dlžníkov majetkovo „zničili“ prostredníctvom exekučného konania (výkonu rozhodnutia), ktoré majú k dispozícii, podávajú na dlžníkov trestné oznámenia a spoliehajú sa na to, že majetkové pomery dlžníka objasní polícia v dokazovaní a že sa dlžník „zľakne“ trestného konania a pohľadávku uhradí. Orgány činné v trestnom konaní budú zahltené vymáhaním pohľadávok štátu a nebudú mať reálnu možnosť, aby sa venovali objasňovaniu skutočnej kriminality.
Pozoruhodným je aj stanovenie znaku základnej skutkovej podstaty nového trestného činu, ktorý vyžaduje, aby nezaplatená pokuta bola v „malej výške“. Doposiaľ Trestný zákon poznal „malú škodu“, či „malý prospech“, respektíve „malý rozsah činu“ (§ 125 ods. 1 Tr. zák.), teraz to má byť aj „malá výška“.
Toto nie je postihovanie kriminality, teda závažných konaní, ale evidentné umelé vytváranie kriminality zo strany štátu a krok späť v snahe štátu pristupovať k trestnému právu ako k poslednej (krajnej) možnosti a aj to iba pri typovo najzávažnejších konaniach (ide o popretie trestného práva ako prostriedku ultima ratio). Podľa môjho názoru nie je možné vytvárať nové skutkové podstaty trestných činov len preto, že štát preukázal neschopnosť (či nechuť) riešiť konkrétne problémy cestou civilného, či správneho práva (napríklad problémy pri vymáhaní dlhov od neplatičov prostredníctvom exekučného konania).
Navyše, tento návrh na zavedenie novej skutkovej podstaty trestného činu nie je vôbec potrebný. Už teraz obsahuje Trestný zákon trestné činy, ktorými chráni pohľadávky veriteľov pred konaním dlžníkov, ktorí pred exekučným, či konkurzným konaním, respektíve aj počas nich vykonávajú rôzne dispozície so svojim majetkom s úmyslom, aby veriteľ nemohol uspokojiť svoju pohľadávku. Takéto konania sú v praxi bežne postihované ako trestný čin poškodzovania veriteľa. Z hľadiska trestného práva teda nemá byť trestným činom to, že niekto neuhradí peňažnú sankciu (tak ako to je navrhnuté zákonodarcom), pretože to sa má riešiť v exekučnom konaní, ktoré bolo práve na tento účel zákonodarcom vytvorené (prípadne je možné zmeniť napríklad priestupkový zákon a v ňom stanoviť sankciu za nezaplatenie peňažnej sankcie; napríklad odobratie vodičského oprávnenia, nutnosť vykonať práce pre obec a podobne) a len následné konanie dlžníka, ktorým sa cielene zbavuje svojho majetku by malo byť, tak ako je to doposiaľ, posúdené ako trestný čin.
Návrh tohto trestného činu výrazne pripomína návrh poslancov z roku 2016, ktorí vtedy navrhovali vytvoriť nový trestný čin s názvom „nezaplatenie faktúry“[2]. Aj tam išlo o pomerne absurdný nápad trestať dlžníkov.
Nie som zástancom vytvárania nových skutkových podstát trestných činov a to bez náležitého (riadneho) odôvodnenia prečo je zavedenie novej skutkovej podstaty nevyhnutné, prečo nepostačujú už existujúce skutkové podstaty trestných činov, či vôbec je trestnoprávny postih určitých konaní nevyhnutný a či prípadne nestačí len postih podľa mimotrestnej právnej úpravy. Odpoveď na tieto otázky je pritom nevyhnutná, nakoľko zákonodarca je pri tvorbe nových skutkových podstát trestných činov viazaný zásadou in dubio pro libertate, podľa ktorej musí zákonodarca vždy náležite zdôvodniť potrebu kriminalizácie určitého konania, pričom ak pretrvávajú pochybnosti o potrebe kriminalizácie je nutné od nej upustiť a dať prednosť netrestným opatreniam.
Som názoru, že predkladatelia návrhu zákona nedali na vyššie položené otázky adekvátnu odpoveď a dali sa uniesť riešením problému, ktoré naivne spolieha na všemocnosť trestného práva, pričom predkladaný návrh zákona vzbudzuje pochybnosti z hľadiska princípu in dubio pro libertate, či ultima rátio.
Trestné právo je už niekoľko rokov falošne považované (slovami bývalého sudcu Ústavného súdu ČR Jana Musila) za všeliek na všetky neduhy ľudstva a preto sa jeho intervencia stále a stále rozširuje na ďalšie oblasti a to často neadekvátne, čím dochádza k „prepínaniu“ trestnej represie. Možno badať tendenciu spraviť z trestného práva odpadkový kôš do ktorého možno hodiť všetko, čo sa nevie „upratať“ cestou civilného, či správneho práva a spoliehať na to, že ak „dám všetko do trestu“ tak sa všetky problémy vyriešia. Ide o naivnú predstavu štátu, že vytvorením nového trestného činu „je to vybavené“ a že skončia určité protiprávne konania, ktoré má nový trestný čin postihovať.
Namiesto záveru možno v zhode s bývalým sudcom Ústavného súdu ČR Janom Musilom uzatvoriť, že tak ako sudca nesmie uložiť trest bez toho, aby bola preukázaná vina páchateľa, nesmie ani zákonodarca hroziť trestom, bez toho, aby preukázal jeho potrebnosť.
Lex atentát a identifikovanie "zdroja komunikácie"
Zo skupiny návrhov zákonov zaujmú aj zmeny v zákone o Policajnom zbore, kde sa navrhuje zavedenie oprávnenia policajta v priestupkovom konaní a to v znení:
Policajt je pri identifikácii osoby podozrivej zo spáchania priestupku prostredníctvom elektronickej komunikačnej služby oprávnený s predchádzajúcim súhlasom prokurátora vyžadovať od právnických osôb a fyzických osôb, ktoré prevádzkujú elektronické komunikačné siete alebo poskytujú elektronické komunikačné služby, údaje potrebné na zistenie a identifikáciu zdroja komunikácie.“.
Toto je taktiež podivný návrh zmeny zákona. Prokurátor bude činný v priestupkovom konaní? Mení sa aj zákon o prokuratúre? Ak nie tak prečo? Budú súhlas vydávať prokurátori pôsobiaci v trestnej oblasti alebo prokurátori pôsobiaci v netrestnej oblasti? A ktorá prokuratúra bude príslušná na udelenie súhlasu? A tak by sa dalo pokračovať aj ďalej…
Zákonodarca by sa mal držať pravidla, že radšej nemať žiadny zákon, než mať zákon zlý.
JUDr. Peter Šamko, sudca Krajského súdu v Bratislave

Re: Konflikt Rusko - USA - NATO - Ukrajina
Na Kubu dorazia štyri ruské vojnové lode — čo to znamená podľa Tomáša Zálešáka
7. jún 2024
Kuba uviedla, že lode budú v Havane do 17. júna, pričom poznamenalo, že žiadna z nich nebude mať žiadne jadrové zbrane.
Štyri ruské lode, vrátane ponorky s jadrovým pohonom, dorazia na budúci týždeň do kubánskej Havany. Uviedli to vo štvrtok kubánski predstavitelia s odvolaním sa na „historicky priateľské vzťahy“ medzi oboma národmi a na eskaláciu napätia v súvislosti so západnou vojenskou podporou Ukrajine v jej vojne s Ruskom.
Kubánske ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že lode budú v Havane od 12. júna do 17. júna, pričom poznamenalo, že žiadna z nich nebude mať žiadne jadrové zbrane a ubezpečilo, že ich prítomnosť „nepredstavuje hrozbu pre región“.
Oznámenie prišlo deň po tom, čo americkí predstavitelia uviedli, že Washington sledoval ruské vojnové lode a lietadlá, ktoré mali doraziť do Karibiku na vojenské cvičenie. Uviedli, že cvičenie bude súčasťou širšej ruskej reakcie na podporu Ukrajiny zo strany USA.
Predstavitelia uviedli, že ruská vojenská prítomnosť je pozoruhodná, ale nie znepokojujúca. Prebieha však v čase, keď ruský vodca Vladimir Putin naznačil, že Moskva by mohla podniknúť „asymetrické kroky“ inde vo svete v reakcii na rozhodnutie prezidenta Joea Bidena povoliť Ukrajine použiť zbrane dodané Spojenými štátmi na útok na ruské územie z dôvodu ochrany Charkivskej oblasti.
Kubánske ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že štyri ruské lode sú fregata Gorškov, jadrová ponorka Kazaň, ropný tanker Pašin a záchranný remorkér Nikolaj Čiker.
Správy obsahujúce kombinácie kľúčových slov odkazujúcich na ruské vojnové lode, jadrovú ponorku, k tomu s dodatkom „na Kube“, vyvoláva nemilé asociácie (aj historické).
Sama prítomnosť 4 ruských lodí v Havane však nemusí byť zdrojom prílišného znepokojenia. Významnejšie sú v tom istom čase Putinove vyhrážky, ktoré sa neviažu na priestor Karibiku ani na prebiehajúce cvičenie. Môžu sa týkať ktoréhokoľvek miesta na zemeguli, najmä pokiaľ sa toto „miesto“ nespráva podľa Putinových predstáv. Putin sa totiž západným demokraciám a ich spojencom vyhráža „asymetrickou odpoveďou“ na povolenie Ukrajine použiť západné rakety na zasahovanie cieľov na ruskom území.
„Asymetrické“, to je veru široký pojem. Môže to byť aj eufemizmus pre teroristické akcie. No nemusí ísť ihneď o priame použitie ozbrojeného násilia. Môže to byť napr. v pravý čas na správne adresy vyslaná dezinformácia. Alebo šikovne umiestnený počítačový vírus, ktorý spôsobí ekonomické škody. Alebo séria bombových vyhrážok zasielaných na školy.
Alebo... Áno, aj vyhrážky možno za istých okolností pokladať za akt asymetrickej vojny. Aj správy obsahujúce isté kľúčové slová. „Asymetrické“ prostriedky sú primitívne a lacné vzhľadom na účinok, ktorý sa takto vypláca. Z veľkej časti je ich účinok psychologický. Alebo, ak to smiem preložiť do reči majora Terazkyho: prehráva ten súdruh, čo sa prvý poondie.
--
12. júna 2024
Videli ste film Hon na ponorku? Červený október. Sean Connery v hlavnej úlohe. Tak niečo podobné beží naživo vo vodách blízko Floridy. Jedna výletná loď sa dokonca zamotala rovno uprostred amerických a kanadských vojenských plavidiel a naskytol sa im nádherný výhľad pri hone na ponorku, ktorej výzbroj je opradená rúškom tajomstva.

Re: Nová vláda SR
Vláda spolu s opozíciou schválila spoločný letecký priestor s Ukrajinou
Za zákon hlasovali všetky strany, SMER-SD, HLAS-SD, SNS sa spojili s Progresívnym Slovenskom, Matovičom, SaS a KDH.
https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=schodze/hlasovanie/hlasklub&ID=54853
Viac tu:
https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=547859
https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/cpt&ZakZborID=13&CisObdobia=9&ID=289
zdroj obrázka:
--
Zdroj:
https://www.inenoviny.sk/vlada-spolu-s-opoziciou-schvalila-spolocny-letecky-priestor-s-ukrajinou/

Re: Postrehy zo skutočného života
Citujem :
"Seoul je pre rodiny s deťmi veľmi pohodlný. Majú veľa parkov a ihrísk, veľa indoor ihrísk a takzvaných “kids coffee”, kde môžete piť kávu a herňa je všade okolo, čiže z akéhokoľvek uhla kaviarne vidíte na dieťa priamo alebo cez kameru, ktorá prenáša herňu na veľkú obrazovku pred vami."
A na konci :
"To, čo nám v Seoule naozaj chýba, je najmä čerstvý vzduch na jar a pitie vody z vodovodného kohútika. Máme aplikácie, kde sledujem index znečistenia vzduchu, aby som vedela, či môžem ísť s deťmi von. Pri vysokom indexe nosíme masky s respirátorom, čiže tu masky naozaj nikdy úplne nezmiznú."
Tá mamička aj vie, čo vôbec chce ? Tak je ten život v Soule pohodlný pre rodiny s deťmi, alebo nie je ? Čo je podstatné, čistá voda z kohútika, čistý vzduch, alebo kaviareň, kde môže mamička sedieť, piť kávu (a nehrať sa s vlastným dieťaťom) a apka, ktorá jej prezradí znečistenie vzduchu ? A čo keď bude vo vzduchu sarin a apka napriek tomu povie "dnes je čistý vzduch" ...
A ja zásadne platím bankovkami, mám rád, keď mi šuštia v ruke. Rád vyberám hotovosť z bankomatu a potom zas vkladám, nech ten, kto by chcel párovať pohyby, nech sa zapotí. Rád si kúpim niečo od živého človeka v obchode a rád si prevezmem zásielku od poštárky, alebo kuriérky.
