(Liberálna) propaganda

Súlad
upravené 17 Nov 12:54 v Mimo kategórií #1

Odhaľovanie a ukážky ako sme dennodenne manipulovaní v prvom rade za účelom zisku, ktorý je ale čoraz častejšie spojený so šírením politickej a ideologickej propagandy.


Najlepšia propaganda neklame, iba emocionálne zafarbuje

Vhodne zvolený nadpis priláka čitateľa, ktorý sa v článku často dočíta presný opak toho, čo bolo v nadpise. V angličtine sa to nazýva "clickbait" (návnada na kliknutie). Povestný je tým bulvár, ktorý by bez šokujúceho nadpisu málokoho oslovil.

Liberálne médiá to zneužívajú aj na šírenia propagandy, kedy väčšina ľudí pod náporom informácií číta iba nadpisy. Napríklad nadpis "Ruská raketa zničila traktor v Poľsku, zomreli dvaja ľudia". V článku sa v prvom odseku dočítate, že raketa bola vyrobená v Rusku. Väčšina z tých, ktorí kliknú na nadpis, skončí pri prvom odseku. A až na konci sa nachádza informácia, že raketa síce bola vyrobená v Rusku, ale odpálili ju Ukrajinci. Rozdiel v porovnaní s tým, čo evokoval nadpis. K záveru sa dostane jeden zo sto v porovnaní s tými, ktorí si prečítali nadpis.

Redakcia neklame a nie je právne napadnuteľná. Zabije dve muchy jednou ranou. Šíri propagandu, ktorú si čitatelia sami zaplatia v cene produktov zo zobrazovanej reklamy, alebo priamo cez predplatné, kedy záver článku býva prístupný iba predplatiteľom.