Vzdělávací systém
Několikrát mě v poslední době napadlo, na kterou prioritu řízení patří vzdělávání. Myslím, že na první, protože v sobě zahrnuje historii, ideologii i ekonomiku. Na druhou stranu by to pak znamenalo, že ti kdo vytvářejí osnovy pro školy mají velkou moc, protože tím formují světonázor všech lidí, kteří vzdělávacím systémem procházejí a jen menšina z nich si jej pak dokáže pozdějším studiem změnit.
Komentáre
-
Ano je to prva priorita a podla mna najdolezitesia, presne ako si napisal, formuje sa tam svetonazor ludi a hlavne deti. Nie nadarmo sa hovori, ze co do dietata nevlozis ako rodic do jeho prvych 3 rokov, tak uz potom mas velky problem, pretoze zacne vplyv "zariadeni" (skolka, skola, kamarati a pod.). V tejto faze uz je to o udrziavani toho co si zasial pocas tych prvych 3 rokov a vysvetlovani dietatu preco si to zasial. Sice v puberte dietata je potrebne zvolit iny pristup, ale netreba sa vzdavat a pokracovat. Ja som si vzdy povedal pri svojich detoch, ze aj ked hrach na stenu hadzem, tak hadam sa na ne cosi nalepi. A po rokoch mozem povedat, ze sa nalepilo, aj ked si to niekedy vyzadovalo velmi vela usilia.
@Rosomak povedal/-a:
Na druhou stranu by to pak znamenalo, že ti kdo vytvářejí osnovy pro školy mají velkou moc...Suhlasim, vidime to po uz pomaly 33 rokoch po prevrate, kde to nase skolstvo dospelo. Najhorsie je, ze toto nedokazeme zmenit k lepsiemu v priebehu par rokov, ale potrva to minimalne jednu az dve generacie kym sa to napravi. A to by sme uz mali zacat teraz napravat.
7 -
Samotné vzdelávanie v konkrétnych odboroch patrí asi na 3. prioritu. Ale tvorba systému vzdelávania na prvú prioritu.
2 -
Pátral jsem po tom jak se osnovy tvoří v ČR a zjistil, že osnovy již od roku 2005 neexistují. Nahradili je tzv. vzdělávací programy a ty tvoří pro jednotlivé předměty/obory didaktici, kteří jsou zaměstnaní v Národním pedagogickém institutu (NPI). Ukolem institutu je " zajištění systematického přenosu vzdělávacích inovací z centrální koncepční úrovně do školské praxe v regionech. "
Zřizovatelem institutu je Ministerstvo školství, tělovýchovy a mládeže, které také připravilo STRATEGII VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČR DO ROKU 2030+ schválenou vládou.5 -
Každá škola si dnes tvoří vlastní ŠVP (Školský vzdělávací program) ... který samozřejmě musí spoustu věcí respektovat.
Dobře je to popsáno na wikipedii https://cs.wikipedia.org/wiki/Školní_vzdělávací_programProtože školy jsou dnes zřizovány zřizovateli, což jsou ponejvíce města (a ta jak víme, jsou liberální), tak největší naděje pro nás je středně velká vesnice s vlastní školou, která by si mohla určit (pedagogové školy + zřizovatel) vlastní profilaci a zaměření školy.
Nejčastější zaměření je např. více matematiky, více sportu nebo více jazyků .... v praxi je ta odlišnost v řádu 2-3 hodin z 20. Ale projeví se to např. jednodenními aktivitami (sportovní den navíc, matematická olympiáda povinně, zájezd do Anglie, ...)
A dalo by se tímto dokumentem ovlivnit výchovné akce typu, že jedna škola si pozve na jednodenní aktivitu Člověka v tísni a jeho Jeden svět na školách a jiná by mohla (žádná to ještě nemá) přednášku o DVTŘ ve vztahu k učení (Jindra Vavruška tvrdil, že by takovou dokázal udělat ... ale nemá školu, kde by ho pozvali).
6 -
Budúcnosť školstva na Slovensku ...
Smutné, koľko učiteľov nám pravdepodobne bude chýbať do roku 2025
V roku 2022 by malo v regionálnom školstve chýbať oproti roku 2021 približne 1300 učiteľov. V ďalšom roku 3500 učiteľov a do roku 2025 narastie tento počet na takmer 8600 učiteľov.
https://tvnoviny.sk/domace/clanok/180070-smutne-kolko-ucitelov-nam-pravdepodobne-bude-chybat-do-roku-2025Ten nedostatok však nespôsobí len neatraktivita kvôli platu, ale aj odchody do dôchodku /sú takí, ktorí nadsluhujú aj 10 rokov a sú - tam, kde sú - potrební - najmä kvôli špecializácii/ a nedostatok náhradníkov za nich, predovšetkým bude problém s učiteľmi matematiky, fyziky /to je dlhodobý problém/, ale aj s inými špecializáciami a niečo, s čím sa verejne nepočíta - nežiadúce účinky vakcín.
Momentálne sa tvorí nový ŠVP, ktorý sa ešte len bude pripomienkovať, hoci to nevyzerá na zásadné zmeny, skôr len na vykázanie nejakej činnosti súčasného kaderníckeho ministerstva.
0 -
Smutné je, koľko ľudí vidím u nás na škole na súpiske k účasti na proteste 15.6. Pritom vedenie školy protest aj účasť na ňom podporuje, ešte zabezpečí aj autobus, ak by nás bolo dosť.
To sú všetci tí frfľoši, ktorí nadávajú v kabinete alebo na obede, ale na protest nejdú. Mnoho ich nejde preto, že toto isté zažilli aj dlhé roky predtým. Na porade každý veľký politológ a macher, ale na protest išli nakoniec traja. Výsledok demotivácie vidíme dnes.
Takže otázka - pôjdeš pracovať do kolektívu, o ktorom vidíš, aký je nesúdržný? Kto sa chce vedome stať členom takejto skupiny, ktorá sa nevie za seba postaviť?
P.S. onedlho bude výročie smrti učiteľa Budza, ktorého zabili vo Vrútkach. Som zvedavý, koľko mojich kolegov si to pripomenie.
3 -
Škola každého systému vám bude vychovávať deti tak ako chce systém, nie tak ako chcete vy. Zbytočné je niečo hovoriť o školstve ako takom, pretože to by existovať nemalo. Najlepší učitelia sú rodičia a okolie dieťaťa. Neskôr dieťa môže začať navštevovať niečo ako "cech", kde budú vedomosti, ktoré mu chýbajú a zároveň rodičia a okolie mu ich nedokážu poskytnuť. To sa presne aj píše v knižke "Potrebujeme inú školu".
Veľmi dobrý príklad - dieťa je tvorivé, má talent na kreslenie. Príde do prvého ročníka a tam začne drezúra. Ale veď to dieťa sa malo najprv učiť maľovať a až potom sa malo učiť derivovať. Tjs už od počiatku škola nedbá na predispozície dieťaťa.
Aj sa hovorí - nastupuje do školy 90 % géniov a 10 % zaostalých. Končí školu 10 % géniov a 90% (pod)priemerných ľudí. Dnešný vzdelávací proces nedbá na záujmy dieťaťa, či to má byť inžinier, alebo umelec. A tak všetkých "zrovnajú". Ale v skutočnosti ak má človek vedieť derivovať, tak príde v jeho živote okamih, keď sa to sám naučí. Keď má byť historik, tak príde chvíľa kedy sa ju celú naučí. Pritom ak človeka zaujíma oblasť, tak je schopný poňať 4 ročné učivo za pol roka a to ešte aj tomu bude reálne rozumieť a nie len bude nabiflovaný. K tomu, keď dnešný človek víde zo školy, tak nemá osvojenú žiadnu techniku samovýuky, samostatného dolovania informácií, pretože škola mu dala všetko na tanieri. A tak si aj niektorí jednotlivci myslia, že učiť sa už do smrti nemusia. Selé zle. Samotné školstvo sa musí zahrnúť do spoločenstva ľudí a nie byť izolovaným systémovým nástrojm na debilizáciu populácie. Škola má byť u suseda automechanika, ktorý rád rozoberá motory, u pekárky, ktorá rada pečie chlieb, u inžinierov, ktorí radi kreslia výkresy. Takto je potrebné interpretovať výučbu a nie akýmsi biflovaním tony textov, ktoré o rok zabudnete. Krásny príklad jeden známy, čo teraz končí "školu". Má 18 rokov a ide rovno na úrad práce. Nič nevie robiť. Tak čo ho v škole učili? Veci, ktoré nepotreboval a potrebovať nebude. 9 zabitých rokov života, kedy si jednotlivec mal sam vypestovať spôsoby samovýuky a osvojovania si informácií. Dneska keď chce mať človek "múdre" deti, tak sa im musí venovať .... škola ich toho veľa nenaučí.7 -
Dnes som mal poučný rozhovor s kolegyňou, ktorá sa pozastavovala nad tým, že idem na protest. Nakoniec z nej vypadlo, že ona nič robiť nebude, bude sa starať len o seba a svoju rodinu a v podstate chce odtiaľto aj tak odísť preč, pretože sa nič nezmení. Tak som ju opáčil, že pre koho chcieť robiť zmenu, ak nie pre naše deti? Načo mi odpovedala, že pre deti určite nie, pretože tu žiť nebude.
Tzv. kobylková stratégia, tu sme to už dokašlali, tak sa presunieme ďalej. Pýtam sa jej, kam chce ísť, keď je zem guľatá. Na to dala riadne naštvaný nezrozumiteľný monológ a na konci trepla dverami. Mohol som jej reakciu predpovedať podľa predošlých reakcií, moja chyba.
Jak sa vraví - po nás potopa. Takýchto asi vylieči len veľké súženie. Paradoxné je, že ona už súženie má. Najprv chorý muž a teraz choré dieťa.
7 -
@kulich povedal/-a:
Dnes som mal poučný rozhovor s kolegyňou, ktorá sa pozastavovala nad tým, že idem na protest. Nakoniec z nej vypadlo, že ona nič robiť nebude, bude sa starať len o seba a svoju rodinu a v podstate chce odtiaľto aj tak odísť preč, pretože sa nič nezmení. Tak som ju opáčil, že pre koho chcieť robiť zmenu, ak nie pre naše deti? Načo mi odpovedala, že pre deti určite nie, pretože tu žiť nebude.Tzv. kobylková stratégia, tu sme to už dokašlali, tak sa presunieme ďalej. Pýtam sa jej, kam chce ísť, keď je zem guľatá. Na to dala riadne naštvaný nezrozumiteľný monológ a na konci trepla dverami. Mohol som jej reakciu predpovedať podľa predošlých reakcií, moja chyba.
Jak sa vraví - po nás potopa. Takýchto asi vylieči len veľké súženie. Paradoxné je, že ona už súženie má. Najprv chorý muž a teraz choré dieťa.
Hovorí sa: "Pred sebou neújdeš". Snáď si to uvedomí včas.
4 -
Hovorí sa: "Pred sebou neújdeš". Snáď si to uvedomí včas.
Neuvedomí. Ľudia si nie sú schopní uvedomiť nič pokiaľ im to niekto nevmietne do očí napriamo. Určite bude proti a mať negatívne reakcie, ale pokiaľ nie je úplne lopatou uderený po hlave tak to v tom človeku niečo pohne a časom nad tým začne dumať. Ale ak bude stále vo svojej bubline bez negatívnych reakcií tak nemá prečo si čosi uvedomovať. Ja som vždy za absolútnu aj keď bolestnú priamosť.
Ale človek sa najlepšie učí na chybách...a to predstavuje väčšinou nejaký druh bolesti...
Na jutub som narazil na češku, ktorá rozoberá neuveriteľné filozofické témy a v jednom videu zmieňuje že má postihnutého syna. Tak sa ospravedlňovala tým 20 divákom že nemôže prispievať tak často lebo sa o neho stará 24/7. Starosť o syna by nemala byť ospravedlnenka ale radosť...bez ohľadu na to, aké to dieťa je. Akosi si neuvedomila, že to dieťa je upozornenie...lenže ak niekto úplne odmieta duchovno tak to je ako rozkopávať dvere, ktoré tam vôbec nie sú. Enormné ego vyplývajúce z vysokého vzdelania niekedy zabráni...0 -
@kulich povedal/-a:
Kolegovia, máte nápad na zmysluplný transparent/heslo na zajtrajší učiteľský protest? Pár tipov mám, ale chcem počuť aj vaše.
ĎakujemRozmýšľam nad tým celý deň, ale akosi nič podnetné ma nenapadá. Podľa mňa treba vrátiť učiteľom dôstojnosť ich postavenia a ich profesii. Ako to pretaviť do hesla? Dôstojnosť učiteľom? Dúfam, že bude hojná účasť. Držte sa!
0 -
@kulich povedal/-a:
Kolegovia, máte nápad na zmysluplný transparent/heslo na zajtrajší učiteľský protest? Pár tipov mám, ale chcem počuť aj vaše.
ĎakujemMyslím tu sa hodí heslo o dosť často opakuje Pjakin:
"Vzdelanie nieje služba, ale základná spoločenská potreba."
5 -
Dlho som váhal, čo tam dať. Žiadať viac peňazí je úplne od veci a uberie podporu. Apelovať vzletnými slovami a frázami (nech sú akokoľvek pravdivé) mi prišlo ako hádzať hrach na stenu. Chcel som sa vyhnúť aj slovám typu národ a pod., keďže majú kvôli kotlebovcom a im podobným pozmenený význam.
Otázka je, kto je príjemca daných transparentov? Politici alebo verejnosť?
Politici isto nie, taký naivný zas nie som. Čomu rozumie bežný človek najlepšie? Drahote.A aký je cieľ? Získať na svoju stranu podporu širokej verejnosti alebo vzdelávať? Pekné by bolo splniť oba ciele, ale to sa nie vždy dá a už vôbec nie pod týmito odbormi. Preto som sa zameral len na jednoduché a najmä pochopiteľné posolstvo. Dlhé heslá sa minú účinku, rovnako ako na billboard nemôžete dať dlhý text.
Konečná verzia teda je Nevzdelanosť(politikov, ale aj tá naša) nás vyjde draho. Je tam náročky použitý budúci čas, takže sa táto myšlienka neprejaví v noosfére, ktorá pozná len čas prítomný.
P.S.
Vonkoncom som nepochopil, prečo si organizátori zvolili žlté stužky. Používali ich protestujúci v Hong Kongu a boli tiež symbolom boja proti detskej rakovine. Našiel som, že bola aj symbolom pre prevenciu samovrážd. V Nemecku, Dánsku a Švédsku symbolizuje spolupatričnosť s armádou. V USA program reintegrácie vojnových veteránov. Pôvodná farba stužky boja proti AIDS bola žltá, až neskôr sa zmenila na červenú.3 -
Prvé postrehy z protestu:
- naplnili sme celé námestie SNP
- následne sme pochodom zaplnili celú ulicu Palisády
- pomerne veľa ľudí nám kývalo z balkónov alebo áut, rovnako bola ústretová polícia
- žlté tričká a vesty boli odveci, kto nemal žlté tričko, použil to z kampane Ligy proti rakovine, ktoré používa tieto farby
- opäť sme spievali hymnu len do polovice
- oficialne číslo od organizátorov som počul 15.000, pretože sme odovzdávali prezenčky, takže organizátor to vie úplne presne, darmo napíšu v novinách viac ako 10.000
- okolo seba som videl transparenty z KE, Kysúc, Sobraniec, Svidníka, Bystrice, Považskej, Komárna
- na proteste som zahliadol Erika Kaliňáka, niesol nejaké papiere (možno petíciu za referendum) a po chvíli odtiaľ aj odišiel
- bolo tam niekoľko zberačov podpisov - referendum aj proti US základniam. Vedľa si robil agitku niekto, kto mal okolo seba ochranku s čiernymi tričkami Mor ho! (Marček?) V tejto fotogalérii sú odfotení https://www1.pluska.sk/spravy/z-domova/online-tisice-ucitelov-protestuju-uliciach-strajk-zneuzil-politicku-kampan
- zahliadol som aj alternatívneho odborára Crmomana, len sa tam tak motkal
- neďaleko tribúny som videl aj partičku policajtov v civile, jeden z nich mal vestu policajných odborov. Neviem, či prišli podporiť protest, na stránke som nenašiel oficiálne stanovisko.
8 -
@kulich povedal/-a:
Prvé postrehy z protestu:Tak super, vyzeralo to celkom mohutnú akciu, či to niečo pomôže alebo nie, uvidíme. Aj z našej školy (kam chodia moje deti) išli učitelia, čo ma celkom milo prekvapilo. Potom otvorím večer FB a tu skladková víla:
ROky hovoríme???? no ja som ju o školstve nepočula povedať dlho nič, keď beriem že roky (teda 2) už vonkovom nie, kto sú oni???
2 -
Lidé už něco dělají - svobodná škola.
https://www.youtube.com/watch?v=z7P0FUs-jr0&ab_channel=%C5%A0%C5%A5astn%C3%ADlid%C3%A9
2 -
@kulich povedal/-a:
Konečná verzia teda je Nevzdelanosť(politikov, ale aj tá naša) nás vyjde draho. Je tam náročky použitý budúci čas, takže sa táto myšlienka neprejaví v noosfére, ktorá pozná len čas prítomný.Po bitvě je každý generálem, ale zase lépe pozdě než nikdy.
Hesla jsou ošemetná věc, ale je pravda, že bez komprimování informace se občas nelze obejít.
Počítám s tím, že do informačního pole se zapisuje všechno, tedy myšlenky uskutečněné i neuskutečněné. To je zdrojem potíží při pokusech o “čtení” z infopole, protože je nutné rozlišovat: ne vše načtené se nutně muselo stát, něco mohlo zůstat ve stádiu - byť silného - záměru.Ale zpět k heslu. Obsahuje programování budoucnosti, my přece nechceme, aby nás to vyšlo draho.
Z tohoto pohledu by bylo lepší něco jako varování: “Aby nás/nechť nás nevzdělanost (politiků, ale i naše) nevyšla/nevyjde draho.”.
Ani s tímto nemohu být spokojen. Kvůli formulaci s použitým záporem: “nevyšla/nevyjde”. Jenomže té se nezbavíme, pokud ponecháme zápor ve slově ”nevzdělanost”.
Takže musíme vycházet ze “vzdělanosti”, vyvarovat se záporům, demonstrace by měly být “za” nikoliv “proti”.
Vychází mi něco jako: “Za zlepšování vzdělanosti politiků i nás.” nebo ”Zlepšování vzdělanosti politiků i nás se nám vyplatí.” nebo “Zlepšování vzdělanosti politiků i nás - investice do společné budoucnosti.”.
Ani tyhle verze nejsou úplně “neprůstřelné”. Lepší by bylo vyhnout se (aspoň některým) cizím slovům (investice): “Zlepšování vzdělanosti politiků i nás - lepší společná budoucnost.”.
A konečně sám pojem “vzdělanost” je poněkud dvojznačný: liberálové ho velmi rádi používají jako zástěrku pro vymývání mozků (viz řeči typu “tu a tu stranu volili pouze méně vzdělaní starší lidé z venkova”).5 -
@Počtář povedal/-a:
A konečně sám pojem “vzdělanost” je poněkud dvojznačný: liberálové ho velmi rádi používají jako zástěrku pro vymývání mozků (viz řeči typu “tu a tu stranu volili pouze méně vzdělaní starší lidé z venkova”).Nejen "poněkud". Vzdělávat se lze také v účinnějším parazitování. Elity jsou vzdělané více než hostitelé.
1 -
@Počtář povedal/-a:
@kulich povedal/-a:
Konečná verzia teda je Nevzdelanosť(politikov, ale aj tá naša) nás vyjde draho. Je tam náročky použitý budúci čas, takže sa táto myšlienka neprejaví v noosfére, ktorá pozná len čas prítomný.Po bitvě je každý generálem, ale zase lépe pozdě než nikdy.
Hesla jsou ošemetná věc, ale je pravda, že bez komprimování informace se občas nelze obejít.
Počítám s tím, že do informačního pole se zapisuje všechno, tedy myšlenky uskutečněné i neuskutečněné. To je zdrojem potíží při pokusech o “čtení” z infopole, protože je nutné rozlišovat: ne vše načtené se nutně muselo stát, něco mohlo zůstat ve stádiu - byť silného - záměru.A konečně sám pojem “vzdělanost” je poněkud dvojznačný: liberálové ho velmi rádi používají jako zástěrku pro vymývání mozků (viz řeči typu “tu a tu stranu volili pouze méně vzdělaní starší lidé z venkova”).
Problém je v tom, že i formálně vysoce vzdělaný člověk s tituly před i za jménem, může být analfabetem. Klasickým příkladem je bývalý kandidát na prezidenta Drahoš. Musí to být neskutečný výkon, živit se celý život jako vědec výzkumník a přitom nic nevyzkoumat. No a co se týče všeobecných znalostí, tak tam je úplně vymeteno.
Je několik definicí vzdělání, ale v ne lidské koncepci, ve které teď žijeme, je i definice vzdělání poplatná této ne lidské koncepci tj. vzdělání je jedním z pilířů udržení současného systému. Proto by nebylo od věci zaměnit slovo vzdělání slovem vědění (= vidění, tvorba obrazů). Tady je vidět jak zapomnění slova "obrazovanie" v našem jazyku mělo za následek zapomenutí, co vlastně slovo vzdělání ve skutečnosti znamená.
4 -
@kulich povedal/-a:
Nepovažujem to za negatívne programovanie. Len konštatovanie zjavného - nevzdelanosť nás vyjde draho.To heslo považuji za velmi dobré především z toho důvodu, že je explicitním varováním před důsledky jednání, proti kterému protest směřuje. Má-li být varování účinné, je třeba hrozící újmu pojmenovat přímo a snaha o přeformulování problému do "pozitivní" podoby by byla spíše kontraproduktivní.
1 -
Tam je ale podstatný významový rozdíl v tom, že "obrazotvornost" (imaginace, představivost, rusky patrně "voobraženije") představuje pouze vlastní tvorbu obrazů, tj. nezahrnuje ten zásadní kultivační prvek. Naproti tomu "obrazovanije", pro které dnes nemáme jiný výraz, než "vzdělání", evokuje představu nabývání vědění či vhledu prostřednictvím obrazů.
2 -
@Michaela1 povedal/-a:
Tam je ale podstatný významový rozdíl v tom, že "obrazotvornost" (imaginace, představivost, rusky patrně "voobraženije") představuje pouze vlastní tvorbu obrazů, tj. nezahrnuje ten zásadní kultivační prvek. Naproti tomu "obrazovanije", pro které dnes nemáme jiný výraz, než "vzdělání", evokuje představu nabývání vědění či vhledu prostřednictvím obrazů.
Aha. Takže vlastně "obrazovanije" je technika učitele jak předávat informace a "obrazotvornost" je technika žáka jak informace přijímat? Pak obojí je potřeba aby to fungovalo. A nebo to "obrazovanije" je oboje dohromady?
0 -
@Michaela1 povedal/-a:
To heslo považuji za velmi dobré především z toho důvodu, že je explicitním varováním před důsledky jednání, proti kterému protest směřuje. Má-li být varování účinné, je třeba hrozící újmu pojmenovat přímo a snaha o přeformulování problému do "pozitivní" podoby by byla spíše kontraproduktivní.V mém komentáři jsem propočítal vícero variant, nejen tu “pozitivní”, viz
...něco jako varování: “Aby nás/nechť nás nevzdělanost (politiků, ale i naše) nevyšla/nevyjde draho.”
Varování musí obsahovat něco jako podmiňovací způsob. Výsledná varianta
Nevzdelanosť(politikov, ale aj tá naša) nás vyjde draho.
je prosté konstatování jedné konkrétní varianty (uskutečněné) budoucnosti, která je obecně vždy mnohovariantní.
Rozumím tomu, co bylo úmyslem Kulicha a z hlediska “běžného” chápaní nemám proti heslu žádné výhrady.
Avšak z hlediska “jemnohmotného” je můj názor vyjádřen v mém původním komentáři zde
https://ksbforum.info/discussion/comment/1519/#Comment_1519
Připomínám, že diskutovaná akce byla v tomto vlákně několikrát odkazovaná jako “protest”. Demonstrovat “proti” je vždy slabší, než demonstrovat “za” resp. “pro” (něco jiného, než je aktuální tendence, která se nám nelíbí).1
Kategórie
- Všetky kategórie
- 1 Možnosti, riešenia, východiská, ciele
- 218 Politika a udalosti
- 81 Udalosti a politika na Slovensku
- 24 Udalosti a politika v ČR
- 63 Zahraničná politika a udalosti
- 51 Globálna politika a udalosti
- 26 Analýzy
- 4 Domáci analytici
- 19 Zahraniční analytici
- 5 Metódy vládnutia
- 25 Svetonázor
- 49 Ideológia - filozofia, náboženstvo, technológia
- 238 KSB
- 2 Osbeživa
- 24 Dejiny a chronológia
- 34 Biologické zbrane
- 18 Ekonomika a financie
- 10 Násilie, zbrane, vojna
- 46 Egregoriálno-matričné riadenie
- 12 Jazyk životných okolností
- 17 Kultúra
- 8 Filmy, videá
- 4 Literatúra
- 4 Hudba
- 35 Zdravie
- 19 Podnety k fóru
- 5 Pomôcky a návody k fóru
- 118 Mimo kategórií