Správy zo severu a Pobaltia

Určené pre správy z týchto štátov:
Dánsko, Švédsko, Nórsko, Fínsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva

«1

Komentáre

  • Zora
    upravené Thu 1 Sep 2022 ->

    Zaujali ma 2 správy zo Švédska:

    Vo Švédsku zaznamenali prvý prípad nákazy vtáčou chrípkou: Neuveríte, kto sa nakazil
    ŠTOKHOLM - Sviňucha, ktorá v júni uviazla na pláži na západe Švédska, uhynula na vtáčiu chrípku. Ide pritom o vôbec prvý známy prípad nákazy vírusom vtáčej chrípky u tohto morského cicavca podobného delfínom, oznámil v stredu švédsky veterinárny úrad. TASR o tom informuje na základe správy agentúry AFP.
    "Pokiaľ vieme, ide o prvý potvrdený prípad vtáčej chrípky u sviňuchy na svete," uviedla vo vyhlásení veterinárka Elina Thorssonová. "Je možné, že sviňucha nejakým spôsobom prišla do kontaktu s nakazeným vtákom," pokračovala Thorssonová.
    Tohto mladého samca sviňuchy našli koncom júna uviaznutého na pláži na západe Švédska. V čase nájdenia ešte žil, avšak bol vyčerpaný a aj napriek snahám verejnosti, ktorá sa ho snažila prinútiť, aby vplával do hlbších vôd, jedinec napokon ešte v ten istý deň zahynul. Vírus vtáčej chrípky H5N1 bol neskôr objavený vo viacerých orgánoch tohto uhynutého cicavca.
    "Na rozdiel od tuleňov, u ktorých bola nákaza vtáčou chrípkou zaznamenaná viackrát, existuje len veľmi málo takýchto prípadov u veľrybotvarých cicavcov," uviedla Thorssonová. Nákaza vírusom vtáčej chrípky bola už zaznamená aj u iných cicavcov, napríklad u líšok, vydier, rysov či skunkov, uvádza švédsky veterinárny úrad. Nákaza vtáčou chrípkou v súčasnosti prepukla u vtáctva žijúceho voľne v európskej a severoamerickej prírode, približuje AFP.
    https://www.topky.sk/cl/11/2372293/Vo-Svedsku-zaznamenali-prvy-pripad-nakazy-vtacou-chripkou--Neuverite-kto-sa-nakazil


    Hasiči uhasili oheň na trajektu u Švédska. Na palubě bylo 300 cestujících 29.8.22
    U švédského pobřeží v Baltském moři hořel trajekt Stena Scandica. Podle švédské námořní správy bylo na palubě 300 lidí. Hasiči zlikvidovali požár zlikvidovali. Nikdo nebyl zraněn a nutná nakonec nebyla ani evakuace.
    „Upozornili jsme všechny dostupné jednotky, pilotní čluny, vrtulníky a další plavidla v okolí, abychom zachránili lidi,“ řekla listu Aftonbladet Lisa Mjörningová, mluvčí norské námořní správy. Helikoptéry vyslala i švédská námořní správa.
    Na místo zamířily tři vrtulníky a sedm lodí. Nikdo nebyl evakuován, ale jeden z lidí na trajektu podle AP řekl, že pasažéři se shromáždili na horní palubě.
    Švédský provozovatel trajektů Stena Line uvedl, že na palubě bylo 241 pasažérů a 58 členů posádky. Hořet podle společnosti začalo v chladírenském voze. Plavidlo bude i s pasažéry odtaženo do Nynäshamnu, uvedla Mjörningová.
    Trajekt jezdí mezi švédským Nynäshamnem a lotyšským městem Ventspils v Lotyšsku. Má kapacitu 970 cestujících.
    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/svedsko-baltske-more-trajekt-pozar.A220829_134132_zahranicni_jhr

    pred uhasením:
    "Požiar vypukol na palube s autami," uviedol hovorca švédskej námornej správy Jonas Franzén.
    Trajekt menom Stena Scandica sa v čase vypuknutia požiaru nachádzal pri ostrove Gotska Sandön juhovýchodne od Švédska.
    https://www.teraz.sk/zahranicie/pri-pobrezi-svedska-hori-trajekt-n/657038-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=c

    Mnt.skSvet29. augusta 2022 21:26
    Pasažierov z trajektu Stena Scandica, ktorý horel pri švédskom pobreží, začali evakuovať. Na palube je 300 ľudí, požiar nikoho nezranil. Loď však nie je schopná prevádzky, unáša ju smerom k ostrovu Gotland a hrozí, že uviazne na plytčine. (reuters)
    /https://dennikn.sk/minuta/2988826

  • Litva

    Do Litvy dorazili prví nemeckí vojaci, posilnili východné krídlo NATO
    Do Litvy pricestoval v nedeľu prvý kontingent nemeckých vojakov, ktorí tam budú pôsobiť ako súčasť brigády NATO. Ich príchod je súčasťou snáh o posilnenie východného krídla Severoatlantickej aliancie v reakcii na ruskú inváziu na Ukrajinu, informuje agentúra DPA.
    Približne stovka príslušníkov nemeckej mechanizovanej pechoty a takmer 40 vojenských vozidiel sa priplavilo loďou do litovského prístavu Klaipeda. Odtiaľ pokračovali v ceste na vojenskú základňu Rukla nachádzajúcu sa v strednej časti tejto pobaltskej republiky.
    Nemecko má v Litve viesť bojovú brigádu NATO s 3000 – 5000 vojakmi, ktorej súčasťou bude veliaci štáb aj zásoby zbraní a munície. Väčšina príslušníkov brigády však zostane v Nemecku a bude pripravená na prípadné nasadenie v Litve.
    Nemecký brigádny generál Christian Nawrat uviedol, že príchod nemeckého kontingentu je jasným vyjadrením solidarity voči Litve, ktorá je členskou krajinou NATO od roku 2004, rovnako ako ďalšie dve pobaltské republiky – Lotyšsko a Estónsko.
    Agentúra DPA pripomína, že Litva hraničí s ruskou pobaltskou Kaliningradskou exklávou a súčasne s Bieloruskom, ktoré je spojencom Moskvy. Na území Litvy už od roku 2017 operuje Nemeckom vedený prápor NATO s približne 1 600 príslušníkmi.
    https://standard.sk/243768/do-litvy-dorazili-prvi-nemecki-vojaci-posilnili-vychodne-kridlo-nato/

  • Zora
    upravené Tue 6 Sep 2022 ->

    Záhadná havária súkromného lietadla a rola stíhačiek NATO
    Agentúra Reuters zverejňuje podrobnosti o záhadnej havárii súkromného lietadla Cessna v Baltskom mori, na ktorého zachytenie vzlietli lietadlá NATO
    Lietadlo registrované v Rakúsku vzlietlo z Jerezu v južnom Španielsku bez udania cieľa, dvakrát sa otočilo okolo Paríža a Kolína nad Rýnom a potom preletelo ponad Baltské more okolo švédskeho ostrova Gotland. Kde začalo strácať výšku.
    “Dozvedeli sme sa, že lietadlo sa zrútilo severozápadne od mesta Ventspils v Lotyšsku,” uviedol hovorca švédskej záchrannej služby.
    Nemecké a dánske vojenské lietadlá išli skontrolovať lietadlo, ktoré prelietalo vzdušným priestorom týchto krajín, ale nepodarilo sa im nadviazať kontakt, uviedol Johan Wahlström zo švédskej námornej správy.
    “V kokpite nikoho nevideli,” povedal.
    Nemecký denník Bild medzitým informoval, že na palube lietadla bol pilot, muž, žena a žena, ktorú táto označila za svoju dcéru.
    Lotyšsko uviedlo, že na miesto nehody vyslalo lode. Na mieste je aj švédsky pátrací a záchranný vrtuľník a lietadlo.
    Hovorca litovských vzdušných síl predtým uviedol, že ich stíhačky tiež vzlietli, aby prenasledovali lietadlo, ale neuviedol žiadne podrobnosti.
    https://www.hlavnespravy.sk/zahadna-havaria-sukromneho-lietadla-a-rola-stihaciek-nato/2917548

    V Baltskom mori sa našli len trosky zrúteného lietadla, telá posádky nie
    *Súkromné lietadlo sa v nedeľu večer zrútilo nad Baltským morom
    *V mori našli trosky lietadla, nie však pozostatky posádky
    *Pilot krátko po štarte informoval, že v kabíne je problém s tlakom
    V nedeľu večer sa z doposiaľ nevyjasnených okolností zrútilo súkromné lietadlo Cessna 551, ktoré zo španielskeho mesta Jerez smerovalo do Nemecka, konkrétne do mesta Kolín nad Rýnom. Na palube sa údajne viezli štyria pasažieri. Ako uvádza portál Solnarea, lietadlo spadlo do Baltského mora pri neďalekom Lotyšskom pobreží.
    TASR uvádza, že patrilo nemeckému podnikateľovi Karlovi Petrovi Griesemannovi. „Môžem potvrdiť, že to bolo súkromné lietadlo nášho majiteľa Karla-Petra Griesemanna,“ uviedol hovorca spoločnosti Quick Air.
    Ten taktiež dodal aj to, že na palube lietadla sa v čase nehody nachádzal Griesemann a ďalšie tri osoby. Podľa informácií tam boli členovia jeho rodiny, jeho manželka, ich dcéra a jej priateľ.
    Tlačová agentúry SR uvádza, že Griesemann bol v Kolíne nad Rýnom známou osobnosťou, každoročne sa podieľal na organizácii kolínskeho karnevalového festivalu.
    Príčina nehody nie je známa, avšak pilot lietadla krátko po vzlete zo Španielska ohlásil problém s tlakom v kabíne. Následne potom prestal komunikovať.
    Radar lietadiel zachytil lietadlo Cessna 551 krúžiť nad Parížom a Kolínom nad Rýnom. Do vzduchu vyštartovali aj pohotovostné stíhačky, ale ich pilotom sa s lietadlom, ktoré vyšlo mimo kurz, nepodarilo spojiť.
    Cessna 551 neskôr zamieril k Baltskému moru, dostal sa do vývrtky a zrútil sa do mora. Šéf záchranného tímu Larse Antossona tvrdí, že lietadlu s najväčšou pravdepodobnosťou došlo po niekoľkých hodinách letu palivo. Na miesto sa dostavili záchranné zložky z Lotyšska, Litvy a Švédska.
    Zaujímavosťou pritom ostáva, že na mieste zrúteného stroja záchranári nenašli žiadne ľudské pozostatky a ako dodáva Larse Antosson: „Na mieste nehody sa našli trosky lietadla, avšak nie členovia posádky, nemáme na to vôbec žiadne vysvetlenie. Môžeme len špekulovať o tom, čo sa tam vlastne stalo.“
    Posádka mohla stratiť vedomie
    Ako uvádza Sonarea, lietadlo sa mohlo zrútiť práve pre pokles tlaku v kabíne, ktorý pilot hlásil chvíľu po vzlete. Tlak vzduchu, takže sila nad Zemou ležiaceho vzduchového obalu na plochu, predstavuje v priemere 1,013 bar.
    V lietadlách pri diaľkových letoch, takže vo výške 10 000 metrov, prevláda tlak, ktorý zodpovedá tlaku vo výške 2 000 až 2 500 metrov. Ak lietadlo vychádza z tlaku, ktorý je náležitý tlaku vo výške 2 000 metrov, tlak v lietadle je okolo 0,6 baru.
    Práve pre beztak znížený tlak v lietadlách sa telu dostáva pri vdýchnutí menej kyslíka ako na zemskom povrchu. Pri ešte väčšom poklese tlaku vzduchu to privedie telo do bezvedomia.
    Práve to sú dohady, prečo mohlo lietadlo bez akéhokoľvek iného ľudského zavinenia či technického zlyhania zmeniť kurz, dostať sa do vzduchovej vývrtky nad morom a spadnúť.
    https://www.startitup.sk/v-baltskom-mori-sa-nasli-len-trosky-zruteneho-lietadla-tela-posadky-nie/

    https://cs.wikipedia.org/wiki/Jerez_de_la_Frontera
    https://en.wikipedia.org/wiki/Jerez_de_la_Frontera

    Griesemann = nem. grécky muž


    Česko, Polsko a Pobaltí heroizují nacismus a šíří nenávist, tvrdí Rusko
    31.8.22
    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/rusko-cesko-polsko-pobalti-nacismus-neonacismus-rasismus-valka-ukrajina.A220831_161607_zahranicni_jhr

    Denacifikace Pobaltí není daleko
    30.8.22
    https://cz24.news/denacifikace-pobalti-neni-daleko/
    https://www.pokec24.cz/politika/denacifikace-pobalti-neni-daleko/


    Gotland
    https://ksbforum.eu/index.php?u=/topic/599/nato/1#post-53219

  • 9.5.23
    Obyvatelia estónskej Narvy sledujú slávnosti Dňa víťazstva spoza hranice
    byvatelia estónskeho mesta Narva, ktoré sa nachádza neďaleko hraníc s Ruskom, sledujú oslavu Dňa víťazstva, ktoré sa konajú v Ivangorode.
    „Popoludní sa v Narve zhromaždilo niekoľko desiatok ľudí, ktorí sledovali, čo sa deje na ruskej strane. Zo strany [ruského] Ivangorodu sú jasne viditeľné prípravy na večerný koncert,“ informuje portál URA.ru.
    Väčšinu divákov na estónskej strane hranice tvoria dôchodcovia a rodiny s deťmi. Sťažujú sa, že sa nemôžu k slávnosti pripojiť.
    Ale počúvajú hudbu, keďže aparatúra je nainštalovaná priamo na moste priateľstva na rieke Narva, ktorý spája Rusko a Estónsko.
    Pripomeňme, že v Estónsku zaviedli za oslavu Dňa víťazstva pokutu 1200 eur.
    https://sk.news-front.info/2023/05/09/obyvatelia-estonskej-narvy-sleduju-slavnosti-dna-vitazstva-spoza-hranice/

  • 30.6.23

    Fínsky minister hospodárstva odstúpil pre nacistické vyjadrenia

    Fínsky minister hospodárstva Vilhelm Junnila v piatok odstúpil pre nacistické vyjadrenia. Vo funkcii bol 10 dní.

    "Na to, aby vláda mohla pokračovať, a pre renomé Fínska chápem, že pre mňa nie je možné ďalej pôsobiť ako minister uspokojivým spôsobom," uviedol člen krajne pravicovej Strany Fínov (PS) vo vyhlásení. PS je súčasťou pravicovej vládnej koalície, ktorá sa vládnutia ujala v júni. Parlamentné voľby sa konali začiatkom apríla.

    Junnila 28. júna ustál hlasovanie o vyslovení nedôvery v parlamente, ktoré iniciovala opozícia a obviňovala ho z opakovaných vyjadrení spojených s nacistami.

    Počas predvolebnej kampane verejnoprávna rozhlasová a televízna spoločnosť Yle zverejnila informáciu, že Junnila gratuloval inému členovi PS k číslu 88 na kandidátke. Táto číslovka je odkazom na nacistický pozdrav.

    Junnila sa za svoj výber slov ospravedlnil a označil zo za nechutný vtip.


  • 17.8.23

    Ruské lietadlá dostali pre búrku povolenie vstúpiť do priestoru EÚ

    Tri ruské dopravné lietadlá dostali špeciálne povolenie nakrátko vstúpiť do vzdušného priestoru Fínska a Estónska, aby sa vyhli búrke. Vo štvrtok o tom informovali úrady týchto krajín, na ktoré sa odvolala tlačová agentúra DPA.

    Európska únia uzavrela svoj vzdušný priestor pre ruské lietadlá v rámci sankcií uvalených na Rusko za napadnutie Ukrajiny vlani vo februári.

    Ruský úrad pre leteckú dopravu Rosaviacija sa vo vyhlásení poďakoval svojim susedom z EÚ za pomoc.

    Tri lietadlá ruských spoločností Rossiya, Ural Airlines a Nordwind smerovali v stredu do alebo z ruskej enklávy Kaliningrad.

    Ruskí piloti musia obvykle stroje odkloniť nad Baltské more, a nemôžu letieť cez vzdušný priestor EÚ.

    Fínsky dopravný úrad Fintraffic potvrdil, že pre zlé počasie boli udelené výnimky.


  • 13.9.23

    Baltské krajiny zakázali vjazd vozidiel s ruskými poznávacími značkami

    Estónsko, Litva a Lotyšsko zakázali na svoje územie vjazd vozidlám s ruskými poznávacími značkami. Ich spoločný krok je v súlade so sankciami Európskej únie voči Rusku. TASR správu prevzala z agentúry AP.

    Estónsko zákaz zaviedlo v stredu ráno, Litva a Lotyšsko v predchádzajúcich dňoch. Estónske ministerstvo vnútra uviedlo, že ide o súčasť sankcií proti Ruskej federácii, ktoré Európska komisia zverejnila 8. septembra. Na základe nich motorové vozidlá registrované v Rusku nesmú vstúpiť na územie 27 členských krajín EÚ.

    "Cieľom sankcií voči Rusku je donútiť krajinu-agresora stiahnuť sa k svojim hraniciam," uviedol vo vyhlásení estónsky minister vnútra Lauri Läänemets. "V konzultáciách s lotyšskými a litovskými úradmi sme uznali za vhodné, že obmedzenia sú najúčinnejšie, keď sú sankcie zavedené spoločne," dodal.

    "Nemôžeme občanom štátu-agresora umožniť využívať výhody ponúkané slobodou a demokraciou, zatiaľ čo Rusko pokračuje vo svojej genocíde na Ukrajine," uviedol estónsky minister zahraničných vecí Margus Tsahkna. Estónska vláda má podľa jeho slov vo štvrtok rokovať o tom, ako naložiť s ruskými vozidlami, ktoré sa už na území krajiny nachádzajú. Litovské colné úrady uviedli, že za posledných 48 hodín odmietli povoliť vstup 36 vozidlám s ruskými poznávacími značkami.

    Podpredseda Rady bezpečnosti Ruskej federácie Dmitrij Medvedev v utorok kroky Európskej komisie označil za rasistické. Moskva podľa jeho slov môže prijať odvetné opatrenia, prerušiť diplomatické väzby s EÚ a povolať z Bruselu svojich diplomatov.

    Člen hornej komory ruského parlamentu Andrej Klišas v reakcii na rozhodnutie Estónska v stredu uviedol, že Rusko by malo reagovať primerane.


  • 15.9.23

    Finsko zakázalo vjezd automobilů s ruskou poznávací značkou

    Finsko v noci na pátek uzavřelo svoje hranice pro osobní automobily s ruskou poznávací značkou. Na tiskové konferenci to oznámila finská ministryně zahraničních věcí Elina Valtonenová. Finsko tak navázalo na pobaltské státy, které k zákazu přistoupily tento týden.

    „Zavedení zákazu znamená, že auta s ruskými poznávacími značkami budou mít zákaz vjezdu do země,“ uvedla na konferenci Valtonenová, na kterou odkazuje anglická odnož finského listu Yle.

    Valtonenová navíc oznámila, že ta auta s ruskou poznávací značkou, která se ještě nachází na finském území, musí do půl roku, tedy do 16. března 2024, opustit Finsko. „Tuto záležitost jsme koordinovali s našimi partnerskými zeměmi,“ uvedla finská ministryně na tiskové konferenci v pátek odpoledne.

    Jak dále uvedl finský list v další zprávě, nový zákaz se ovšem nebude vztahovat na auto s ruskou poznávací značkou, jehož vlastníkem je občan Evropské unie s trvalým pobytem v Rusku, jeho rodinný příslušník nebo diplomat.

    Finsko následuje pobaltské státy

    Tento krok finských úřadů navazuje na rozhodnutí Estonska, Lotyšska a Litvy, které začátkem tohoto týdne zakázaly vjezd všem vozidlům registrovaným v Rusku.

    K tomu přitom došlo poté, co Evropská unie vydala směrnici, v níž členské státy vyzvala, aby zakázaly Rusům vjíždět do EU se svými automobily nebo s jinými „osobními věcmi“.

    Cílem tohoto rozhodnutí je zabránit ruským občanům v obcházení sankcí uvalených na Moskvu kvůli plnohodnotné a nevyprovokované invazi na Ukrajinu.

    Estonský ministr zahraničí Margus Tsahkna ve středu uvedl, že omezení budou mít tím větší dopad, čím více zemí se k nim připojí, protože se zvýší cena, kterou Rusko za válku zaplatí.


    S týmto súvisí:

    Pro ruské turisty přestává být v EU bezpečno. Mohou přijít o auto i voňavku

    Evropská unie potvrdila, že Rusové cestující do jejích členských zemí mohou přijít nejen o své auto, ale i další předměty osobní potřeby. Podle vysvětlení evropských orgánů přitom není rozhodující, že nejde o zboží dovážené pro komerční účely. O případu informují ruská média.


  • Síce z Bulharska, ale ide o 1 spoločný krok viacerých krajín:

    K zákazu aut s ruskou poznávací značkou se přidalo i Bulharsko

    2. 10. 2023

    K zemím, které na své území nevpouštějí automobily s ruskou poznávací značkou, se od pondělka přidává také Bulharsko. K obdobnému kroku už dříve přistoupily státy na vnější hranici schengenského prostoru - Litva, Lotyšsko, Estonsko, Polsko, Finsko a Norsko, které není členem Evropské unie.

    „Do konce dnešního dne se na území Bulharska začne uplatňovat zákaz vjezdu ruských aut,“ řekl v pondělí šéf bulharské pohraniční stráže Anton Zlatanov podle ruskojazyčné stanice Nastojaščeje vremja financované Američany.

    Zlatanov upřesnil, že zákaz vjezdu ruských nákladních vozidel je v platnosti již několik měsíců. Pravomoc plošně zabavovat automobily s ruskou poznávací značkou dala členským státům Evropská komise kvůli ruské invazi na Ukrajinu.

    Jednotlivé státy přitom zákaz uplatňují různě. Například finské úřady jej neuplatňují na občany a rodiny ze zemí EU a Evropského hospodářského prostoru včetně lidí s dvojím občanstvím trvale pobývajícím v Rusku. Omezení se také nevztahují na vozy s diplomatickými poznávacími značkami a humanitární cesty.

    Krok může postihnout i Ukrajince

    Ruští opoziční aktivisté, kteří pomáhají ukrajinským uprchlíkům, přitom už dříve varovali, že zákaz aut s ruskými poznávacími značkami může komplikovat i evakuaci vážně nemocných a zdravotně postižených lidí z ruského území.

    Ruskojazyčné vysílání stanice BBC a web The Moscow Times například upozornily na případ Ukrajinky s rakovinou v pokročilém stadiu, která nejprve uprchla z okupovaného Mariupolu do Ruska a později ji přes rusko-estonskou hranici na invalidním vozíku musel dotlačit její syn, protože úřady řidiče sanitky varovaly, že automobil v Estonsku může být zabaven.

    Rakušan: Zákaz letů stačí

    Česko auta s ruskými poznávacími značkami zatím plošně zakazovat a zabavovat nebude, neboť neleží na vnější hranici schengenského prostoru a zákaz letů z Ruska už platí, vysvětloval v září ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).

    „Zákaz letů z Ruské federace je už v platnosti. Stejně tak jsme na této hranici již loni přijali zákaz vstupu pro ruské občany se schengenským vízem. O pozastavení vydávání českých víz občanům Ruské federace rozhodla naše vláda den po zahájení invaze, jako první ze států EU,“ řekl tehdy.


  • Zora
    upravené Tue 10 Oct 2023 ->

    10.10.23

    Únik z fínsko-estónskeho plynovodu zrejme spôsobila vonkajšia činnosť

    Fínsky prezident Sauli Niinistö v utorok oznámil, že únik zemného plynu, ktorý viedol uplynulý víkend k odstaveniu plynovodu z Estónska do Fínska, zrejme spôsobila "vonkajšia činnosť".

    "Je pravdepodobné, že poškodenie na plynovode a telekomunikačnom kábli je výsledkom vonkajšej činnosti," napísal prezident Niinistö v oznámení. Dodal, že príčina poškodenia nie je jasná.

    Podľa fínskeho denníka Iltalehti spozorovali neobvyklý pokles tlaku v podmorskom plynovode Balticconnector v nedeľu 8. októbra pred 02.00 h.

    Zaregistrovali ho fínska plynárenská spoločnosť Gasgrid Finland Oy a estónska spoločnosť Elering, ktorá je prevádzkovateľom prenosovej sústavy pre elektrickú energiu a zemný plyn, píše aj portál britskej televízie Sky News s odvolaním sa na fínsky denník.

    Iltalehti s odvolaním sa na vládne zdroje už skôr uviedol, že toto poškodenie "nie je náhoda".

    Denník dodal, že predstavitelia Fínska, ktoré je novým členom NATO, sú presvedčení, že za útokom na podmorský plynovod je Rusko.

    Švédsky verejnoprávny rozhlas tiež hlásil, že plynovod z Estónska do Fínska bol poškodený a nestalo sa to prirodzene, a tiež sa odvolával na zdroje z fínskej vlády.


    Fínsko: Poškodenie plynovodu a kábla do Estónska bolo možno úmyselné

    Podmorský plynovod a telekomunikačný kábel medzi Fínskom a Estónskom boli možno poškodené úmyselne. Uviedla to v utorok fínska vláda.

    Plynovod Balticconnector uzavreli v nedeľu (8. 10.) skoro ráno po rýchlom poklese tlaku. Ten vyvolal obavy, že v 77-kilometrovom potrubí je diera, z ktorej uniká plyn. Podľa fínskeho prevádzkovateľa Gasgrid môže oprava trvať mesiace alebo aj viac.

    "Je pravdepodobné, že poškodenie plynovodu aj komunikačného kábla je výsledkom vonkajšej aktivity. Príčina škody zatiaľ nie je jasná, vyšetrovanie pokračuje v spolupráci medzi Fínskom a Estónskom," vyhlásil v utorok fínsky prezident Sauli Niinistö.

    Fínsky premiér Petteri Orpo označil poškodenie potrubia za "znepokojujúce", ale dodal, že dodávky plynu do zostávajú stabilné a poškodenie telekomunikačného kábla neovplyvnilo celkovú konektivitu. "Je príliš skoro robiť závery o tom, kto alebo čo spôsobilo škodu," povedal Orpo na tlačovej konferencii. Dodávky cez spojovacie potrubie pokrývajú približne 5 % dodávok energie pre Fínsko, dodal.

    Príslušný fínsky úrad medzitým začal vyšetrovať vonkajšie poškodenie potrubia. "Stále preverujeme, či škoda bola spôsobená úmyselne alebo náhodne," uviedol úrad, podľa ktorého však veľkosť škody naznačuje úmyselný čin. Spôsobenie takéhoto poškodenia si vyžaduje "špeciálne znalosti", uviedol úrad. "Tento čin nemohol urobiť obyčajný človek," povedal novinárom inšpektor Timo Kilpelainen.

    Európske ceny plynu v utorok popoludní po týchto správach vzrástli, pričom cena referenčného európskeho kontraktu s dodávkou v novembri na burze TTF v Amsterdame sa vyšplhala až na 49,75 eura za megawatthodinu (MWh), čo bolo najviac za šesť mesiacov.

    Podľa vlády v Helsinkách vzhľadom na fakt, že opravy potrvajú mesiace, by sa cena plynu vo Fínsku mohla v zime mierne zvýšiť, ale ceny elektriny to pravdepodobne výrazne neovplyvní.

    Potrubie medzi Inkoo vo Fínsku a Paldiski v Estónsku prechádza po dne Fínskeho zálivu v Baltickom mori.

    V roku 2022 poškodili výbuchy veľký plynovod Nord Stream, ktorý spája Rusko a Nemecko. Úrady ich označili za úmyselné sabotáže.

    Plynovod Balticconnector bol otvorený v decembri 2019, aby pomohol integrovať trhy s plynom v regióne a poskytol Fínsku a pobaltským krajinám Estónsko, Lotyšsko a Litva väčšiu flexibilitu dodávok. Spoločnosti Elering aj Gasgrid uviedli, že nepredpokladajú nedostatok plynu, aj keby plynovod zostal počas zimy nefunkčný.

    Litovský prevádzkovateľ plynárenskej sústavy Amber Grid zase oznámil, že lotyšský zásobník plynu Incukalns prešiel zo skladovania plynu na jeho odčerpávanie ihneď po poškodení Balticconectoru, aby mohol zásobovať Estónsko.

    Fínsko si minulý rok prenajalo plávajúci zásobník a jednotku opätovného splyňovania (FSRU) na príjem skvapalneného zemného plynu (LNG), čím nahradilo dodávky z Ruska, ktoré boli zastavené po ruskej invázii na Ukrajinu.

    Veľká časť dovozu LNG do Fínska pochádza zo Spojených štátov, ukazujú údaje LSEG.

    Fínsko má druhý terminál na dovoz LNG v Hamine a "kontinuita dodávok plynu je zabezpečená v nadchádzajúcej zimnej sezóne," vyhlásil národný operátor Gasgrid.

    Fínsky telekomunikačný operátor Elisa v separátnej správe uviedol, že poškodený kábel slúžil predovšetkým na záložné účely a že služby spoločnosti neboli prerušené.


    Pred únikom z plynovodu Balticconnector bol zaznamenaný možný výbuch

    Nórsky seizmologický ústav NORSAR zaznamenal v noci na nedeľu možnú explóziu v Baltskom mori medzi Fínskom a Estónskom, kde neskôr zistili únik z plynovodu. Ústav to oznámil v utorok.

    "NORSAR zaznamenal prípadný výbuch pri fínskom pobreží Baltského mora o 01.20 h (00.20 h SELČ) 8. októbra 2023," napísal na svojej webovej stránke ústav.

    Prevádzku jediného funkčného plynovodu zo zahraničia Balticconnector medzi Estónskom a Fínskom v nedeľu zastavili pre únik plynu. Po invázii Moskvy na Ukrajinu sa zastavil dovoz plynu z Ruska a fínske dodávky sú teraz zabezpečené len prostredníctvom plávajúceho terminálu na skvapalnený zemný plyn (LNG) v Inkoo.

    Fínsky prezident Sauli Niinistö v utorok oznámil, že únik "zrejme spôsobila vonkajšia činnosť". Šéf vyšetrovacieho oddelenia na Národnom úrade pre vyšetrovanie Timo Kilpeläinen na tej istej tlačovej konferencii povedal, že "nič nenaznačuje, že pri čine boli použité výbušniny".

    Séria podmorských výbuchov postihla pred rokom aj potrubia plynovodu Nord Stream. Podľa NORSAR-u bol rozsah víkendových incidentov "oveľa menší", než explózia na Nord Streame v septembri 2022.

    Miesto výbuchu sa podľa odhadov nachádza 20 kilometrov severne od estónskeho prístavného mesta Paldiski, uviedol NORSAR. Miesto a rozsah "sú ešte stále veľmi neisté" a prebieha ďalšia analýza informácií.

    Neobvyklý pokles tlaku v podmorskom plynovode Balticconnector zistili v nedeľu 8. októbra pred 02.00 h. fínska plynárenská spoločnosť Gasgrid Finland Oy a estónska spoločnosť Elering, ktorá je prevádzkovateľom prenosovej sústavy plynu.

    Denník Iltalehti s odvolaním sa na vládne zdroje uviedol, že poškodenie "nie je náhoda". Predstavitelia Fínska, ktoré je novým členom NATO, sú preto presvedčení, že za útokom je Rusko.



  • Telekomunikačný kábel medzi Švédskom a Estónskom bol poškodený

    Štokholm/Helsinki 17. októbra (TASR) — Švédska vláda vyšetruje príčinu poškodenia podmorského telekomunikačného kábla medzi Švédskom a Estónskom. Podľa švédskych úradov k incidentu došlo v rovnakom čase, keď bol poškodený plynovod a podobný kábel medzi Estónskom a Fínskom, informovala britská stanica BBC.

    Švédsky minister obrany Carl-Oskar Bolin spresnil, že kábel bol poškodený, ale nie úplne zničený a funguje ďalej. Potvrdil, že tento incident časovo koliduje s poškodením 77-kilometrového plynovodu Balticconnector, uloženom na dne Fínskeho zálivu a spájajúcom fínske mesto Inkoo s estónskym Paldiski. BBC pripomenula, že k tomuto incidentu došlo 8. októbra.

    Podľa zdrojov BBC Fínsko zo zodpovednosti za incident podozrieva Rusko, ktoré by sa takto Helsinkám údajne mohlo "pomstiť" za vstup do NATO.

    Ruský prezident Vladimir Putin povedal, že tvrdenia o ruskom spojení s incidentom sú "hlúposť""Ani som nevedel, že takýto plynovod existuje," povedal Putin.

    Fínske úrady tvrdia, že potrubie bolo s najväčšou pravdepodobnosťou poškodené v dôsledku sabotáže.

    Bohlin na utorkovej tlačovej konferencii uviedol, že príčina poškodenia kábla je stále neznáma a švédski vyšetrovatelia budú spolupracovať s kolegami z Fínska a Estónska.

    Fínska vláda informovala, že plynovod do Estónska, ako aj telekomunikačný kábel boli poškodené na dvoch miestach.

    Okrem toho fínski vyšetrovatelia uviedli, že identifikovali plavidlá pôsobiace v oblasti, kde v októbri došlo k poškodeniu potrubia a kábla. Jedno z nich bola loď plaviaca sa pod ruskou vlajkou, druhým bolo plavidlo vlastnené Čínou.

    Predstaviteľ NATO agentúre Reuters povedal, že Aliancia vie o správach o poškodení švédsko-estónskeho kábla, je v úzkom kontakte s oboma krajinami a situáciu monitoruje.

    Estónsko je členom NATO, zatiaľ čo Švédsko čaká na ratifikáciu svojho vstupu.

    Pred rokom sabotážne akcie vážne poškodili plynovody Nord Stream 1 a Nord Stream 2 v Baltskom mori, spájajúce Nemecko s Ruskom. Stále nie je jasné, kto za nimi stál. Dávajú sa však do súvisu s inváziou Ruska na Ukrajinu a snahou európskych krajín zbaviť sa závislosti od ruských energií.

    --

    Estónsko vidí za poškodením podmorského plynovodu ľudský faktor

    Na archívnej snímke z 5. novembra 2019 kompresná stanica podmorského plynovodu Balticconnector vo fínskom meste Inkoo. Foto: TASR/AP

    --

    Tallinn/Helsinki 20. októbra (TASR) - Poškodenie podmorského plynovodu Balticconnector a telekomunikačného kábla spájajúceho Fínsko a Estónsko bolo zrejme zapríčinené ľudským faktorom. Zatiaľ však nie je jasné, kto je za to zodpovedný ani či išlo o úmysel, uviedli v piatok estónski predstavitelia. Fínsko zároveň v súvislosti s vyšetrovaním kontaktovalo prostredníctvom diplomatických kanálov Čínu a Rusko.

    Fínske orgány sa pri vyšetrovaní zameriavajú na čínsku kontajnerovú loď NewNew Polar Bear. "Polícia počas vyšetrovania zistila, že pohyb lode NewNew Polar Bear, plaviacej sa pod vlajkou Hongkongu, sa zhoduje s časom a miestom poškodenia plynovodu," vyhlásil fínsky Národný úrad pre vyšetrovanie. Fínsko preto žiada Čínu o spoluprácu pri nadviazaní kontaktu s plavidlom.

    V oblasti sa v tom čase podľa Fínska nachádzala aj ruská nákladná loď s jadrovým pohonom Sevmorput, ktorá premáva medzi Murmanskom a Petrohradom. Ruská štátna korporácia Rosatom, ktorá prevádzkuje toto plavidlo, medzičasom kategoricky odmietla akúkoľvek spojitosť s poškodením plynovodu.

    Fínski vyšetrovatelia objavili pri poškodenom plynovode aj nešpecifikovaný "ťažký predmet". Zatiaľ nie je jasné, či nejak súvisí s poškodením plynovodu. Vyšetrovanie nateraz vylúčilo, že plynovod poškodila explózia.

    Plynovod Balticconnector spustili začiatkom roka 2020. Má dĺžku 77 kilometrov a prechádza cez Fínsky záliv z fínskeho mesta Inkoo do estónskeho prístavu Paldiski. Plynovod je obojsmerný, môže tak cezeň prúdiť plyn v závislosti od dopytu a ponuky. Väčšina plynu, ktorý prúdil plynovodom pred jeho uzavretím, smerovala z Fínska do Estónska, odkiaľ sa prevážal ďalej do Lotyšska.

    Plynovod a tiež telekomunikačný kábel spájajúci Fínsko a Estónsko bol poškodený pred dvoma týždňami. Predpokladá sa, že v rovnakom čase došlo aj k čiastočnému poškodeniu podmorského telekomunikačného kábla medzi Estónskom a Švédskom. Estónska vláda v piatok uviedla, že aj v tomto prípade pravdepodobne zohral úlohu ľudský faktor.

    Kábel medzi Estónskom a Švédskom by mal byť podľa estónskych predstaviteľov opravený v priebehu nasledujúcich dní.


  • TRAJEKT NABEHOL NA PLYTČINU: Predtým z neho unikalo palivo

    Štokholm 23. októbra (TASR) — Trajekt spoločnosti TT Line so 75 pasažiermi na palube nabehol v nedeľu ráno na plytčinu južne od švédskeho mesta Karlshamn. Predtým z neho na úseku niekoľkých kilometrov unikalo palivo, informovala agentúra AFP s odvolaním sa na švédsku pobrežnú stráž.

    Pasažierov sa z trajektu Marco Polo podarilo rýchlo evakuovať. Pre hustú hmlu však nebolo bezprostredne možné určiť rozsah znečistenia uniknutým palivom.

    Hlavný vyšetrovateľ pobrežnej stráže Jonatan Örn pre verejnoprávnu rozhlasovú stanicu P4 uviedol, že v prípade sa začalo predbežné vyšetrovanie pre možné porušenie námorného práva.

    Trajekt Marco Polo premáva medzi Karlshamnom a Trelleborgom. Keď narazil na plytčinu, odchýlil sa zo svojej trasy, povedal Örn.

    Uniknuté palivo zasiahlo v nedeľu popoludní pobrežie pri obci Sölvesborg, informovali miestne úrady. S odstraňovaním následkov havárie začne civilná ochrana v pondelok.

    Trup trajektu bol poškodený v prednej a strednej časti, takže doň vnikla voda. Jeho potopenie však nehrozí.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Karlshamn

    https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6lvesborg

    https://de.wikipedia.org/wiki/Trelleborg

  • Fínsko spolu s Čínou vyšetruje poškodenie plynovodu Balticconnector

    Helsinki 26. októbra (TASR) – Fínsky premiér Petteri Orpo vo štvrtok oznámil, že jeho krajina spolupracuje s Pekingom pri vyšetrovaní čínskej lode, ktorá pravdepodobne poškodila podmorský plynovod Balticconnector, informuje TASR podľa správy agentúry AFP.

    "Spolupracujeme s Čínou pri odhaľovaní úlohy, ktorú v prípade zohrala čínska loď. Čínska strana nám prisľúbila otvorenú spoluprácu," povedal Orpo pred zástupcami médií na summite EÚ v Bruseli.

    Fínsko zverejnilo podmorské fotografie stôp, ktoré na dne zanechala kotva počas ťahania po dne, až kým nenarazila do plynovodu. Šesťtonovú kotvu z vody vylovila fínska polícia, odmietla však špekulovať, či bolo poškodenie plynovodu zámerné, alebo nie.

    Úrady neskôr potvrdili, že kotva patrila nákladnej lodi Newnew Polar Bear registrovanej v Hongkongu. Polícia sa údajne snažila nadviazať kontakt s kapitánom lode, ktorá sa ďalej plavila do ruských vôd, no loď neodpovedala. Polícii sa ju nepodarilo prehľadať, pretože nebola vo fínskych teritoriálnych vodách. Zozbierané hlásenia však nasvedčovali, že ľavobočná kotva na prove lode chýbala.

    Švédska vláda minulý týždeň vyhlásila, že bol poškodený telekomunikačný kábel spájajúci Švédsko a Estónsko, príčinu sa však nepodarilo odhaliť. Predpokladá sa, že bol poškodený v rovnakom čase ako plynovod Balticconnector.

    Napäté vzťahy spôsobené ruskou agresiou voči Ukrajine spôsobili, že podozrenie z poškodenia plynovodu pôvodne padlo na Rusko. Fínsko sa v dôsledku ruskej invázie na Ukrajinu stalo členom Severoatlantickej aliancie, o vstup do NATO sa usiluje aj Švédsko. Obe udalosti vyvolali hnev Kremľa.

    Ak sa potvrdí, že poškodenie plynovodu bolo zámerným útokom, šéf NATO Jens Stoltenberg prisľúbil "rozhodnú odpoveď". NATO už v oblasti zvýšilo hliadky.

    Poškodenie plynovodu sa odohralo necelý rok po tom, ako výbuchy vyradili z prevádzky plynovod Nord Stream, ktorým do Európy prúdil ruský zemný plyn. Úrady výbuchy označili za sabotáž, hoci dodnes nie sú známe oficiálne výsledky vyšetrovania.

  • Čína spolupracuje pri vyšetrovaní poškodenia plynovodu Balticconnector

    Oslo 31. októbra (TASR) - Čína spolupracuje pri fínskom vyšetrovaní, ktoré sa zaoberá úlohou lode NewNew Polar Bear plaviacou sa pod vlajkou Hongkongu pri poškodení plynovodu Balticconnector zo začiatku októbra. Povedal to v utorok fínsky premiér Petteri Orpo, informuje TASR podľa správy agentúry Reuters.

    "Otvorili sme diplomatické rokovania s Číňanmi a začali sme tiež spolupracovať s čínskymi úradmi. Sľúbili a povedali, že túto spoluprácu chcú," uviedol Orpo.

    Fínska polícia, ktorá vedie vyšetrovanie poškodenia plynovodu z 8. októbra, označila plavidlo NewNew Polar Bear za hlavného podozrivého. Zároveň však uviedla, že je ešte príliš skoro na to, aby sa dalo určiť, či bol plynovod poškodený úmyselne alebo či išlo o nehodu.

    Neďaleko plynovodu sa totiž našla veľká kotva a predpokladá sa, že patrila práve tejto lodi plaviacej sa pod hongkonskou vlajkou. Podľa vyšetrovateľov plynovod pravdepodobne poškodilo vlečenie tejto kotvy po dne mora.

    To, ako bude spolupráca s Čínou pri vyšetrovaní napredovať, sa podľa fínskeho premiéra ukáže v nasledujúcich dňoch. "Musíme byť trpezliví. Pred vyvodzovaním akýchkoľvek záverov musíme mať jasný obraz o tom, čo sa stalo," povedal Orpo.

    Čína uviedla, že je ochotná poskytnúť všetky potrebné informácie v súlade s medzinárodným právom.


  • Podľa Fínska bol v Baltskom mori poškodený aj ruský kábel

    Helsinki 6. novembra (TASR) – Ruský telekomunikačný kábel Baltika v Baltskom mori bol minulý mesiac poškodený a v súčasnosti prebieha jeho oprava, vyhlásilo v pondelok fínske ministerstvo hospodárstva.

    Baltika patrí ruskej štátnej telekomunikačnej spoločnosti Rostelecom. Meria približne tisíc kilometrov kilometrov a spája Petrohrad s enklávou Kaliningrad.

    Fínsky minister hospodárstva v pondelok oznámil, že Rostelecom prvý raz nahlásil fínskym úradom výpadok na kábli 12. októbra, teda štyri dni po zistení poškodenia plynovodu Balticconnector medzi Fínskom a Estónskom a dvoch ďalších telekomunikačných káblov do Estónska a Švédska. Fínska pobrežná stráž v pondelok uviedla, že monitoruje ruskú loď Spasatel Karev, ktorá kábel opravuje vo fínskej výlučnej ekonomickej zóne.

    Podľa fínskej polície plynovod poškodila čínska kontajnerová loď Newnew Polar Bear registrovaná v Hogkongu. Po dne ťahala kotvu a fínska pobrežná stráž ju nemohla prehľadať, pretože vplávala do ruských teritoriálnych vôd.

    Podľa fínskeho premiéra Petteriho Orpa Helsinki a Peking spolupracujú na vyšetrení incidentu. Polícia neuviedla, či išlo o nehodu alebo zámerný útok.


  • Estonsko zavádí „potravinové karty“ pro chudé

     6.11.2023 

    Chudí v Estonsku si mohou vedle využití potravinových bank nakoupit základní potřeby a potraviny za 30 euro na tři měsíce.

    Podle informací estonského ministerstva sociálních věcí je nyní v Estonsku možné místo potravinových balíčků nakupovat potraviny a základní potřeby v síti obchodů Rimi prostřednictvím potravinové karty.

    „Přechod na systém potravinových karet, který začal letos na jaře, ukázal, že lidé si tento systém rychle osvojují a zároveň získávají svobodu volby při výběru svých nákupů,“ uvedla ministryně sociální ochrany Signe Riisalo. Spolupráci se státem si chválí také síť obchodního řetězce Rimi patřícího finské firmě Kesko a švédské firmě ICA a působícího v celém Pobaltí.

    Estonské ministerstvo uvedlo, že systém se začal realizovat od letošního dubna, kdy začaly být karty vydávány v okresech Talinn, Harju a Rapla. Během prvních dvou čtvrtletí patří k nejčastěji nakupovaným výrobkům chléb, pečivo, mléčné a jogurtové výrobky, zelenina, ovoce a masné výrobky.

    Na potravinovou kartu se převádí 30 euro na čtvrtletí na osobu, tj. 10 euro (asi 250 korun) měsíčně. Slouží pouze k nákupu stanoveného seznamu potravin a základních potřeb.

    Podle estonského ministerstva se jedná o první takové řešení v Evropě. „Pokusy o přechod byly provedeny v jiných zemích, ale žádná země jako celek dosud nepřešla na systém potravinových karet,” řekla Tea Varraková, která je vedoucí oddělení sociální kontinuity na ministerstvu sociálních věcí.

    Podle údajů ministerstva byla v druhém čtvrtletí letošního roku potravinová pomoc distribuována celkem 28 936 lidem. Distribuce potravinové pomoci je spolufinancována Evropskou unií ESF+. Kromě takto nakoupené potravinové pomoci je od roku 2019 lidem v nouzi distribuována i darovaná potravinová pomoc, kterou průběžně shromažďují a průběžně distribuují potravinové banky.

  • Fínsko potvrdilo zákaz vstupu z Ruskej federácie na bicykloch

    Helsinki 12. novembra (TASR) - Osoby cestujúce z Ruska do Fínska na bicykli majú zákaz vstupu na fínske územie. V nedeľu to potvrdila fínska pohraničná stráž.

    Toto obmedzenie platí od 9. novembra, uviedol podľa stanice Rádio Sloboda (RFE/RL) zástupca veliteľa pohraničnej stráže pre juhovýchodné Fínsko Jukka Lukkari.

    Ako vysvetlil, od augusta došlo k prudkému nárastu počtu ľudí, ktorí sa snažia dostať do Fínska bez dokladov cez kontrolné stanovištia na juhovýchodnej hranici, kde Fínsk susedí s Ruskom.

    Celkovo bolo zaregistrovaných 91 takýchto prípadov – išlo o štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí využili Rusko ako tranzitnú krajinu a požiadali o azyl vo Fínsku.

    Lukkari zároveň poznamenal, že len za posledný týždeň sa do Fínska na bicykloch pokúsilo dostať asi 30 nelegálnych migrantov - preto bol aj zákaz zavedený.

    "Z pohľadu Fínska je celkom opodstatnené sústrediť kontrolu na cestnú dopravu. Pomôže to lepšie kontrolovať cezhraničnú dopravu," povedal hovorca fínskej pohraničnej stráže.

    Spresnil, že cez hraničné priechody Vaalimaa, Nuijamaa a Imatra v juhovýchodnom Fínsku každý deň prejdú v oboch smeroch približne tri tisícky ľudí.

    Európska komisia v septembri zverejnila objasnenie, ako by mali krajiny EÚ uplatňovať zákaz dovozu širokého spektra tovarov z Ruska vrátane áut. Následne Lotyšsko, Litva, Estónsko, Poľsko, Fínsko a Nórsko zakázali vjazd na svoje územie autám s ruskými poznávacími značkami. Európsky parlament v novembri vyzval na revíziu tohto zákazu.


  • Fínsko zatvorí na hraniciach s Ruskom štyri hraničné priechody

    Helsinki 16. novembra (TASR) - Fínsko zatvorí štyri z deviatich hraničných priechodov s Ruskom, aby zamedzilo prílevu žiadateľov o azyl. Oznámil to vo štvrtok fínsky premiér Petteri Orpo, informuje TASR podľa správy agentúry Reuters.

    "Fínska vláda sa dnes rozhodla, že Fínsko zatvorí niektoré hraničné priechody na východe. Východná hranica sa tak uzavrie v noci z piatka na sobotu," uviedol Orpo na tlačovej konferencii.

    Fínska ministerka vnútra Mari Rantanenová informovala, že uzatvorené budú hraničné priechody Vaalimaa, Nuijamaa, Imatra a Niirala, píše agentúra AFP. Tieto štyri hraničné priechody ležia na juhovýchode Fínska a ide o najvyťaženejšie hraničné priechody medzi oboma krajinami.

    Fínska vláda v utorok oznámila, že zvažuje uzatvorenie hraničných priechodov s Ruskom. Moskvu obvinila, že úmyselne vpúšťa do Fínska migrantov napriek tomu, že nemajú potrebné cestovné doklady.

    Fínsky prezident Sauli Niinistö následne v stredu uviedol, že zvýšený počet žiadateľov o azyl na východných hraniciach môže byť odplatou Ruska za vstup Fínska do Severoatlantickej aliancie (NATO).

    Tento týždeň prišli do Fínska každý deň desiatky žiadateľov o azyl z krajín ako Irak, Jemen, Somálsko či Sýria. Priemerne ich pritom doteraz prichádzalo na jeseň len niekoľko.

    Žiadatelia o azyl prichádzajúci z Ruska si budú môcť po novom podať žiadosti len na dvoch hraničných priechodoch na severe.

    Fínsko má s Ruskom hranicu dlhú 1340 kilometrov. Moskva v apríli, keď Helsinki vstúpili do NATO, varovala, že podnikne protiopatrenia "z taktického a strategického hľadiska".

    Severská krajina v súčasnosti buduje 200-kilometrov dlhé oplotenie na úseku hranice s Ruskom. Dokončiť by ho mali v roku 2026.


  • Fínsko zatvorí všetky hraničné priechody s Ruskom okrem jedného

    Helsinki 22. novembra (TASR) - Fínsko uzavrie všetky hraničné priechody s Ruskom okrem najsevernejšieho, oznámil v stredu fínsky premiér Petteri Orpo. Opatrenie prichádza počas vlny migrantov, ktorí podľa Fínska Rusko zámerne presúva k hranici.

    "Vláda sa dnes rozhodla zatvoriť ďalšie hraničné priechody. Otvorený zostane iba priechod Raja-Jooseppi," povedal premiér Orpo na tlačovej konferencii.

    Fínsko minulý týždeň v reakcii na prílev migrantov uzavrelo štyri hraničné priechody s Ruskom nachádzajúce sa na juhovýchode krajiny. Obvinilo zároveň Moskvu zo snahy destabilizovať krajinu v odvete za jej vstup do NATO.

    Rusko tento pondelok odmietlo obvinenia, že posiela migrantov k hraniciam Fínska. Vyjadrenie Moskvy prišlo po tom, ako Helsinki informovali o náraste počtu žiadateľov o azyl, ktorí sa pokúšajú nelegálne dostať do tejto severskej krajiny.

    Vzťahy Helsínk s Moskvou sa výrazne zhoršili, odkedy Rusko vo februári minulého roka zaútočilo na Ukrajinu.

    Fínsko v apríli upustilo od svojej desaťročia trvajúcej vojenskej neangažovanosti a vstúpilo do Severoatlantickej aliancie (NATO), čo Moskvu viedlo k varovaniu pred "protiopatreniami".

    Západné krajiny predtým obvinili Bielorusko, blízkeho spojenca Ruska, že v roku 2021 v rámci odvety za sankcie EÚ vytlačilo cez svoje hranice do Poľska a Litvy desaťtisíce migrantov bez dokladov.

    Minulý týždeň prišli do Fínska každý deň desiatky žiadateľov o azyl z krajín ako Irak, Jemen, Somálsko či Sýria. Priemerne ich pritom doteraz prichádzalo na jeseň len niekoľko.


  • V Litve ukradli vzácne knihy ruských klasikov. Dlho o tom nikto nevedel, zlodeji ich nahradili napodobeninami

    24. 11. 2023 1

    Z políc litovskej knižnice zmizli diela slávnych ruských klasikov z 19. storočia. Zlodeji ukradli 17 kníh za približne 440-tisíc eur. Zmizli diela Alexandra Puškina, a Nikolaja Gogoľa. Podobné incidenty hlásili aj z iných pobaltských štátov a Poľska.

    Slávne ruské klasiky začali miznúť z políc knižnice najstaršej litovskej univerzity už v máji. Knihovníci si to všimli až neskôr. Zlodeji totiž ukradnuté knihy nahradili napodobeninami.

    „Zlodeji sa na tieto knihy špecificky zamerali. Pripravili falzifikáty, čo ich muselo stáť veľa námahy. Takže sa im to muselo dobre vyplatiť. Tieto knihy zrejme patrili medzi tie najcennejšie z 19. storočia,“ priblížil zberateľ kníh Jaunius Gumbis.

    Zlodeji ukradli napríklad aj jedny z prvých diel Alexandra Puškina a Nikolaja Gogoľa. „Je to hrozná správa! Verím, že vinníci budú potrestaní. Takéto veci by sa mali prísne trestať,“ vyjadril sa k situácii litovský prezident Gitanas Nauseda.

    Podľa odborníkov spôsobili také škody, akoby ukradli korunovačné klenoty. Stopy vyšetrovania zrejme vedú do Ruska.

    „Pravdepodobne mierili na trhy do Ruska, Bieloruska či Kazachstanu. Nevieme však to najpodstatnejšie, či to boli prvé výtlačky, či tam boli aj podpisy autorov, alebo venovania. Krádež knihy je jedna vec, ale to, čo s týmito dielami súvisí, je niekedy oveľa dôležitejšie,“ ozrejmil Gumbis.

    Univerzitná knižnica v Litve nie je jedinou, ktorú si zlodeji vybrali. O krádežiach slávnych ruských autorov informovali minulý mesiac aj Poliaci. Z Varšavskej univerzity zmizlo 79 diel za približne milión eur.

    Tamojší vyšetrovatelia tvrdia, že ukradnuté knihy skončili na aukcii v Moskve. Prezradiť ich mali pečiatky a katalógové čísla Varšavskej univerzity. O krádežiach ruských klasikov informovali už vlani aj knižnice v Lotyšsku a Estónsku.


  • Po Fínsku je pripravené uzavrieť hranicu s Ruskom aj Estónsko

    Tallinn 30. novembra (TASR) - Estónsko v stredu oznámilo, že je pripravené uzatvoriť svoju hranicu s Ruskom - krátko po tom, čo sa k podobnému kroku odhodlalo aj Fínsko. Tallinn sa odvolal na potenciálnu hrozbu zo strany svojho východného suseda, informuje TASR podľa správy agentúry AFP.

    Estónsky minister zahraničných vecí Margus Tsahkna uviedol, že situácia na hranici Ruska s Fínskom, kde sa v uplynulých týždňoch zvýšil počet migrantov bez dokumentov, je "do očí bijúci hybridný útok podniknutý Ruskom".

    Z vyhlásenia rezortu estónskej diplomacie vyplýva, že podľa Tsahknu je Estónsko "pripravené uzatvoriť svoju hranicu s Ruskom a brániť sa voči akýmkoľvek hybridným útokom".

    Bývalá sovietska republika Estónsko je v súčasnosti neochvejným podporovateľom Ukrajiny v jej boji proti ruskej invázii, pripomína AFP.

    "Ide o ďalší dôkaz, že Rusko nebojuje len na Ukrajine; predstavuje hrozbu aj pre ostatné krajiny svojimi hybridnými útokmi," povedal ďalej Tsahkna v súvislosti so situáciou vo Fínsku. Jeho vyjadrenia odzneli na rokovaní pobaltských a severských ministrov v Bruseli. Vo vyhlásení estónskej vlády sa ďalej uvádza, že sa ministri na tejto schôdzke zhodli na pripravenosti pomôcť Fínsku, keď to bude nevyhnutné.

    Fínsko v utorok vyhlásilo, že uzatvára svoj posledný hraničný priechod na 1340-kilometrovej spoločnej hranici s Ruskom. Fínske a estónske hranice s Ruskom sú vonkajšími hranicami Európskej únie i Severoatlantickej aliancie (NATO).


  • The Wall Street Journal chváli obetavosť Fínov v prospech boja proti "ruskej agresii".

    Autori napísali, že uzavretie fínskych hraníc s Ruskom a zvýšené bezpečnostné opatrenia poškodili východný pohraničný región Fínska, ktorý je už aj tak najchudobnejší v krajine.

    Miestne podniky, ktoré sa dlhodobo starali o ruských turistov, prichádzajú o príjmy vo výške 1 milión eur denne, čo je približne 1,1 milióna dolárov, čím sa región dostáva do chudoby.

    "Malé podniky prišli takmer o všetko a teraz čelia veľmi vážnym problémom." Závody a továrne sa zatvárajú, ale podľa nerezidenta je to cena, ktorú musia Fíni zaplatiť.

    Naivita fínskych obyvateľov a ich úradov je taká zábavná, že ju ani nemožno brať vážne. Čo budete robiť, keď už nebudete mať z čoho splácať svoje pôžičky a hypotéky?

    Pri súčasnom výmennom kurze takýto koniec nie je ďaleko. Zároveň však môžeme byť hrdí na to, ako drsní Fíni serú na "zlých Rusov".

    Linky:

    https://t.me/rusbrief/223072

  • Spoločnosť Finnair pre rušenie GPS pozastavuje lety do mesta Tartu

    Riga 29. apríla (TASR) - Fínska letecká spoločnosť Finnair minimálne do 31. mája pozastavuje lety z Fínska do estónskeho mesta Tartu. Toto rozhodnutie súvisí s prerušovaním signálu navigačného systému GPS na trase lietadla, informovala v pondelok tlačová agentúra DPA.

    Pobaltské krajiny už dávnejšie obvinili Rusko z rušenia signálu GPS v oblasti Baltského mora a z ohrozovania bezpečnosti leteckej dopravy, poznamenáva DPA.

    Aj minulý týždeň boli dve lietadlá spoločnosti Finnair letiace z Helsínk do Tartu nútené vrátiť sa do Fínska v dôsledku rušenia signálu GPS, čo viedlo k strate kontaktu s estónskym letiskom.

    Spoločnosť Finnair vyjadrila nádej, že letisko v meste Tartu bude do konca mája schopné spustiť alternatívny navigačný systém nezávislý od GPS, takže bude možné obnoviť lety. Finnair je jedinou leteckou spoločnosťou, ktorá má priame lety medzi Fínskom a Tartu.

    Ministri zahraničných vecí Estónska, Lotyšska a Litvy už dávnejšie uviedli, že za výpadky systémov GPS je zodpovedné Rusko. Toto konanie považujú pobaltské štáty za nepriateľské.

    Denník Financial Times s odvolaním sa na vlastný zdroj napísal, že Rusko ruší signály GPS, aby zabránilo útokom dronov na Kaliningradskú oblasť - ruskú exklávu, ktorá je od zvyšku Ruskej federácie oddelená územím Európskej únie.

    Od začiatku Ruskom rozpútanej vojny na Ukrajine sú poruchy GPS oveľa častejšie ako v minulosti. Letecké spoločnosti hlásia veľký počet incidentov v oblasti Baltského mora, najmä nad Kaliningradskou oblasťou, ako aj nad Čiernym a Kaspickým morom a vo východnom Stredomorí.

    Výpadok GPS nemá vplyv na trasu letu, ani na jeho bezpečnosť - piloti si tento problém uvedomujú a lietadlá majú alternatívne navigačné systémy. Signál GPS je však v súčasnosti potrebný pri približovaní lietadla k letisku.

    --

    Estónsko: Rusko rušením signálu GPS porušuje medzinárodné predpisy

    Tallinn/Moskva 30. apríla (TASR) - Estónsko obvinilo Rusko z porušovania medzinárodných pravidiel o vzdušnom priestore tým, že ruší signály navigačného systému GPS. Estónsky minister zahraničných vecí Margus Tsahkna sa touto otázkou plánuje zaoberať so svojimi partnermi v NATO a Európskej únii.

    "Rušenie GPS v estónskom vzdušnom priestore zo strany Ruskej federácie ovplyvnilo civilnú leteckú dopravu v našom regióne. Rusko tým porušuje medzinárodné predpisy," napísal šéf estónskej diplomacie Tsahkna na sociálnej sieti X v pondelok neskoro večer. Svoje tvrdenie však nepodporil žiadnymi dôkazmi.

    Kremeľ ani ruské ministerstvo obrany podľa Reuters bezprostredne nereagovalo na žiadosť o vyjadrenie.

    Fínska letecká spoločnosť Finnair v pondelok oznámila, že na jeden mesiac pozastavuje lety z Fínska do estónskeho mesta Tartu. Toto rozhodnutie podľa nej súvisí s prerušovaním signálu navigačného systému GPS na trase lietadla. Dva lety spoločnosti Finnair museli byť minulý týždeň odklonené, pretože z dôvodu rušenia GPS sa nemohli k Tartu priblížiť, pripomína Reuters.

    Finnair lety pozastavuje, aby letisku v Tartu umožnil nainštalovať alternatívny navigačný systém nezávislý od GPS. Reuters dopĺňa, že väčšina letísk takýto systém už nainštalovaný má.

    /../

    Podľa spoločnosti Finnair k rušeniu signálu GPS teraz dochádza v nižších nadmorských výškach a na väčšej ploche ako pred šiestimi mesiacmi.

    Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) prostredníctvom svojho hovorcu uviedla, že rušivé vplyvy v reálnom čase nesleduje. Informácie z otvorených zdrojov však potvrdili, že v deň, keď boli dve lietadlá Finnairu minulý týždeň odklonené, bolo v oblasti veľké rušenie signálu.

    Presmerovanie na alternatívne letiská sa však podľa hovorcu nepovažuje za bezpečnostný, ale skôr za prevádzkový problém, pretože ak by EASA považovala situáciu za nebezpečnú, musela by prijať ďalšie opatrenia s cieľom zaistiť bezpečnosť leteckej dopravy.

    --

    2018


  • Estónsko bráni ruským deťom učiť sa svoj vlastný rodný jazyk

    20. mája 2024

    Zdá sa, že rusofóbia v pobaltských krajinách neexistuje. V novom derusifikačnom opatrení sa estónska vláda rozhodla zrušiť vyučovanie ruského jazyka v regióne, kde je takmer celá populácia etnická Rus. Prípad dopĺňa sériu nedávnych opatrení, ktoré Estónsko a ďalšie pobaltské krajiny prijali s cieľom ukončiť historickú ruskú prítomnosť na svojich územiach.

    V regióne Narva, na hranici medzi Estónskom a Ruskom, je 97 % obyvateľov Ruska.

    Mesto je len 130 km od Petrohradu, ktorý je jedným z hlavných centier ruskej kultúry.

    Vzhľadom na tieto konkrétne okolnosti mesta predložili miestne úrady estónskej vláde osobitnú žiadosť, aby sa v školách naďalej vyučovalo a hovorilo ruský jazyk. V liste zaslanom mestskou radou Narva sa požadovalo povolenie, aby sa počas budúceho školského roka vyučovalo najmenej 40 % školských osnov v ruštine.

    Estónska vláda však návrh odmietla, čím nezmiernila svoje silne rusofóbne postavenie.

    Podľa úradov krajiny neexistuje žiadny „právny základ“ na zníženie derusifikačných opatrení v regióne Narva. Okrem toho ministerka školstva a vedy Kristina Kallasová vo svojom oficiálnom vyhlásení k prípadu uviedla, že štúdium v ​​estónskom jazyku je „v záujme študentov“, čo znie absolútne falošne a pokrytecky, ak vezmeme do úvahy, že miestne deti sú väčšinou Rusi a očividne nemajú „záujem“ študovať iný jazyk ako ten, ktorým hovoria doma so svojimi rodinami.

    Negatívna odpoveď estónskej vlády sa skutočne očakávala vzhľadom na pokročilú úroveň protiruskej paranoje medzi orgánmi krajiny. Opatrenie v Narve prichádza uprostred série politík kultúrnej genocídy, ktorých cieľom je postupne odstrániť používanie ruského jazyka na celom území Estónska. Obeťami tohto typu opatrení sú nielen študenti, ale aj samotní učitelia .

    Mnoho učiteľov detí sú tiež etnickí Rusi. Niektorí z nich dokonca hovoria po estónsky, no nemajú pokročilé znalosti gramatiky ani veľkú plynulosť reči. Teraz s novými pravidlami budú musieť títo učitelia študovať estónčinu a preukázať znalosť jazyka, aby mohli pokračovať v práci. Ak sa im nepodarí naučiť po estónsky, riskujú, že prídu o prácu.

    Nie je to len Ruská federácia, ktorá túto situáciu odsudzuje. Pokus o kultúrnu genocídu v Estónsku už začínajú kritizovať medzinárodné organizácie, ako napríklad samotná OSN. Úrad OSN pre ľudské práva nedávno klasifikoval estónske politiky ako „potenciálne diskriminačné“ vzhľadom na skutočnosť, že ovplyvňujú práva etnickej menšiny.

    Štvrtina obyvateľov Estónska sú ruskí občania. Estónsko, podobne ako všetky postsovietske štáty, má silné zastúpenie etnických Rusov vďaka tomu, že do roku 1991 patrili všetky sovietske republiky k tej istej krajine. Mnohí experti opisujú rozpad Sovietskeho zväzu ako humanitárnu tragédiu práve preto, že z miliónov Rusov sa zrazu stali „cudzinci“. V súčasnosti Rusi nielenže žijú v iných krajinách, ako sú ich vlastné, ale trpia aj diskriminačnou politikou len preto, že sú Rusmi.

    Estónsko nie je vo svojich rusofóbnych opatreniach samo. Lotyšsko a Litva tiež presadzujú politiku na vykorenenie ruského jazyka.

    Lotyšská vláda, ako je dobre známa, propaguje testy znalosti lotyšského jazyka pre ruských občanov. Občania, ktorí v testoch neuspejú, môžu byť jednoducho vyhostení z krajiny. Ako sa dalo očakávať, tí, ktorí majú v tejto situácii najväčšie ťažkosti, sú starší Rusi, ktorí celý život hovoria iba po rusky a teraz sú nútení učiť sa nový jazyk, pričom im hrozí zrušenie občianstva.

    Ruská špeciálna vojenská operácia na Ukrajine poslúžila ako zámienka pre krajiny spojené so Západom, aby otvorene podnikli akcie kultúrnej genocídy a apartheidu. S Rusmi sa jednoducho zaobchádza ako s „menejcennými“ občanmi v štátoch, ktoré donedávna patrili k tej istej krajine ako Rusko. Zatiaľ sa takéto opatrenia realizujú proti jazyku a občianskym právam ruských občanov, ale je možné, že rusofóbia eskaluje natoľko, že začne byť ohrozená fyzická bezpečnosť rusky hovoriacich ľudí.

    V pobaltských krajinách prebieha proces „ukrajinizácie“. Teraz je ich hlavným „nepriateľom“ jazyk, ale ešte sa uvidí, ako budú vlády reagovať na naliehanie Rusov na zachovanie ich etnického a kultúrneho dedičstva. Pre Ruskú federáciu existuje jasná červená čiara, pokiaľ ide o jej medzinárodné vzťahy, a to je práve bezpečnosť jej občanov v zahraničí. Ak pobaltské štáty začnú fyzicky ohrozovať Rusov, dôjde k vážnej eskalácii s Moskvou.

    Lucas Leiroz 

    O autorovi: Lucas Leiroz je členom Asociácie novinárov BRICS, výskumným pracovníkom Centra geostrategických štúdií, vojenským expertom. Je pravidelným prispievateľom do Global Research.

    --

    ruská menšina podľa Wikipédie

    v Estónsku: 25,7 % !!

    v Lotyšsku: 24,2 % !!

    v Litve: 6,3 %

    --

    Predstavte si, že Slováci vymyslia obdobné opatrenia pre maďarskú menšinu /zastúpenie 7,7 %/. Už by sme boli pranierovaní vo všetkých známych aj neznámych galaxiách.

  • Zora
    upravené 9 Jul 13:22 ->

    Hraničné opevnenie v Pobaltí

    január

    Pobaltské krajiny posilňujú svoje hranice. Na hraniciach s Ruskom a Bieloruskom postavia obrannú líniu

    19.1.24

    Estónsko, Litva a Lotyšsko sa chystajú na svojich hraniciach s Ruskom a Bieloruskom postaviť obrannú líniu vrátane stoviek bunkrov. Oznámilo to v piatok (19. 1.) estónske ministerstvo obrany.

    Ministri obrany troch pobaltských krajín podpísali príslušnú dohodu. Podnetom pre výstavbu obranných konštrukcií na hraniciach je podľa estónskeho ministra ruská vojenská agresia na Ukrajine.

    „Ruskom rozpútaná vojna na Ukrajine ukázala, že popri armádnej technike, munícii a armádnom personáli sú pre obranu Estónska od prvého metra nevyhnutné fyzické obranné konštrukcie na hranici,“ uviedol estónsky minister obrany Hanno Pevkur vo vyhlásení na webe svojho rezortu.

    Poradca estónskeho ministerstva obrany Kaido Tiitus potom vo vyjadrení pre médiá hovoril priamo o nebezpečenstve ruského útoku na Estónsko. „Rusko je a bude najväčšou hrozbou pre estónsku bezpečnosť. Musíme byť pripravení, aby cena útoku na Estónsko bola pre Rusko čo najvyššia,“ citoval poradcu denník Postimees.

    Obranná línia má podľa denníka zahŕňať asi 600 betónových bunkrov pozdĺž estónskych hraníc. Odhaduje sa, že ich výstavba vyjde na približne 60 miliónov eur (asi 1,5 miliardy korún). Výstavba sa má začať v roku 2025, uviedla stanica ERR. https://spravy.rtvs.sk/2024/01/pobaltske-krajiny-posilnuju-svoje-hranice-na-hraniciach-s-ruskom-a-bieloruskom-postavia-obrannu-liniu/

    -

    marec

    Pobaltské štáty vytvárajú obrannú líniu na hraniciach s Ruskom a Bieloruskom. Lotyšsko investuje 300 miliónov eur

    5.3.24

    Lotyšsko plánuje v najbližších piatich rokoch investovať 303 miliónov eur do posilnenia ochrany svojich hraníc s Ruskom a Bieloruskom. Vyplýva to z plánov ministerstva obrany, ktoré v utorok schválila lotyšská vláda, uviedla agentúra DPA.

    Tieto plány počítajú s výstavbou obranných štruktúr a opevnených pozícií pre vojakov pozdĺž východných hraníc. Vybudované budú aj rôzne prekážky, protitankové priekopy a sklady munície a mín.

    Obranná línia pobaltských štátov

    Tento krok je súčasťou úsilia o vytvorenie obrannej línie, ktorou pobaltské štáty Estónsko, Lotyšsko a Litva zabezpečia svoje hranice s Ruskom a jeho blízkym spojencom Bieloruskom pred prípadnými útokmi.

    Príslušnú dohodu uzavreli ministri obrany týchto troch susedných krajín v polovici januára. Obranná línia, s ktorou počítajú aj obranné plány NATO, sa má rozvíjať koordinovaným spôsobom, každá krajina ju však bude financovať z vlastných rozpočtových zdrojov.

    https://www.ta3.com/clanok/928045/pobaltske-staty-vytvaraju-obrannu-liniu-na-hraniciach-s-ruskom-a-bieloruskom-lotyssko-investuje-300-milionov-eur

    -

    júl

    NATO v pohotovosti. Členská krajina sa obáva ruskej invázie, robí obrovské prípravy

    5. júla 2024

    • Litva patrí medzi najpravdepodobnejšie ciele ruskej agresie
    • Obyvatelia krajiny preto nechcú nechať nič na náhodu, pripravujú obranu štátu

    Vzťahy medzi Západom a Ruskom sú najhoršie od čias Studenej vojny. Ruskí predstavitelia na čele s bývalým prezidentom Dmitrij Medvedevom či hovorkyňou ruského ministerstva zahraničia Marijou Zacharavovou neustále šíria vyhrážky jadrovou vojnou či vojenskou agresiou členským krajinám Severoatlantickej aliancie (NATO).

    Vyhrážky Ruska i snahy Vladimira Putina, ktorý chce podľa expertov obnoviť Sovietsky zväz, vyvolávajú v pobaltských štátoch veľké obavy. Práve Pobaltie bolo k ZSSR pridané násilím počas druhej svetovej vojny. 

    Geografická poloha Pobaltia tiež pridáva ľudom, ktorí v ňom žijú, vrásky na čele. Litva, Lotyšsko a Estónsko je totiž veľmi rýchlo možné odrezať od pomoci spojencov, obsadením takzvaného Suwalského priesmyku.

    Sporný úsek leží medzi Poľskom, Litvou, Bieloruskom a ruskou exlávou Kaliningrad. Ak by ho Rusi z Kalingradu a Bieloruska obsadili, dokázali by ovládať vstup do Pobaltia.

    Našťastie pre obyvateľov Pobaltia vstup Fínska a Švédska do Aliancie znamená otvorenie ďalšej trasy pre zásobovanie a pomoc v prípade napadnutia.

    Antitankové priekopy či míny 

    Litovčania sa ale rozhodli nenechať nič na náhodu a aktívne sa pripravujú na možnosť ruského útoku. Posilňuje sa bezpečnosť na hraniciach s Ruskom i Bieloruskom. Pribúdajú aj ochranné prvky na území celej krajiny, ktoré majú chrániť dôležité mestá, cesty či objekty.

    „Budeme obstarávať protitankové míny, diaľkové míny, začne príprava siete protitankových priekop a mostov. V prípade pohybu nepriateľa bránenie jeho pohybu. Chýbať nebude ani trvalé opevnenie niektorých miest v pohraničí,“ cituje portál Delfi litovského ministra národnej obrany Laurynasa Kasčiūnasa.

    Výstavba týchto obranných línií sa má začať už toto leto. Pri obrane hraníc chcú Litovčania spolupracovať s Poliakmi, s ktorými ich spája rovnaký problém. Ten pozostáva nielen z obáv z Ruskej federácie ale, aj z hranice, ktorú obe krajiny zdieľajú s Bieloruskom. Na tejto hranici sa hromadia emigranti z Blízkeho východu, ktorých tam zrejme púšťa či dopravuje samotný Minsk, aby zvýšil tlak na krajiny NATO.

    Poliaci aj Litovčania spolupracujú aj na ďalších obranných projektoch. Príkladom je výcvikové centrum v Poľsku pre operátorov salvového raketometu HIMARS.

    Evakuácia Vilniusu za 1,5 dňa 

    Opatrenia prijímajú aj jednotlivé mestá. Príkladom je metropola Litvy Vilnius. Jej primátor Valdas Benkunskas informoval médiá a občanov, že v okolí hlavného mesta vzniknú prekážky, ktoré majú zabrániť vstupu okupantom na tankoch. Vybudovať preto majú takzvané „dračie zuby“ a „ježkov“, teda betónové prekážky, ktoré sa dajú v prípade potreby rozmiestniť na prístupové cesty alebo plochu, kde je potrebné zabrániť nepriateľovi pri vstupe.

    „Sú primárne potrebné na zablokovanie vjazdu do mesta po ceste,“ cituje primátora portál Express„Ide o hlavné cesty južným a východným smerom, čo vám môže naznačiť vonkajšia hranica NATO.“

    Benkunskas však priznáva, že pôjde aj o lesné, poľné či štrkové cesty. Vedenie mesta vypracovalo plány, ktoré cesty konkrétne zablokovať s expertmi, no o ktoré spojenia pôjde, ostáva tajné.

    Okrem zamedzenia vstupu vedenie Vilniusu vypracovalo aj plány na evakuáciu mesta, ktorú by mali schopní vykonať za jeden a pol dňa.  

    „Ako to dosiahnuť, závisí od podmienok. Nemôžeme vylúčiť ani možné prípady sabotáže a úmyselného zasahovania,“ uviedol Benkunskas

    „Budeme mať najmenej päť scenárov v závislosti od konkrétnych podmienok,“ dodal.

    Ako vidieť, Litovčania berú možnosť ruskej invázia veľmi vážne, rovnako ako ich spojenci. Od ruskej agresie na Ukrajine sa posilnili medzinárodné bojové skupiny, ktoré sa nachádzajú na východnom krídle NATO, teda v Litve, Lotyšsku, Estónsku, Poľsku, Slovensku, Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku. NATO tiež od minuloročného samitu vo Vilniuse vypracovalo konkrétne plány na obranu v prípade ruskej agresie. Nedávno sme informovali, že pomoc spojencov majú zabezpečiť práve koridory, cez ktoré bude prúdiť vojenská pomoc a vojaci. Jeden z nich má mieriť práve na Pobaltie.

    Americký generál Ben Hodges ale upozornil, že každá napadnutá krajina bude musieť vydržať brániť sa sama alebo s pomocou okolitých spojencov približne dva týždne, dokiaľ by prišli posily z krajín ako je Nemecko či Francúzsko.

    https://www.startitup.sk/nato-v-pohotovosti-clenska-krajina-sa-obava-ruskej-invazie-robi-obrovske-pripravy/

    Zopár automatických prekladov:

    január

    "Setkání vysokých představitelů obrany také zmínilo, že každá z pobaltských zemí zakoupila raketový systém HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System  ), který může zasáhnout cíle až 300 kilometrů v Rusku nebo Bělorusku, pokud bude střílen z blízkosti hranic.

    Lotyšský ministr obrany Sprūds na dotaz, zda Lotyšsko vypoví Ottawskou úmluvu proti protipěchotním minám, řekl, že lotyšské ozbrojené síly předloží zprávu o této záležitosti 22. ledna, poté vláda zformuluje své stanovisko.

    Na platformě ManaBalss/MyVoice byla zahájena občanská iniciativa, která žádá, aby Lotyšsko vypovědělo Ottawskou úmluvu, aby mohlo podél své hranice instalovat protipěchotní minová pole.

    Sprūds novinářům řekl, že Lotyšsko v současné době vlastní protitankové a protipěchotní miny, které by „mohlo použít v případě nouze“. Zatímco lotyšský ministr obrany odložil rozhodnutí o porušení smlouvy o pozemních minách, naznačil, že země hledá opatření „kontramobility“ v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Opatření kontramobility zahrnují fyzické překážky bránící pohybu nepřátelských jednotek a také střelbu zbraní na nepřítele.

    Estonský ministr obrany Pevkur řekl, že nášlapné miny „nebyly kouzelným nástrojem“ a varoval, že opuštění smlouvy o zákazu protipěchotních min by vyvolalo obavy mezi spojenci pobaltských zemí. Poznamenal také, že miny mohou představovat nebezpečí pro osoby využívající pohraniční lesy k rekreačním účelům."

    https://juriskaa.substack.com/p/baltics-to-build-border-defense-line

    V současné době neexistuje žádné vojenské a mezinárodní ospravedlnění pro odstoupení od Ottawské úmluvy, která zakazuje používání nášlapných min, uvedl ministr obrany Andris Sprūds (Progressives) v prohlášení pro média z 22. ledna.

    Ministr uvedl, že k tomuto závěru dospěl poté, co se seznámil s vojenským hodnocením připraveným Národními ozbrojenými silami (NBS) ohledně možných důsledků odstoupení Lotyšska od Ottawské úmluvy. Ministr o této otázce jednal také se spojenci, včetně litevských a estonských ministrů obrany.

    „Jedná se o řízené protipěchotní miny a protitankové miny, které jsou významnou součástí obranných schopností Lotyšska a jsou již ve výzbroji NBS. Je třeba také poznamenat, že k Ottawské úmluvě přistoupilo 164 zemí – všechny členské státy NATO [..],“ uvedl ministr obrany.

    „Přítomnost spojeneckých vojenských jednotek NATO v Lotyšsku je důležitým prvkem pro posílení naší bezpečnosti, stejně jako pro efektivní zajištění odstrašovacích a obranných schopností Aliance a pro realizaci obranných plánů NATO v regionu. Proto tuto otázku konzultujeme s našimi spojenci a byli jsme ujištěni, že účast na Ottawské úmluvě posiluje naše vztahy,“ uvedl.

    „Abychom protivníka účinně odradili, je nezbytná koordinace s Litvou a Estonskem. Minulý týden podepsali ministři obrany všech tří pobaltských států dohodu o vytvoření baltské obranné linie. Posílí naše schopnosti vojensky chránit východní hranici pobaltských států a NATO a zajistí, že pohyb případného protivníka bude zdržen a zablokován,“ poznamenal Sprūds.

    Ministr rovněž upozornil na skutečnost, že NBS má v současné době zpracován podrobný plán vojenského posílení a antimobility východní hranice, který bude do konce měsíce předložen kabinetu ministrů. Stanovuje způsoby, jak zajistit ochranu země a různými prostředky oddálit protivníka.

    https://eng.lsm.lv/article/society/defense/22.01.2024-defense-minister-latvia-should-not-withdraw-from-anti-mine-convention.a539866/

    marec

    "Aby se zabránilo pohybu nepřítele, Lotyšsko zrekonstruuje stávající silnice, aby byla hranice bezpečnější, a to přidáním protitankových příkopů, zatímco odvodňovací příkopy v pohraničních oblastech budou později přeměněny na protitankové tranše.

    Budou instalovány překážkové čáry různých typů. Například protitankové příkopy budou vyztuženy betonovými bloky a konstrukcemi, jako jsou takzvané dračí zuby a protitankové miny. Překážkové čáry budou přizpůsobeny terénu s plným využitím přírodních překážek, jako jsou bažiny, lesní plácky a další přírodní překážky. 

    Budou instalovány překážkové čáry různých typů. Například protitankové příkopy budou vyztuženy betonovými bloky a konstrukcemi, jako jsou takzvané dračí zuby a protitankové miny. Překážkové čáry budou přizpůsobeny terénu s plným využitím přírodních překážek, jako jsou bažiny, lesní plácky a další přírodní překážky. 

    Pohraniční oblast bude také vybavena speciálně určenými a bezpečnými sklady pro výbušniny, miny a ženijní vybavení, které lze rychle odeslat k posílení obranné linie. Lotyšsko také vypracuje plány podrobně popisující, jak se připravit na okamžité a efektivní uzavření hlavních dopravních tras, jako jsou silnice, železniční tratě a mosty, aby se zabránilo nepříteli v postupu. 

    Jak bylo uvedeno dříve, lotyšští, litevští a estonští ministři obrany schválili iniciativu Baltské obranné linie během třístranného jednání v lednu. Posílí obranu východní hranice pobaltských zemí a NATO. Úzce koordinovaná výstavba obranné linie bude samostatně financována každou zúčastněnou zemí. 

    Baltská obranná linie významně posílí vojenskou obrannou infrastrukturu a schopnosti pobaltských zemí a zabrání Rusku v případných rychlých vojenských útokech. Tato iniciativa je v souladu s obrannými plány NATO."

    https://www.mod.gov.lv/en/border-fortification

    Tu na 4 stranách A4 s. 10-13:

    https://magnetpress.online/atm-7-2024

  • Parlament v Litve schválil zákon ohľadom Dohovoru o kazetovej munícii

    Vilnius 11. júla (TASR) — Litovský parlament urobil vo štvrtok prvý krok k odstúpeniu krajiny od Dohovoru o kazetovej munícii (CCM), ktorý zakazuje používanie, prepravu, výrobu a skladovanie kazetových bômb. V prvom čítaní schválili poslanci návrh zákona o odstúpení od tohto dohovoru prijatého v roku 2008 v Osle, informovala agentúra AFP.

    Námestník ministra obrany Renius Pleskys, ktorý návrh zákona predložil, jeho vypracovanie zdôvodnil "zásadnou" zmenou bezpečnostnej situácie od ratifikácie dohovoru Litvou v roku 2011.

    "Vojna Ruska proti Ukrajine ukazuje, že je mimoriadne ťažké účinne nahradiť kazetovú muníciu a jej obranný účinok na zastavenie rozsiahleho útoku," povedal Pleskys.

    Nahradením štandardnej munície kazetovou sa podľa neho výrazne znižuje množstvo munície potrebné na dosiahnutie rovnakého účinku.

    Pleskys dodal, že dohovor predstavuje pre Litvu prekážku aj pri výcviku vojakov z krajín NATO, ktoré kazetovú muníciu používajú.

    Kazetová munícia môže byť zhodená z lietadla alebo vystrelená z dela. Kazetová bomba sa vo vzduchu rozpadne a rozptýli do širokej oblasti submuníciu, napríklad malé bomby.

    Tento druh munície však tiež predstavuje trvalú hrozbu, pretože mnohé bomby po dopade na zem nevybuchnú a stanú sa fakticky nášľapnými mínami.

    Rusko aj Ukrajina používajú kazetovú muníciu od rozpútania vojny Moskvou vo februári 2022.

    Medzinárodné hnutie Koalícia proti kazetovej munícii (CMC) a medzinárodná mimovládna organizácia Handicap International rozhodnutie Litvy vo štvrtok odsúdili. V tlačových správach uviedli, že by mohlo predstavovať nebezpečný precedens pre ďalšiu existenciu dohovoru.

    K Dohovoru o kazetovej munícii sa doteraz pripojilo 124 štátov vrátane 24 členov NATO a 21 členov Európskej únie — 112 ho ratifikovalo, 12 dohovor podpísalo, ale ešte ho neratifikovalo. Spojené štáty americké medzi týmito krajinami nie sú.

    https://www.teraz.sk/zahranicie/litva-parlament-schvalil-zakon-odstu/808182-clanok.html

  • Pobaltie avizovalo opustenie Moskvou kontrolovanej elektrickej siete

    Vilnius 16. júla (TASR) - Prevádzkovatelia elektrických sietí troch pobaltských krajín v utorok oficiálne oznámili Rusku a Bielorusku, že ukončia dohodu z roku 2001, na základe ktorej sú Estónsko, Lotyšsko a Litva pripojené k elektrickej prenosovej sústave kontrolovanej Moskvou.

    Plán odstaviť sa od ruskej siete oznámili pobaltské krajiny minulý rok. Ide o jeden z krokov, ktorými sa snažia odpútať od závislosti od Ruska po jeho invázii na Ukrajinu. Vo februári budúceho roka sa štáty pripoja na hlavnú kontinentálnu európsku elektrickú sieť.

    Estónsky Elering, lotyšská spoločnosť AST a litovský Litgrid, uviedli, že spoločné oznámenie o odchode z ruskej siete podpísali v utorok v Rige. Spoločná dohoda s Moskvou a Minskom sa skončí 7. februára a pobaltské systémy sa od siete odpoja nasledujúci deň.

    "Odpojíme a demontujeme posledné fyzické prepojenia s ruskými a bieloruskými sieťami," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Litgrid Rokas Masiulis. Krok zároveň nazval "ambicióznym projektom energetickej nezávislosti."

    Estónsko, Lotyšsko ani Litva v súčasnosti nekupujú elektrinu z Ruska. Zostávajú však fyzicky pripojené k sieti, v ktorej elektrickú frekvenciu kontroluje Moskva na základe dohody BRELL z roku 2001. Oba systémy používajú striedavý prúd s frekvenciou 50 Hz.

    "Synchronizácia s kontinentálnou Európou umožní nezávislé, stabilné a spoľahlivé riadenie frekvencie elektrických sietí pobaltských štátov a zvýši energetickú bezpečnosť v regióne," uviedol estónsky prevádzkovateľ siete Elering.

    Estónsko, Lotyšsko a Litva sa v roku 2019 dohodli s Európskou komisiou na koordinácii pripojenia k energetickej sieti EÚ do konca roka 2025. Vojna Ruska na Ukrajine však projekt urýchlila. EÚ celkovo na projekt vyhradila 1,2 miliardy eur.

    https://www.teraz.sk/zahranicie/pobaltske-krajiny-oznamili-ze-opusti/809216-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253BsZahrani%25C4%258Die

  • Zora
    upravené 27 Jul 16:52 ->

    Helsinki podozrievajú ruskú loď zo vstupu do fínskych vôd

    Helsinki 26. júla (TASR) - Fínsko má podozrenie, že ruská loď v piatok neoprávnene vplávala do jeho vôd. Oznámilo to fínske ministerstvo obrany, píše TASR na základe správy Reuters.

    "Pohraničná stráž incident vyšetruje a poskytne ďalšie informácie, akonáhle vyšetrovanie pokročí," uviedol fínsky rezort obrany. Dodal, že k incidentu došlo vo Fínskom zálive. Ministerstvo nespresnilo, či išlo o vojenskú alebo civilnú loď.

    Vzťahy medzi Moskvou a Helsinkami sú napäté od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu vo februári 2022 a následného vstupu Fínska do Severoatlantickej aliancie v apríli 2023. Helsinki v júni informovali, že štyri ruské vojenské lietadlá 10. júna narušili fínsky vzdušný priestor, pripomína Reuters.
    https://www.teraz.sk/zahranicie/helsinski-podozrievaju-rusku-lod-zo-v/811411-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253BsZahrani%25C4%258Die

    Lotyšsko zakáže vstup bieloruským autám

    Riga 15. júla (TASR) - V Lotyšsku začne od utorka platiť zákaz vstupu osobných vozidiel s bieloruskými poznávacími značkami, ktoré prichádzajú z Bieloruska alebo Ruska. S odvolaním sa na lotyšský daňový úrad o tom v pondelok informovala agentúra Reuters.

    Opatrenie je súčasťou nového balíka sankcií prijatého Európskou úniou, na základe ktorého sa podľa lotyšského úradu "do značnej miery prispôsobili sankcie uvalené na Bielorusko sankciám uvaleným na Rusko".

    Členské štáty EÚ hraničiace s Ruskom - Poľsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva a Fínsko - ako aj Nórsko zakázali vstup vozidlám s ruskými evidenčnými číslami ešte vlani. Tento zákaz bol taktiež súčasťou sankčných opatrení uvalených na Rusko za jeho agresiu proti Ukrajine.

    Pobaltské krajiny ešte v septembri 2022 zakázali vstup ruským turistom. Lotyšsko tento zákaz predĺžilo až do marca 2025 s odvolaním sa na ruskú inváziu. https://www.teraz.sk/zahranicie/lotyssko-zakaze-vstup-bieloruskym-os/808830-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch

    Deväť krajín z oblasti Baltského mora chce zaobstarať námorné míny

    Washington 9. júla (TASR) — Nemecko a osem ďalších krajín v oblasti Baltského mora uvažuje o spoločnom zaobstaraní námorných mín, keďže Rusko sa v tomto regióne správa čoraz asertívnejšie. Pred summitom NATO, ktorý sa v utorok začne vo Washingtone, to novinárom povedal nemecký minister obrany Boris Pistorius.

    "Len nedávno sme videli, ako sa Rusko snaží rozšíriť svoje výsostné vody pri Kaliningrade. Je jasné, že niečo takéto nedovolíme," uviedol Pistorius. Dodal, že na tento účel treba mať k dispozícii prostriedky na odstrašenie a jedným z nich sú námorné míny.

    Pistorius narážal na udalosť z mája, keď Estónsko obvinilo ruskú pohraničnú stráž z odstránenia navigačných bójí z estónskej strany pohraničnej rieky Narva.

    Okrem Nemecka sa na spoločnom zaobstaraní námorných mín chcú podieľať Dánsko, Estónsko, Fínsko, Nórsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko a Švédsko.

    Podľa Pistoriusa bude mať spoločný postup mnoho výhod, pretože zníži náklady a umožní zdieľanú logistiku a údržbu.

    "Ušetríme peniaze a je to efektívnejšie. A navyše prispejeme k plneniu cieľov NATO v oblasti bojovej munície a znížime úroveň fragmentácie našich európskych zbraňových systémov," uviedol nemecký minister.

    Baltské more je jednou z najrušnejších námorných ciest na svete. Prístup doň je možný len cez tri úžiny. Rusko má značné vojenské kapacity v Petrohrade a Kaliningrade a v prípade konfliktu by boli podľa NATO ohrozené lodné trasy a podmorské káble.

    Ak by došlo k uzavretiu niektorého z prielivov, vážne by bola zasiahnutá námorná nákladná doprava do Švédska a Fínska a pobaltské štáty by od nej boli odrezané úplne. Námorné míny sa môžu použiť na ochranu prístavov alebo blokovanie námorných trás.
    https://www.teraz.sk/zahranicie/devat-krajin-z-baltskeho-mora-chce-s/807636-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch

    Nórsko začalo vytvárať núdzové zásoby obilia

    Oslo 25. júna (TASR) - Nórska vláda v utorok podpísala dohodu o začatí vytvárania zásob obilia. Pandémia ochorenia COVID-19, vojna v Európe a klimatická zmena totiž ukázali, že je to potrebné.

    Nórsky minister poľnohospodárstva a potravinárstva Geir Pollestad podpísal so štyrmi súkromnými firmami dohodu o uskladnení 30.000 ton obilia. Pšenicu, ktorá bude patriť nórskej vláde, budú spoločnosti skladovať v zariadeniach po celej krajine.

    Vytváranie pohotovostných zásob obilia znamená, že krajina bude pripravená aj na nečakané a "nepredstaviteľné" udalosti, uviedlo ministerstvo.

    Nórsko v ďalších rokoch podpíše ďalšie zmluvy o vytvorení zásob. Cieľom je mať do konca desaťročia v zásobe približne 82.500 ton obilia, "aby sme potom mali dostatok obilia na trojmesačnú spotrebu obyvateľov Nórska v krízovej situácii, ktorá môže nastať", uviedol Pollestad pre nórsku štátnu televíziu a rozhlas NRK.

    Nórsko malo zásoby obilia už v 50. rokoch 20. storočia, ale v roku 2003 svoje sklady zatvorilo. Vtedy sa totiž rozhodlo, že už nie sú potrebné.

    Po ruskej invázii na Ukrajinu v roku 2022 však Nórsko zriadilo komisiu na vyhodnotenie silných a slabých stránok svojich systémov núdzovej pripravenosti, ktorá odporučila vytvorenie zásob obilia. https://www.teraz.sk/ekonomika/norsko-zacalo-vytvarat-nudzove-za/804408-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch