Elektromobily

F
upravené 16 May 09:00 v Mimo kategórií #1#1

Minule som tak pozeral nejaké dokumenty o elektromobiloch, ako sa nabíjajú aké problémy sú s nimi. Keď napríklad buchne baterka a tak.

Pritom som si uvedomil jednu vec. Keď človek nabije elektromobil, tak zoberie energiu zo siete a tú pretransformuje na chemickú energiu batérie. Dnešné batérie väčšinou funguju na chemickej reakcii, ktorá vytvára elektrinu. Síce existujú aj baterky fungujúce na princípe elektického náboja - niečo ako jeden veľký kondenzátor, ale to ešte nie je tak rozšírené. Takže späť, nabijem si elektromobil, mám energiu baterky. To je všetko čo poháňa moje auto, stroj.
V prípade spaľovacieho motora mám tam naftu alebo benzín. Ten sa spaľuje, a teraz pozor, "v prítomnosti kyslíka". Takže energia, ktorú používam pre pohyb auta, sa neberie len z energetickej výdatnosti paliva ale aj z okolitého vzduchu. U dieslových motorov je to pomer paliva k vzduchu 1:16 (to je maximálna záťaž, pri malej záťaži je to okolo 1:60), u benzínových áut niečo okolo 1:9. Takže, v prípade spaľovacích motorov my vlastne so sebou vezieme len desatinu energetických zdrojov potrebných pre pohon auta, zbytok je braný z okolitého prostredia.
Neviem ako tomu chcú čeliť elektromobily, ktoré fungujú len na baterke, pretože tie z okolitého prostredia nedokážu prímať žiadnu ďalšiu energiu.
Zase myšlienka rekuperácie enegie , tjs hybrid je docela dobrá, pretože pri brzdení alebo pri pohybe v mestskej kolóne sa zíde pohon na batériu. Šetrí to motor.

Komentáre

  • Vdaka za tuto temu, dam to aj sem:

    Zeby odpis elektromobilizmu?

    https://vtm.zive.cz/clanky/tezba-lithia-muze-poskodit-zivotni-prostredi-a-pripravit-lidstvo-o-vodu-ukazuje-nejnovejsi-analyza/sc-870-a-217410/

    Inak taka otazka uz ked si to nadhodil, nebude problem so spalovacimi autami hlavne v tom, ze konzumuju privela kyslika? Nezacina nam chybat? Nevie niekto?

  • @Kancelar povedal/-a:
    Vdaka za tuto temu, dam to aj sem:

    Zeby odpis elektromobilizmu?

    https://vtm.zive.cz/clanky/tezba-lithia-muze-poskodit-zivotni-prostredi-a-pripravit-lidstvo-o-vodu-ukazuje-nejnovejsi-analyza/sc-870-a-217410/

    Inak taka otazka uz ked si to nadhodil, nebude problem so spalovacimi autami hlavne v tom, ze konzumuju privela kyslika? Nezacina nam chybat? Nevie niekto?

    Podle mě chybět nebude. Z kyslíku se při "spotřebování" jako součást paliva stane nějaký oxid (oxid uhličitý především). Oxid uhličitý pak se fotosyntézou mění zpátky na kyslík. Doufám, že to takto funguje. TAkže pokud si nevykácíme lesy, tak bude kyslíku dost - navíc, pokud bude oxid uhličitý stoupat, tak je to fajn hnojivo a fotosyntéza poběží rychleji. A v neposlední řadě ropy (a uhlí) není už tolik aby její postupné spálení nás vydusilo. Četl jsem výhledy, že v roce 2200 - 2300 už toho moc nezbyde.

  • Kyslik, ktory sa uvolnuje pri fotosynteze nepochadza k oxidu uhliciteho ale z vody H2O. Slnecna enargia je pri fotosynteze zachytena a pouzita na fotolyzu (stiepenie) vody na vodik a kyslik. Vodik redukuje CO2 na jednoduche sacharidy (niekedy sa volali uhlovodany) a kyslik sa uvolnuje do atmosfery.
    Velmi podrobne je to vysvetlene napr. na https://sk.wikipedia.org/wiki/Fotosyntéza

  • @Rusofil povedal/-a:

    @Kajuga povedal/-a:

    @Kancelar povedal/-a:
    Vdaka za tuto temu, dam to aj sem:

    Zeby odpis elektromobilizmu?

    https://vtm.zive.cz/clanky/tezba-lithia-muze-poskodit-zivotni-prostredi-a-pripravit-lidstvo-o-vodu-ukazuje-nejnovejsi-analyza/sc-870-a-217410/

    Inak taka otazka uz ked si to nadhodil, nebude problem so spalovacimi autami hlavne v tom, ze konzumuju privela kyslika? Nezacina nam chybat? Nevie niekto?

    A v neposlední řadě ropy (a uhlí) není už tolik aby její postupné spálení nás vydusilo. Četl jsem výhledy, že v roce 2200 - 2300 už toho moc nezbyde.

    Tady jde o omyl, nebo záměr "vědců". Uhlí, ropa a plyn vznikají pořád i dnes. Jsou to obnovitelné zdroje planety. Uhlí se vůbec netvoří ze zetlelých rostlin, ale z metanu. Je to další vědecký blud kterým nás krmí. Ještě v sedmdesátých letech jsem četl, jak začátkem 21.stolet bude nedostatek uhlovodíků. Už bychom měli mít nedostatek a pořád jich je fůra.

    Děkuji moc za reakci. (A také děkuji Pleistocenovi za upřesnění/korekci a má samozřejmě pravdu.)

    Rád bych se zeptal, zda k tomu není něco více podrobněji, než např. zde:
    (cca 12:32 a okolo).

    Jde mi o to, že toto geniální a inspirativní video neobjasnilo nějaké věci, např. proč někde ropa/uhlí není a někde jsou toho fůry. Nenašel jsem souvislost.

    Každopádně si dovolím prohlásit, že tak jako se časem zásoby spotřebují - např. Anglie měla dost uhlí a už je vytěžená - tzn.. spotřebovává se rychleji, než je schopná biosféra obnovit (jakýmkoliv způsobem).
    Ještě jednou děkuji.

  • R
    upravené Thu 14 Jul 2022 #8->

    @Kajuga povedal/-a:

    @Rusofil povedal/-a:

    @Kajuga povedal/-a:

    @Kancelar povedal/-a:
    Vdaka za tuto temu, dam to aj sem:

    Zeby odpis elektromobilizmu?

    https://vtm.zive.cz/clanky/tezba-lithia-muze-poskodit-zivotni-prostredi-a-pripravit-lidstvo-o-vodu-ukazuje-nejnovejsi-analyza/sc-870-a-217410/

    Inak taka otazka uz ked si to nadhodil, nebude problem so spalovacimi autami hlavne v tom, ze konzumuju privela kyslika? Nezacina nam chybat? Nevie niekto?

    A v neposlední řadě ropy (a uhlí) není už tolik aby její postupné spálení nás vydusilo. Četl jsem výhledy, že v roce 2200 - 2300 už toho moc nezbyde.

    Tady jde o omyl, nebo záměr "vědců". Uhlí, ropa a plyn vznikají pořád i dnes. Jsou to obnovitelné zdroje planety. Uhlí se vůbec netvoří ze zetlelých rostlin, ale z metanu. Je to další vědecký blud kterým nás krmí. Ještě v sedmdesátých letech jsem četl, jak začátkem 21.stolet bude nedostatek uhlovodíků. Už bychom měli mít nedostatek a pořád jich je fůra.

    Děkuji moc za reakci. (A také děkuji Pleistocenovi za upřesnění/korekci a má samozřejmě pravdu.)

    Rád bych se zeptal, zda k tomu není něco více podrobněji, než např. zde:

    Jde mi o to, že toto geniální a inspirativní video neobjasnilo nějaké věci, např. proč někde ropa/uhlí není a někde jsou toho fůry. Nenašel jsem souvislost.

    Každopádně si dovolím prohlásit, že tak jako se časem zásoby spotřebují - např. Anglie měla dost uhlí a už je vytěžená - tzn.. spotřebovává se rychleji, než je schopná biosféra obnovit (jakýmkoliv způsobem).
    Ještě jednou děkuji.

    Videa Skljarova jsem sem dával také, ale byl jsem nařčen přívrženci Hoxe, že jsou to bludy. Ale pojďme dál. Hráz byla rozrušena, takže se dá dál odkrývat tajemství naší Země.
    Ke vzniku uhlí z metanu.
    Jistě jste si všimli, že v zimě, za velkého mrazu a vyšší vlhkosti se nám na oknech z vody tvoří hezké obrazce, které vypadají, jako kapradiny.
    Totéž ale dokáže udělat metan, při specifických podmínkách. Při vysokém tlaku a teplotě se tvoří stejné obrazce a přitom vzniká uhlí! Takzvané "kapradiny" které se nacházejí v různých slojích uhlí není nic jiného, než tytéž obrazce, které pozorujeme na našich zimních oknech. Z toho plyne, že uhlí se netvoří miliony let ze shnilých kapradin, ale tvoří se pořád i v dnešní době z metanu. Proto horníci občas nacházejí nástroje ve slojích uhlí. Jedná se o zapomenuté nástroje horníků, kteří tam kdysi těžili uhlí, pak po vytěžení odešli, ale uhlí se tam tvořilo pořád. Podobně jak se pořád tvoří zemní plyn a ropa.
    To, že má Anglie uhlí vytěžené, je jenom tvrzení těch, kteří chtěli uzavřít doly. Skutečnost může být jiná.

  • Ohľadne tvorenia uhlia. Aby vznikol tlak je potrebné bane uzavrieť (zasypať/možno zatopiť). Takže za pár možno ani nie sto rokov keď sa tam metán nahromadí vznikne znova uhlie.

    Ohľadne miest zdrojov ropy a plynu. tiež si myslím že sú to najľahšie prestupiteľné miesta zo stredu planéty kde je fúzny reaktor kde ako zdroj vodíka je žriedlo z eteru (t.j. z virtuálnych častíc sa stanú skutočné)

    Ono aj vznik planét/hviezd (nie planetiek alebo meteorov bez reaktora) je proste na miestach tých žriediel.

    A teraz k elektromobilom. Jediný skutočný problém toho pohonu je v tom že sa používajú lítiové a iné podobné chemické batérie. Ako zdroj energie pre auto by mali byť kondenzátorové batérie (s prakticky "doživotnou" možnosťou obnovovania náboja) alebo vodíkové/metanové zdroje (palivové články alebo superefektívny motor zo vnútorným spaľovaním) a ako pohon elektromotor s trvalými magnetmi.

    Všimol som si že číňania údajne vyvinuli kondenzátorové batérie na princípu nano uhlíku. Že vraj majú aj prototyp auta s tými batériami a mali to auto vyrábať. Ale nič sa nedeje. Takže neviem či to len nebola kachna možno aj od GP. (skúsim ten článok nájsť)

    ps. viem že sú to odvážne teórie ale ak je to pravde bude nutné veľkú časť súčasnej teórie o vzniku a fungovania vesmíru prepísať. A hlavne je to potrebné preveriť. Ale logicky to vyzerá veľmi konzistentne. Viď aj to video od My techno labu.

  • vyvinuli kondenzátorové batérie na princípu nano uhlíku.

    Áno je to pravda. V minulosti kondenzátor o veľkosti 1 farad bol o veľkosti 20 - 30 cm valec. Dneska to vedia spraviť o veľkosti 2 - 3 cm. Problém u takých batérií je bezpečnosť. To keď náhodou narušíš fyzickú štruktúru takého kondeznátora, tak je to výbuch. Aj líthiové batérie vybuchujú ale nie je to až také katastrofálne ako u tých kondezátorových. Je to v podstate tých kondenzátorových batérií - obrovský náboj nakopený na malom fyzickom priestranstve , bomba je to isté - obrovká energia nakopená v malom priestranstve.
    O vodíkových článkoch som tiež niečo počul. Tam to vyzerá sľubne, pretože oni vodík stlačia až na ľad a ten sa vezie v aute. Pri náraze, požiari sa jednoducho nestihne ten ľad z vodíku tak rýchlo "roztopiť" a nehrozia žiadne výbuchy. Počas behu auta sa z toho kusa ľadu vodíka pomaly uvoľňuje energia, dostatočná pre poháňanie auta. Funguje to na nejakom chemickom procese nie na spaľovaní vodíka.

  • @Ferry povedal/-a:
    O vodíkových článkoch som tiež niečo počul. Tam to vyzerá sľubne, pretože oni vodík stlačia až na ľad a ten sa vezie v aute. Pri náraze, požiari sa jednoducho nestihne ten ľad z vodíku tak rýchlo "roztopiť" a nehrozia žiadne výbuchy. Počas behu auta sa z toho kusa ľadu vodíka pomaly uvoľňuje energia, dostatočná pre poháňanie auta. Funguje to na nejakom chemickom procese nie na spaľovaní vodíka.

    Ne led Ferry. Opravuji. Kovový hydrid. Vlastně taková "houba" z nějakého kovu. Třeba platina. Rusové na to jdou levně, tak je to slitina niklu a lanthanu. Vodík má tak malou molekulu, že se vsákne, doslova, do krystalické mřížky některých kovů.
    Vodík nelze přivést do tuhého skupenství ani při absolutní nule. Jediný prvek který nemá pevné skupenství. I při fyzikálně maximálním tlaku kdy ještě proton a elektron vodíku drží pohromadě, je to velmi hustá kapalina.

  • d
    upravené Fri 15 Jul 2022 #12->

    @Ferry povedal/-a:

    vyvinuli kondenzátorové batérie na princípu nano uhlíku.

    To keď náhodou narušíš fyzickú štruktúru takého kondeznátora, tak je to výbuch.

    Tiež som si toho vedomí. Preto by by mohla byť kombinácia kondenzátorových batérií o nízkom objemu (rekuperácia a vyrovnávanie špičiek odberu) a vodíkového palivového článku dobrá kombinácia (hlavný zdroj).

  • 5.1.24

    Elektromobily fičali už pred 112 rokmi: Lepšie ako dnešné? Aha, koľko stáli



    Žena pripája elektromobil k nabíjacej stanici.

    Zdroj: Museum of Innovation and Science

    --

    Pri dnešnom pohľade na špičkový elektromobil, akým je Tesla, sa ľahko môže zdať, že elektrické vozidlá sú novým vynálezom. Ako však ukazujú dobové fotografie Múzea inovácií a vedy v New Yorku, história elektromobilov siaha oveľa ďalej, než by sme si mysleli.

    Fotografie vznikli ešte v roku 1912. Je na nich žena stojaca pred elektromobilom značky Columbia Electric Victoria Phaeton. Tento typ bol prvýkrát vyrobený v roku 1905. Jeho cena v roku 1908 bola v prepočte na dnešné peniaze 41 000 eur.

    Vozidlo sa pri svojom prvom uvedení na trh tešilo veľkej popularite. V brožúre spoločnosti Columbia Electric Vehicles sa píše: „Je to najinteligentnejšie, najrýchlejšie, najmodernejšie a najspoľahlivejšie ľahké elektrické vozidlo, aké sa dá zohnať.“

    Auto malo 24 batériových článkov, tri prevodové stupne pre jazdu dopredu a dva dozadu. Dosahovalo maximálnu rýchlosť 24 km/h. Chýbal klasický volant a plynový pedál. Rýchlosť sa ovládala pomocou páky ľavou rukou. Brzdy mali dva pedále, jeden na parkovanie, druhý na spomaľovanie.

    Nabíjacia stanica používala ortuťový oblúkový usmerňovač. Premieňal striedavý prúd na jednosmerný. Zapnutý usmerňovač vydával modrú žiaru. V roku 1900 bolo zo 4 192 registrovaných vozidiel v amerických uliciach viac ako 1 500 poháňaných elektrinou. Dôvodom ich obľúbenosti boli veľmi slabé alternatívne zdroje energie.

    V roku 1900 boli možnosťami pohonu kone, para, benzín alebo elektrina. Spaľovacie motory boli priveľké, ručné štartovanie motora benzínového auta si vtedy vyžadovalo značnú silu a ich štartovanie v chladnom počasí trvalo príliš dlho. V popise elektrického vozidla Victoria Phaeton sa uvádza: „Boli obzvlášť vhodné pre ženy.“


    Cena v roku 1908 bola v prepočte na dnešné peniaze 41 000 eur.

    Zdroj: Museum of Innovation and Science

    --

    V roku 1909 spoločnosť Fritchel Electric tvrdila, že elektromobil dokáže prejsť 160 km na jedno nabitie. Elektrické autá boli čisté, tiché a ľahko sa dobíjali. The New York Times v roku 1911 napísal: „Konštruktéri elektrických vozidiel urobili za posledné roky veľký pokrok. Autá sa tešili popularite.“ Neskôr ich vytlačil pokrok spaľovacích motorov a zvýšená dostupnosť benzínu ako paliva.

    História elektromobilu

    1890: William Morrison z Iowy zhotovil prvý elektromobil.

    1900: Elektrické vozidlá predstavujú tretinu predaja amerických automobilov.

    1909: Oliver P. Fritchle vytvoril automobil, ktorý dokáže na jedno nabitie prejsť 160 km.

    1910: Nabíjačky sú bežne dostupné v domoch a garážach.

    1912: Výroba elektromobilov vrcholí, keď sa vynašiel elektrický automobilový štartér.

    1935: Elektromobily takmer vymizli z ciest.

     

    Victoria Phaeton

    • Rok výroby: 1905
    • Výrobca: Columbia Electric Vehicles
    • Vybavenie: 24 batériových článkov, 3 prevodové stupne pre jazdu dopredu a 2 dozadu,
    • Max. rýchlosť: 24 km/h
    • Ovládanie: pákou ľavou rukou
    • Brzdy: 2 pedále (na parkovanie a spomaľovanie)
    • Dojazd: 160 km na jedno nabitie
    • Cena: 1 463 € v r. 1908, (súčasný prepočet: 41 000 €)



  • Zora povedal/-a: budú si musieť dávať majitelia elektromobilov veľký pozor na to, či majú vôbec šancu doraziť do cieľa

    https://youtube.com/shorts/gFNbSRlN2Uw?si=gSYgyrAObOkNyquK